Avgassmällar

Gustaf

gkn
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
-
Har intstallerat en PCIII och mappat hojen med mjukvara anpassat för Akropovic helsystem+sportfilter.

Jag har dock inget sportfilter.

1)Kan detta vara anledningen till att min hoj ger avgassmällar vid gasavslag?

2)Är det skadligt för hojen att det smäller när man släpper på gasen?

Tack på förhand!

2) Mest farligt för omgivningen.

Kan det vara en motsvarighet till PAIR på tiller? Dvs en ventil som släper in friskluft i avgas för att förbränna eventuella kvarvarande kolväten?
Den gör att TL-serien poffar högljutt vid motorbroms. Man tar bort den och sen är det problemet löst.

Kolla om du har läckage någonstans i avgassystemet! Min TLS läcker i en skarv o smäller som satan vid gasavslag! PAIR-valven som Robban snackar om kan oxå orsaka smällarna,, Det som händer är att oförbrända avgaser antänds av den luft som vid gassavslag sugs in i avgassystemet!

Funkar übergrymt till att skrämma bort rådjur o dyligt från vägen,,,tro mig,, :hihi Fast är ju lite jobbigt i längden.

När vi ändå är här i ämnet, vad brukar ni använda vid tätningen av avgassystemet?? Bara ny packning (bakre avgasröret på min TLS alltså) eller ny packning och tätningsklet?

/Oden

Ny packning utan klet. :tummenupp

ODEN skrev:
Kolla om du har läckage någonstans i avgassystemet! Min TLS läcker i en skarv o smäller som satan vid gasavslag! PAIR-valven som Robban snackar om kan oxå orsaka smällarna,, Det som händer är att oförbrända avgaser antänds av den luft som vid gassavslag sugs in i avgassystemet!

Funkar übergrymt till att skrämma bort rådjur o dyligt från vägen,,,tro mig,, :hihi Fast är ju lite jobbigt i längden.

När vi ändå är här i ämnet, vad brukar ni använda vid tätningen av avgassystemet?? Bara ny packning (bakre avgasröret på min TLS alltså) eller ny packning och tätningsklet?

/Oden

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...