Avgassystem ???

Vad är det som avgör om ett system från tex 89:a 1100 passar på en 88:a 1100 i en 750 ram??

Antar att du syftar på GSXR:en?

GSXR motorn (1100:orna) såg väl likadan ut allt mellan -87 och -92, så ett system som passar på en -89:as motor ska gå att klämma på en 88:a.

Det som avgör rent allmänt mellan modeller är ju hur långa grenrören är (så dom går fritt under motorn) samt diametern vid avgasporten. GSX/GSXR:arna är dock väldigt lika så det går i princip att byta hur som helst mellan dom, enda man kan behöva göra är att sätta en extra avgaspackning när man skruvar på systemet så att det tätar ordentligt.

Ja jag menar på gsxr:en :) Har hittat ett Devil helsystem i Frankrike som är till en 89:an,jag hänger med på vad du menar.Tack för det :)
Då får jag fråga hur långa grenrören är då med andra ord?

Ja jag menar på gsxr:en :) Har hittat ett Devil helsystem i Frankrike som är till en 89:an,jag hänger med på vad du menar.Tack för det :)
Då får jag fråga hur långa grenrören är då med andra ord?

Dom ska passa rakt av. Enda som skiljer 88:an mot 89:an (beroende på modell) är hur många kubik den ligger på. Delningen i toppen mellan avgasportarna samt storleken på dom är likadana på 88:an och 89:an. Att du har en 750 ram gör ingen skillnad.

Last edited:
Dom ska passa rakt av. Enda som skiljer 88:an mot 89:an (beroende på modell) är hur många kubik den ligger på. Delningen i toppen mellan avgasportarna samt storleken på dom är likadana på 88:an och 89:an. Att du har en 750 ram gör ingen skillnad.
Är det inte samma ram, samma block mm, bara fuggar och borr som skiljer?

Är det inte samma ram, samma block mm, bara fuggar och borr som skiljer?
Det är faktiskt ganska mycket mer som skiljer i motorn på 88/89 GSX-R 1100 (slaglängd, vevaxeldrev, stakar, koppling, block, startmotorkoppling, sump m.m).

Avstånden mellan avgasportarna är samma på alla oljekylda GSX-R/F/Bandit, oavsett om det gäller 600/750/1100/1200 så det lär inte vara ett problem för TS, men sumpen kan ställa till det. Sumpen fanns i flera utföranden och ibland krockar krökarna med sumpen. Om det sker så går det att byta sump till en annan modell, om du samtidigt byter olje-pickupen.

Last edited:
Som ovanstående säger att trågen kan skilja en del, så är det oxå viktigt att verkligen kolla att krökarna är 1100 krökar till en 1100, för risken med att få tag på 750 krökar är att de kommer att ta i tråget oavsett eftersom hela 1100 motorn är ett par cm högre än 750:n. Vissa klämmer dit iaf å får en annan vinkel så de kan läcka vid avgasportarna å att kollektorn pekar neråt under tråget.
Så kolla ordentliget hur det ser ut när du passar till systemet.
Ljuddämparen å röret brukar man iaf få passa till lämpligt fäste för att de ska se bra ut baktill.

Jaha okej... Tack för den infon,jag kommer bara att kolla efter 1100 rör :)
Men då ska väl ett 4:1 Devil system passa (89-91) 1100? På en 88:a motor?
J

Ja men det är det minsta problemet :) Har inte hittat fina rör här till ett bra pris..
Frankrike har väldigt mkt och det kostar beg 150e

Ja men det är det minsta problemet :) Har inte hittat fina rör här till ett bra pris..
Frankrike har väldigt mkt och det kostar beg 150e

Välldans många krökar e ofta demolerade av kraftig bakhjulsåkning vilket resulterar i bucklor å skrapning nere vid kollektorn... :näsblod

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph