avgasproffs??

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Finns det någon här eller någon som vet någon som kan något om bygga avgasdelar till mc?

Håller på och förbättrar på hojen till sommaren (och rätar ut vissa delar :rolleyes: )

Så då tänkte jag helt sonika bygga om hela avgaspaketet då ljuddämparen är i vägen och lite annat.

Men jag behöver någon med kunskap om baktryck och sånt. Har försökt läsa mig till det på det där stället internet alla pratar om men jag är inte helt nöjd med mina kunskaper. Skulle behöva hjälp av nån som kan å så jag inte pajar kamikazes fina renovering av mina ventilsäten på en gång.

Sen om ljudnivån blir för hög o olaglig gör inget för farbror polisen gillar inte min motorcykel ändå.

Och sen letar jag hjälmlack också runt i kring uppsala. motivlack alltså.
 
Ska du bygga helt nytt system eller bara vissa delar ? Enklast är att ta en flukt på ett modernt system med koniska headers och mäta och fota. Helst vill man ha en megafon och stämma av för t.ex. bra toppeffekt, men det låter så förbaskat, så det krävs en del kompromisser.
 
Kolla med Roffe på www.VRM.se
Han bygger/trimmar mycket 2-taktare och bygger egna avgassystem osv. Kolla med honom om han kan hjälpa dig med 4-takt systemet.

/Robin
 
Det kan vara värt att kolla med Uppsala avgasteknik. De är ruskigt duktiga på att bygga till bil och teorin är ju den samma. Snyggt blir det också.
 
Ska du bygga helt nytt system eller bara vissa delar ? Enklast är att ta en flukt på ett modernt system med koniska headers och mäta och fota. Helst vill man ha en megafon och stämma av för t.ex. bra toppeffekt, men det låter så förbaskat, så det krävs en del kompromisser.

nej jag ska korta av grenröret och sy ihop rören tidigare och bygga en smal längsmedgående ljuddämpare som kommer sticka ut precis bakom fotpinnen typ moto gp stil kombinerat med 2008 modellerna på vissa hojjar.

Men först måste jag veta om det är värt det/möjligt. Lite effektras gör inget, hojen är tokdrevad i alla fall så jag kommer nog inte lida av det. Motorcyklar ska väl låta mycket och högt eller?

Han Roffe verka vass, ska maila honom bums o fråga - bara han inte är så dyr då jag har tillgång till vals o tigsvets själv så bygga kan jag om jag bara får lite vägledning.

Uppsala avgasteknink har jag pratat med och de ville inte riktigt ge sig på hojarna då det inte var deras grej o så tyckte det var så bökigt att bygga på mc.

Tack för hjälpen, nu har jag lite ledtrådar att följa upp.
 
Använder du original grenrör och kapar efter det gått ihop till ett så är det inte så svårt att få till.
Det viktiga är att inte strypa eller konstla till det och sen justera i bänk så funkar det.
För att få det att fungera med nuvarande bestyckning är nog svårt.
 
Använder du original grenrör och kapar efter det gått ihop till ett så är det inte så svårt att få till.
Det viktiga är att inte strypa eller konstla till det och sen justera i bänk så funkar det.
För att få det att fungera med nuvarande bestyckning är nog svårt.

Hmmm, jag får stå för fåfängan då så kanske du kan trimma in den åt mig sen.

:rolleyes: :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top