Avbruten bult i svingarmen på cross

kxrider

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Hoj
2006 Kawasaki KX 85
Tja.
Bulten man spänner kedjan med på min hoj har blivit avbruten av förra ägaren och sitter nu där och rostar som bara den. Skulle behöva få ut den på ett enkelt sätt för att sedan kunna sätta in en ny bult. Hur ska jag göra? Är det värt att lämna in? Köpa en ny svingarm? Bulten är för liten för grispitt och det går ej att svetsa fast mutter i den då den sitter ca 1 cm in i hålet.. Hjälp uppskattas.

Borra ut? Ifall man inte löser det med endast borra så sätt insatsgänga/helicoil.

Är man väldigt stadig på hand och nykter, så kan man borra exakt i mitten på bulten, sedan skrapar med ur resterna av gängorna. Till sist fräschar man upp de "Oskadade" gängorna med en gängtapp. Risken är stor att det går åt helvete. Är du det minsta tveksam, överlåt det till en som är van att göra liknande jobb.
Men det är fullt möjligt

Grisen behöver du inte ens fundera på...

Grispittar är jävulens uppfinning :fakta

Borra ett litet hål i den och slå i en torx istället, det kan dessutom slå loss fastrostade gängor. Men sen kan man ju fråga sig varför den har gått av också?

Det är allt för vanligt att svingen inte kan evakuera vatten som tar sig in. Detta i kombination med gängor i aluminium ger korrosion och skruv som skär i gängorna.

Borra ut skiten

Det är allt för vanligt att svingen inte kan evakuera vatten som tar sig in. Detta i kombination med gängor i aluminium ger korrosion och skruv som skär i gängorna.

Borra ut skiten

Boris kommer in och räddar allt som vanligt för hade det varit en bult så hade det bara varit att värma, smörja och slå.

Håller med Boris borra.

Om den avbrutna skruven sitter 10mm in i hålet så kan du ta en frisk 10mm skruv och borra hål mitt i.
Sedan skruvar du in den i hålet och det blir lätt borra ett hål mitt i den avbrutna skruven.
Nu när du har ett "styrhål" mitt i den avbrutna skruven blir nästa steg att försöka borra ut den med ett vänsterborr.
Men den har ju inte fastnat bara för skoj skull.......
Så jag hade fyll hålet med "gänglossare" 5-56, WD-40, lika delar aceton + motorolja eller
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/multispray-2000024036
och låtit det gå några dagar, låta kemin göra grundarbetet :D
Tror jag efter 5-56, WD-40, lika delar aceton + motorolja fick loss mitt senaste problem med X4. :)
men det var kanske de 3 första som gjort jobbet under några dagar ??? :va
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?223960-Var-köper-man-vänsterborr
Ja du behöver förstås en reversibel borrmaskin också.....
https://www.esska.se/esska_se_s/HSS...k-3-0-mm-laengd-60-mm-943112726300-22290.html
och / eller
https://www.esska.se/esska_se_s/HSS...k-4-0-mm-laengd-75-mm-943112726400-22290.html

Har själv köpt många gånger från ESSKA, funkat bra. :)

Last edited:
Om svingen är i aluminium, kan man blanda in kemi i ekvationen (det finns syror som angriper stål men inte aluminium).

Borra med ett litet borr först och sen större och större så kan du justera lite om du kommer snett. Slå med dorn i mitten först innan du börjar borra.

Lämna n svingen till en mekaniskt verkstad De har rätt utrustning och kan borra/ fräsa ur bulten samt gänga med en större dimension...
( jag gjorde så en gång och det blev bra, försökte dock själv först men det gick inget vidare ...:gråta)

Om du beslutar dig för att köra grispitt/torx-metoden så värm svingen ordentligt först. Brukar göra underverk.

Är det en stålskruv indragen i aluminium? Då borde man kunna värma skruven med induktionsvärmare så att den pressar upp hålet en smula. Sen låter man det svalna så följer den lättare med ut.

Nu blir jag väl idiotförklarad men du har kollat att svingens gavel inte är pressad i och inte svetsad?
På en gammal Honda jag hade gick blocket som kedjespännaren satt i att knacka ut, i ett skruvstäd med värme och sprejer gick det sedan ganska lätt att få loss.

Och använd inte kopparpasta på stål/aluminium. Det håller bättre än att svetsa ihop grejorna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT