Avgasrör i kolfiber?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Finns det nått problem med att ha avgasröret i kolfiber? Och då menar jag alltså röret innan dämparen.

Har inte sett detta på marknaden, så jag undrar om man överhuvudtaget kan bygga ett?

Kan bero på att det blir problem med värmen, härdare i kolfiber är plast...

Jag är mycket tveksam till att det skulle klara värmen....

Edit: 2'a på bollen :3freak

Går att bygga, ja!
Funkar, nej.

Å sedan är 'kolfiber' egentligen kolfiberarmerad epoxi. :fakta
Epoxi tål sällan över 150 grader.
Tyvärr, plast funkar helt enkelt inte. :näsblod

/e

Keramiska bromsskivor finns ju men bromsskivor i kolfiber ser jag gärna en länk till.

Man kan kombinera kolfiber med grafit, då tål det 2200 grader, men jag vet inte om man skulle kunna bygga ett rör av det...

Marginell viktskillnad jämfört med titan eller inconel som faktiskt är metaller som håller. Kolfiber lät besvärligt som avgasrör...

Marginell viktskillnad jämfört med titan eller inconel som faktiskt är metaller som håller. Kolfiber lät besvärligt som avgasrör...

Jo fast jag kan ju förstå tanken då det är rätt "lätt" och billigt i jämförelse att skapa något i kolfiber och epoxy.
Gamla kolfiberburkar kan vara rejält försvagade.

Precis!

Cyllen i kolfiber kommer här:
View attachment 355793

Frågan är om det längst in är vanlig kolfiber eller armerat med något eller liknande?
Även dyr hightemp epoxy klarar MAX 250 grader. Finns kanske än värre men det är vad jag känner till.
Sådan epoxy skulle väl iofs klara röret före dämparen kanske? Sedan är ju frågan om hur hållbart för stötar och smällar det blir utan att det blir för tjockt och tungt? Jag tror inte det är värt besväret egentligen men eftersom jag fullständigt älskar att gå mot strömmen och folk som vill testa nya och oortodoxa ideer så säger jag: Testa och återkom med resultat ;)

Frågan är snarare om den är byggd för att fungera eller "bara för att". Finns många häftiga byggen som tyvärr inte har någon som helst funktion.

Frågan är snarare om den är byggd för att fungera eller "bara för att". Finns många häftiga byggen som tyvärr inte har någon som helst funktion.

Det är ju för all del sant. Kolfiber i sig lär ju tåla TS projekt egentligen men att hitta rätt bindmaterial är nog det svåra kan jag tänka.

Precis!

Cyllen i kolfiber kommer här:
View attachment 355793

Det där är inte kolfiber. Det där är ett prototypmaterial, troligtvis Stratasys. Alltså en 3D utskrift.
Skitballt att göra prototyper och kunna prova att grejerna faktiskt passar med varandra. Men att köra den motorn är helt omöjligt. ABS plasten smälter vid typ 180 grader, samt att den är inte lufttät heller.

Mats

jag arbetar med försäljning av hög-tech epoxy..
Redan tg200 på en kolfiber-epoxy komposit är svår att uppnå. Processen är väldigt invecklad, och härdningen i ugn skall ske väldigt försiktigt och behärskat för att undvika sprickor i kompositen.
Den längsta härdningen jag har hört om är 222 timmar.
Formen för en hög tg komposit måste också tåla värme, för en hög Tg epoxy gelerar int under 80 grader.
Så kanske röret mellan katten och slutdämparen, men inte grenröret..
Iofs. så gäller Tg när kompositen börjar mista sin mekaniska styrka, så om Tg ligger på 200 grader, så börjar det inte koka vid 230 grader, utan mera börjar tappa sina mekaniska egenskaper.
Vid 300 grader tror jag det inte håller ihop många minuter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT