avgasport på tvåtakt står fel?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag hade isär min yamaha yz 250 cross lite grann och nu när jag skruvat ihop den går den dåligt. den är inte alls lika rapp som innan. från kopplingskåpan går det en "pinne" upp till ett hjul. detta hjul styr avgasporten. man kunde sätta dit pinne mot hjulet med hjulet i två olika lägen. jag chansade bara och tog det ena.
min fråga är ifall jag har satt pinnen på hjulet som styr avgasporten fel, dvs 180 grader felvridet, hur mycket påverkar det motorn då? jag tycker att det känns som att den inte borde gå alls ifall avgasporten öppnar vid fel läge.
vad säger ni som kan?
jag har inte tillgång till hojen just nu så jag har inte kunnat testa att helt enkel bara ändra 180 grader och testa.

hojen går alldeles utmärkt även med avgasventilen ur funktion...du tappar säkert minst 10hk på toppvarv men går gör den.
är ju lätt att se hur ventilen ska röra sig om du tar bort avgasröret o kollar in i avgasporten, prova gärna med motorn igång :D
pinnen som går upp ur kåpan trycks uppåt när motorn varvar ca 5000 eller nått sånt och öppnar då ventilen i cyllen.
enklast är nog att du byter plats på den pinnen o ser om det funkar bättre.

Last edited:
Porthöjden ska ju öka vid kanske 5-7000 varv el nåt. Kan den det som den sitter nu ?
(antar det sitter nån centrifugalmekanism som styr ventilen)
Eller byt bara.
/u
edit. tjatar om, tydligen. ett rent racefenomen.....

tackar för svaren. nu är jag säker på att den sitter åt fel håll. hojen går rätt ok, men man får inte den där rappa motorkaraktären när man kommer upp i lite varv. tackar :tummenupp

nu har jag testat att vända på den 180 grader och vips fanns all effekt där igen. :tummenupp

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...