Avgassystem Kawasaki Z1000

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Afton

Efte att ha spenderat mycket tid ifrån forumet returnerar jag nu mig själv. Jag har sålt min sprillans nya Kawa Z800 och beställt en Z1000 med samma årsmodell (2013) tills nästa sommar.

Min fråga är som följande.
Då jag letar efter hela avgasystem inklusive ljuddämpare på tex ebay, så finnes det en relativt stort utbud, dock ej till 2013års modell. Min återförsäljare på Northbike säger med självsäker röst att 2011-2013års modell på Z1000 "istort sett är lika".
Men det känns inte som att jag köper ett hel-system för 11 000kr om jag inte är stensäker på att det kan skruvas dit. Någon med kunskap ?

En sido-fråga är även, är det värt det? Förstår jag rätt att med ett nytt helsystem från tex Akropovic (stavning) så slipper man den där hemska skarven som klyver systemet i 2 slutburkar. Med andra ord man får "raka rör" vilket i sin tur ger mig i runda slängar 5hp ?

Hoppas på svar, tack snälla
 
168stycken som läst tråden. Inget svar.
Jag har sökt på kawasakis hemsidor efter info.
Jag har kontaktat Akrapovic support och fått svar, men de kunde inte svara.
Jag har sökt på internationella forum, ej svar.

Så jag undrar, kära Sporthoj, vart i hela friden kan jag hitta svaret om ni inte vet?
 
De har ju inte ändrat något på modellen sedan 2010, så ja det ska passa. Byter du till helsystem så är det en bra ide att även hänga på en powercommander så du kan mappa om den efter systemet. Annars får du inga 5 hestar från ditt helsystem..
 
De har ju inte ändrat något på modellen sedan 2010, så ja det ska passa. Byter du till helsystem så är det en bra ide att även hänga på en powercommander så du kan mappa om den efter systemet. Annars får du inga 5 hestar från ditt helsystem..

Hej Plazmite. Tack för ditt svar.
Är du säker på detta, att jag, genom att byta helsystem + ljuddämpare så vinner jag inga hästar alls utan powercommander? Borde inte luftflödet bli bättre då man slipper alla fula "knixar" och ljuddämpande skarvar i orginalsystemet och därigenom vinna några hästar trots att man inte optimerar bränslet med powercommander?
 
Spelar inte så stor roll om du har högre luftflöde om du inte rättar till bränsle/luft blandningen med en PowerCommander... Risken med att köra utan PC är att du låter motorn gå på en felaktig blandning som eventuellt skadar den. Köp en PCV, inte tillräckligt dyrt för att man ska skippa det. :tummenupp
 
Ja. Tråkigt att sitta där med en krokig topp eller detonerad kolv pga för snål blandning. .
 
Jag förstår.

PCV finns på ebay. Ca 2500kr vilket jag antar är rimligt. Jag har krupit runt på deras hemsida för att leta info för mig som saknar tillräklig generell kunskap om produkten. Men jag hittar inte det jag söker.
Jag vill veta...hur konstigt det än låter...vad jag får? Vad köper jag?
Med PCV till min z1000 + fullt avgas-system. Det är ca 12-15k. Vilket är för det allra flesta hårt arbetande svennar en respektabel summa pengar.
Vad kan jag förvänta mig för hästar? 12-15k för 5-6 hästar är enligt mig inte värt. Men kombinationen av PCV och avgassystem kanske ger mig mer, det dubbla?

Någon med ringa kunskap till mig som seriös potentiell köpare inom några månader.?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top