Avgift med kortköp, får dom ta det?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
När jag var på gotland , förommaren och lelles träffen började jag bli lite sur över avgift på 5 kr varje gång jag använde kortet:(

Satt å pratade om det där på kvällen å diskusionen kom upp om dom verkligen får ta den där avgiften :3freak ena killen berättade att det var olagligt och han brukade hota med att anmäla dom jag testade på en kiosk och jag slapp undan

Skulle göra samma sak här men då jävla hade kärringen pms fy fan va skäll jag fick :död

Hur är det egentligen får dom ta 5 å till och med 7 kr har jag sett :confused:

Visst kan verka snålt att bry sig om 5 kr men drar jag kortet 50 gånger i månaden så blir det 250 kr / 250 *12 = 3000kr / år :(

RS "Alex" skrev:
När jag var på gotland , förommaren och lelles träffen började jag bli lite sur över avgift på 5 kr varje gång jag använde kortet:(

Satt å pratade om det där på kvällen å diskusionen kom upp om dom verkligen får ta den där avgiften :3freak ena killen berättade att det var olagligt och han brukade hota med att anmäla dom jag testade på en kiosk och jag slapp undan

Skulle göra samma sak här men då jävla hade kärringen pms fy fan va skäll jag fick :död

Hur är det egentligen får dom ta 5 å till och med 7 kr har jag sett :confused:

Visst kan verka snålt att bry sig om 5 kr men drar jag kortet 50 gånger i månaden så blir det 250 kr / 250 *12 = 3000kr / år :(

Jag vet att VISA förbjuder sina användare att ta ut avgift. Hur de andra gör vet jag inte.

Kortföretaget tar ut en avgift från köpessumman som butiken/kiosken får betala. Istället för detta så tar vissa butiker ut summan på produkter där dom har lägre vinst, eller under ett visst belopp.

Sedan om dom får göra dette eller ej tja, det vet jag inte. Men berätta gärna om ni vet.

korvgubbe skrev:
Det är i högsta grad lagligt... Det har mest att göra med vilken kortutgivare kortet kommer ifrån och vilket kassasystem som finns i butiken... Korttransaktioner kostar pengar!

Visserligen... men inte i närheten av vad kontanthantering i större mängder kostar... framför allt mynt.

Faktum är att man som butiksägare får ta ut i princip vilka avgifter som helst... Sedan är det upp till oss konsumenter att ställa upp på det eller inte. Jag tokvägrar att betala tilläggsavgifter på kort. Man blir lite trött när det står en skylt med texten "Vi tar ut 10 kr i avgift på alla transaktioner under 500 kr."

Det är olagligt att ta ut serviceavgift vid kortköp. Detta har både Konkurrensverket och EU fastslagit. Från och med 1 januari i år blev det förbjudet i lag för företag att ta ut så kallade serviceavgifter av kunden vid kortköp. Enligt Konkurrensverket ska företaget i stället ta ut den avgift man har för kortköp på de varor och tjänster man säljer.

RS "Alex" skrev:
jag har VISA

edit såna här saker iriterar mig :mad:

Jag snackade med ett norskt företeg i branschen som precis håller på att etablera sig här, och enligt dom är det olagligt för butikerna att ta ut en extra avgift vid små köp.

Starstriker skrev:
Jag snackade med ett norskt företeg i branschen som precis håller på att etablera sig här, och enligt dom är det olagligt för butikerna att ta ut en extra avgift vid små köp.

ska jag börja hota dom med polisanmälan tycker ni :) ?? det måste ju försvina det här då, tror inte det kommer försvina bara för lagen utan vi måste ju göra något:)

Lime skrev:
Faktum är att man som butiksägare får ta ut i princip vilka avgifter som helst... "Vi tar ut 10 kr i avgift på alla transaktioner under 500 kr."

Jo, men samtidigt måste man ju förstå butiksägarna. En korttransaktion kostar ca 3-3.50 oavsett belopp om den görs med ett vanligt bankkort. Den kostnaden får BUTIKSÄGAREN stå för.

LÅt oss anta att du går in i tobaksaffären och gör ett köp för en dryg femtilapp:
Snus, tidningen och en godisbit..
Möjligen har butiksägaren 5, max 10kronor vinst på detta köp om du skickar över en nypressad femtiolapp.

Men om du betalar med kort ryker 3.50 av dessa vilket innbär att hans vinst MINSKAR med 35-65% på VARJE köp en kund gör med kort.... Jag lovar dig att det blir ganska kännbart för en liten handlare som livnär sig på just dessa denna typ av småinköp...

Pressbyrån och 7/11 kan ju lägga på sina kostnader på varorna eftersom de har långa öppetider(ofta dygnet runt) och så bra lägen(terminaler, stationer elelr de bästa centrala lägena)..

De stora butikskedjorna har för det första betydligt bättre avtal med bankerna och andra som aktörer när det gäller betalningar och kan därför pressa ner styckpriset på transaktioner . Dessutom så är ju en oerhört mycket större andel av deras föräljning i form av större inköp.
Om OnOff lägger på 3.50:- på din nya TV är det som en piss i rymden...

För småbutiker som tobakshandlare är kortbetalningar en riktigt jobbig kostnad som äter upp en väldigt stor del av deras vinst.

Last edited:
Enligt banken så har dom ingen rätt att ta ut en extra avgift på 5 kr vid kortköp..

-PLASTMISSIL- skrev:
Enligt banken så har dom ingen rätt att ta ut en extra avgift på 5 kr vid kortköp..

Sanoj skrev:
Fel det är förbjudet att ta en extra avgift vid kort betalning! :tummenupp

Sesså, nu har jag utrett hur det hela är.

En butik får ta ut en avgift för att täcka extrakostnaden som uppstår vid en kortbetalning.

Bankerna vill däremot inte att närinsidkare skall göra så eftersom bankerna tjänar stora pengar på korttransaktioner och dessutom sparar pengar på minskad kontanhantering. DÄRFÖR är det BANKERNA som nu, efter konkurensverkets beslut, har rätt att förbjuda butikerna att ta ut avgiften om de ska fortsätta att använda den aktuella bankens korttjänster.

Men om banken är dum och tar för mycket betalt så byter ju butiksägaren i värsta fall bank så i praktiken är bankernas förbud verkningslöst.

Så... Summa sumarum...

Butiker får ta ut en avgift för kortbetalningen bäst de vill.
Banken har rätt att skrota kontraktet med butiken om butiken tar en avgift.

OM banken gör så lär butiken bara byta bank till en bank som inte använder sig av ett förbud som hindrar butiken att ta betalt av kunderna för en kostnad som i slutänden ENDAST gagnar BANKEN!

På mitt jobb hade vi förut som policy att vi inte drog summor som understeg 70 kr på kortet. det kostar ett antal kronor varje gång vi drar kortet plus att vi får skatta för kortdragning oxå. Nu tar vi en femma för summor under 5 kronor, de flesta tycket att det är ok. Tänk er själva om en kund kommer och vill handla för 5 kronor på kortet (jo detta händer faktiskt väldigt ofta!) då kostar det oss mer än vad varan kostar. Vill man inte betala med kortet så är det väl bara att skita i det då!

DAGENS JÄVLA I-LANDSPROBLEM!

Ni som gnäller på avgiften, se till att ha lite kontanter på er, tycker ni att det är besvärligt så kan väl det besväret vara värt ett par spänn.

Jag jobbar i butik, vi tar 3:- vid kortköp under 300:-

Formuleringen vi har på skylten är helt OK med banken.

"Vi tar inte kort vid köp under 300:-, om inte du som kund betalar våran avgift till banken för transaktionen"

Kunden får själv välja, pröjsa tre spänn eller knata iväg och hämta ut pengar (en kilometer).
Kiosken brevid tar inte kort alls, Pizzerian brevid tog inte kort förut men gör det nu, det är massor med folk som kommer in och erbjuder sig att betala en tjuga för att få hämta ut pengar med sina kort i min kortterminal, så att dom kan handla i kiosken/pizzerian utan att behöva gå en kilometer.

Man betalar ändå rätt mycket i hyra för kortterminalen, ett extra telefon abb, papper till kortskrivaren, och sen tre spänn till på det för att folk idag inte vet hur en plånbok ser ut....

GuW skrev:
Formuleringen vi har på skylten är helt OK med banken.

"Vi tar inte kort vid köp under 300:-, om inte du som kund betalar våran avgift till banken för transaktionen"

Men det är inte korrekt svenska däremot! "Vår avgift" ska det vara...

[Drygmode off]

korvgubbe skrev:
...Men om du betalar med kort ryker 3.50 av dessa vilket innbär att hans vinst MINSKAR med 35-65% på VARJE köp en kund gör med kort....

För småbutiker som tobakshandlare är kortbetalningar en riktigt jobbig kostnad som äter upp en väldigt stor del av deras vinst.

Som vanligt är det de som "jobbar med pengar" som tjänar pengar.

Bankerna är ganska fula, då de på alla sätt försöker styra över mot mer kortbetalningar (för att det minskar deras utgifter) och sedan klämmer åt "småhandlarna" när folk äntligen gör som de vill.

Smyg-avgifter är knappast något positivt, men i det här fallet är det ganska lätt att förstå t ex lunchrestauranger som vill ha 3 kronor då någon köper en "Dagens rätt" för 60:- på kortet.

problemet är ju att företaget beläggs med avgifter från bankens sida för kortköp, det är så jävla snett.
Kort ska ju vara för att slippa ha kontanter på sig, det skulle inte kosta nåt mer än avgifterna man själv som kortägare betelar.
Så köper folk småskit o betalar med kort i stället för kontanter så är det ju värdelöst för handlaren.

Silwer skrev:
problemet är ju att företaget beläggs med avgifter från bankens sida för kortköp, det är så jävla snett.
Kort ska ju vara för att slippa ha kontanter på sig, det skulle inte kosta nåt mer än avgifterna man själv som kortägare betelar.
Så köper folk småskit o betalar med kort i stället för kontanter så är det ju värdelöst för handlaren.

allt verkar galet :huvet

Hade de inte reklam m,m om att det är så bra att handla med kort. :va
Mindre person rån (pga av att folk inte har pengar på sig längre)

Tycker att kort är :tummenupp har man 100:- å köper en snusdosa..... vipps så har man efter en kvart inget kvar :huvet pengarna försvinner :tungan medans man med kortet... äh jag skiter i det... man handlar inte de små summorna

Jag tycker det är skit med alla dessa avgifter, jag gör ju handlarna och banken en tjänst, sedan ska jag ändå få betala, och som jag har förstått det så får inte handlarna göra detta då man diskriminerar kunder med ex. VISA-kort framför kontantkunde, men jag kan ha fel...

Sedan är det ju så att alla handlare har ett problem, de har uppenbarligen ett kasst avtal med banken, men deras dåliga avtal vill inte jag stå och betala med en extra inkompetensavgift, nej, lägg av med avgifterna, jag kanske kommer och handlar andra prylar där de har schysst marginal så går de plus totalt sett...men det är bara pinsamt när de lite generat ska säga att de har en avgift för att min summa jag vill handla för är 94 kronor och summor under 100 så tar de 5:- i avgift, då lägger man grejorna och går...

och det är verkligen inget I-landsproblem utan en principfråga om hur man ska behandla de människor som vill handla varor av någon som erbjuder dem till ett pris som man är redo att betala...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back