Avgas knall?

förut fick jag avgasknallar vid motorbroms, å det visade sig att det berodde på att en luftslang till insprutet hade åkt av och att luftburken inte satt som den skulle.

Scorpionfighter skrev:
2202179 När jag står still å gasar till så får jag en tendens att få avgass knall varför får man det? :tungan

Symptomen är oförbränd bränsleblandning i avgasröret som antänds av nästkommande kompletta förbränningscykel. Anledningen till detta? You name it, det finns många orsaker.

andersbrink skrev:
2202851 Symptomen är oförbränd bränsleblandning i avgasröret som antänds av nästkommande kompletta förbränningscykel. Anledningen till detta? You name it, det finns många orsaker.

det kan vara så enkelt som för fet blandning va?

Fluxir skrev:
2203764 det kan vara så enkelt som för fet blandning va?

Tvärtom, mest troligt en för klen blandning - som man får helt naturligt om man har CV-förgasare monterade, dvs det ska vara så. Det är inget man ska försöka justera bort. Det man ska justera in är bränsleblandningen när man kör lugnt, normalt eller axar med hojen. Hur bränsleblandningen med förgasare är när man slår av gasen är helt ointressant - annat än om man har EFI installerat då man har helt andra möjligheter att justera.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025