Avgassmällar 3-5 krpm

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
HJÄLP! Avgassmällar 3-5 krpm

Hej!

Jag har gått igenom factorypro's mc-tech tuning angående cv-förgasare flera gånger och blir nu tvingad att vända mig till experterna. Hajjar inte vad som är fel.

Min hojj går för fett mellan 3-5000 varv. Alla andra varvtal går den som en klocka. (1-3krpm, 5-14krpm). Just vid gasande och motorbromsande vid de varvtalen så tvekar hojjen eller så kommer det avgassmällar.

Enligt factorypro så justeras mitt varvtalsområde jag pysslar med, just utav bränslenivån i förgasarna. Men tricket med bränslenivån är att jag redan har sänkt nivån jättemycket. Den ligger bergis strax under det nivåintervall som är specifierat i haynesboken. (Jag mäter med ett plaströr till dräneringshålet, så jag får den aktuella nivån. Alltså ingen "ungefär-justering" med flottörnivå.)

Jag vet inte vad jag ska göra. Mina förgasare har gått 2000 mil och de ser ut som nya inuti. Har nyligen gått igenom dem två gånger, tagit isär allt och rengjort och putsat. Allt är i perfekt skick nästan.

Vad göra?

/a

Last edited:
cv-fuggar är både gas- och varvberoende. Smäller det vid alla gaspådrag vid dom varven ?
Hur började det där ? Moddat nåt ?
/u

Jag har inge moddat något speciellt. Skälet till att jag tagit isär grejjerna från början är för att i slutet på förra säsongen då det var riktigt varmt och bilköer så hade jag problem med att jag förlorade en cylinder. Hade egentligen inga problem med avgassmällar. Jag gjorde en detaljerad översyn och rengörning av förgasarna och nu så funkar hojjen iaf på alla 4 men jag har tvekningar och avgassmällar vid 3-5krpm.

Jag skulle förstått mitt problem om jag sett att en föragasare gick väldigt fet och en annan gick snålt men nu är alla nivåerna ganska lika.

Det enda som är moddat förgasarväg är dynojetkit... hojjen har funkat galant efter mina grövre modifieringar som var under förra säsongen.

Jag ska göra ytterligare och mer noggrann syning av bränslenivå men annars, vad har jag för alternativ tycker du?

Om det nu är gaspådragsberoende. Hur ska jag tolka dem signaler jag får. Om problemet bara finns då jag gasar lite, eller mycket... hur ska jag tolka det?

Tack för svar alla!

Mvh
/a

Upp.... HJÄÄÄÄLP!

/a

HJÄÄÄÄLP!

aLcATRAZ skrev:
Min hojj går för fett mellan 3-5000 varv. Alla andra varvtal går den som en klocka. (1-3krpm, 5-14krpm). Just vid gasande och motorbromsande vid de varvtalen så tvekar hojjen eller så kommer det avgassmällar.
/a

Jag trodde det var ett tydligt tecken på att de går för magert. Men men.. Jag missuppfattar mycket här i världen.

Jaha?.. Kan det vara så?

Nivåerna är för låga och så vill inte bensinen tända... förrän den samlas i avgasröret.

Jag har nämligen antecknat nivåerna och de är ett antal mm under minimum. Det ska korrigeras, det tar ju tid att ta isär förgasarna hela tiden.

Jag trodde själv att om man får avgassmällar så betyder det för mycket bensin.

Vad säger ni andra?

/a

Kan bensinen verkligen tända i avgassystemet fast inte i cylindern med gnista?! Låter otroligt..

Jag vill ha feedback på detta, snälla..

/a

Här är en tråd som passar. Finns en jäkla massa på "avgassmällar".

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=13421&highlight=avgassm%E4llar

60% magert
32% Rikt

Jag tror det du skriver att den "tvekar" är rätt tydligt tecken på mager blandning. Förutsatt att den inte tokdränks i bränsle. Men att den skulle gå så fett verkar ju lite orimligt. Jag hade även lite smällar tidigare när sug-ledningen, insug-->tankventilen hade lossnat. Så det känns logiskt.

EDIT:

kolla

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=3564&highlight=avgassm%E4llar

Last edited:
Olsson, du är en pärla! Tusen tack!

Kan du hajja att jag inte tänkte på det där... Det påminner mig om Motoman som hela tiden säger "think outside the box"....

Får öva på det.

Okejj Olsson jag återkommer när jag ökat mina nivåer, jag har nämligen 4-5 mm för lågt på cylinder 2 & 3. De andra är nästan okejj.

Fan ni lata som inte orkar upplysa mig om att det självklart är därför som det är avgasknallar!

Vi får se..

/a

aLcATRAZ skrev:
Olsson, du är en pärla! Tusen tack!

Kan du hajja att jag inte tänkte på det där... Det påminner mig om Motoman som hela tiden säger "think outside the box"....

Får öva på det.

Okejj Olsson jag återkommer när jag ökat mina nivåer, jag har nämligen 4-5 mm för lågt på cylinder 2 & 3. De andra är nästan okejj.

Fan ni lata som inte orkar upplysa mig om att det självklart är därför som det är avgasknallar!

Vi får se..

/a

Inte så mycket att tacka mig för. Här är en bra sökvariant som brukar leda till bra teknik-grejer :D

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back