Avgör min framtid

Ska jag skriva D-uppsats?

• Antal röstningar
    0

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dagens funderare.
Har en _avslutad_ magisterutbildning bakom mig som bara saknar en liten detalj. D-uppsatsen. Nu har jag börjat klura på om jag en gång för alla ska ge mig på den och plocka ut min examen eller om det inte är värt besväret. Antar att det är fler som haft en uppsats hängandes ett tag så nu vill jag veta lite hur ni har gjort med den och varför ni gjorde som ni gjorde. Skulle ni gjort likadant idag eller skulle ni gjort något annorlunda?

Jag har planer på att faktiskt ge mig på det jag utbildade mig för så ur den aspekten kanske det är värt skriva en uppsats till eller är det egentligen skit samma?

I sann SH-anda får ni chansen att avgöra min framtid med en poll!

Pollen borde varit öppen så du kan se vem som röstade vad.

Jag har inte studerat en timme efter gymnasiet, så jag är nog fel kille att fråga. Men fuck it, det låter ju som att det är en relativt liten del kvar. Go for it! Annars kanske du ångrar dig i framtiden?

Pollen borde varit öppen så du kan se vem som röstade vad.

Så sant som det var sagt. Går inte att ändra nu va?

Det kan vara bra att veta vilket ämne det handlar om.

Systemvetenskap

Jag har inte studerat en timme efter gymnasiet, så jag är nog fel kille att fråga. Men fuck it, det låter ju som att det är en relativt liten del kvar. Go for it! Annars kanske du ångrar dig i framtiden?

Det är redan framtiden. Fyra år sedan jag _avslutade_ utbildningen så det kanske är herr Ågren som fått mig att börja överväga uppsatsskrivande igen

Last edited:
En uppsats är inte en så stor grej. Det går ju att skriva om vad som helst inom ämnet.
Kan du inte skriva om varför operativsystemen slöar ner datorerna? Tänkte på det när jag startade en gammal laptop. Den går i praktiken inte att använda, för den är så långsam >5 minuter att starta. Ändå är det samma operativsystem och inga fler program, bara MS Office under XP pro. Jag använde den dagligen i jobbet för tre år sen, och då var den helt ok.
Jämför gärna med TV-spelskonsollerna, där mjukvaran, spelen, funkar bättre, blir snyggare och snabbare ju längre tiden går trots att hårdvaran är oförändrad.

Systemvetenskap

Jag är själv systemvetare och jag valde att skita i D-nivån. Branschen & teknikerna förändras hela tiden och att då kasta bort en massa tid på att fördjupa sig i något som snabbt föråldras är meningslöst särskilt som branschen fortfarande skriker efter personal.

Hade du istället pluggat ekonomi hade jag däremot förordat D-nivå eftersom det finns en uppsjö ekonomer och då blir det viktigare med spetskompetens.

Det enda som talar för Duppsatsen är väl om du absolut vill få din examen att bli fullständig.

Det är väl klart att du ska avsluta din examen. Dels för kompetensens skull, dels för att slippa förklara varför du inte gjorde klart skiten.

... dels för att slippa förklara varför du inte gjorde klart skiten.

Där har du iofs en poäng! :)
I mitt fall nöjde jag mig med en kandidatexamen. Hade jag däremot påbörjat magisternivån och gjort "halva" jobbet hade jag nog fullföljt och skrivit D-uppsatsen.

...Dessutom kan ju en D-uppsats öppna många dörrar. Många potentiella arbetsgivare låter studenter skriva uppsatser hos dem och innebär ofta att de får anställnigar när de väl är klara.

kan ju vara ett bra sätt att "testa" en arbetsplats.

Det är redan framtiden. Fyra år sedan jag _avslutade_ utbildningen så det kanske är herr Ågren som fått mig att börja överväga uppsatsskrivande igen

Samma här, hade kanske 4 veckor av min D-uppsats kvar i Företagsekonomi när jag fick jobb för 4 år sen, men har nu ett bra jobb och är inte intresserad av att göra uppsats på min lediga tid eller på min semester. Om jag blir klar med uppsatsen eller ej spelar ju ingen roll i min framtida karriär.

När denna fråga dyker upp så säger jag helt sonika att "efter att jag började jobba så satsade jag 100% på jobbet och vet att det är min insats på jobbet som är avgörande. När jag får semester eller ledig tid så vill jag helt enkelt utnyttja den till att vara ledig och koppla av från jobbet för att ladda upp min energi igen"

Där har du iofs en poäng! :)
I mitt fall nöjde jag mig med en kandidatexamen. Hade jag däremot påbörjat magisternivån och gjort "halva" jobbet hade jag nog fullföljt och skrivit D-uppsatsen.

...Dessutom kan ju en D-uppsats öppna många dörrar. Många potentiella arbetsgivare låter studenter skriva uppsatser hos dem och innebär ofta att de får anställnigar när de väl är klara.

kan ju vara ett bra sätt att "testa" en arbetsplats.

Det där inlägget sammanfattar rätt bra var mina egna funderingar är egentligen. Halva magisterkursen är avklarad så det är "bara" dom 10 (numera 15) uppsatspoängen kvar. Lutar åt att försöka leta upp en sån där potentiell arbetsgivare att skriva uppsats hos.

Vi läste väl förresten i Öret båda två?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...