Av / Påställning - OK?????

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
Detta har säkert redan diskuterats någon gång, men jag undrar ändå! Vad säger de premiehungriga bolagen om att man reggar en dag och ställer av nästa t.ex.?? På så sätt blir det en helt ok premie för många som ej åker varje dag. Du som har erfarenhet av detta, SKRIV & BERÄTTA hur det funkar osv. :banana om det framgår av vilket bolag

ja har tänkt å göra så me i sommar för de e ju sjuka priser dom tänker ta ut på bågen!! ja tror de räcker att du säger till dom att du ska kunna ställa av å på den hur du vill...

Gixxer 1 skrev:
Detta har säkert redan diskuterats någon gång, men jag undrar ändå! Vad säger de premiehungriga bolagen om att man reggar en dag och ställer av nästa t.ex.?? På så sätt blir det en helt ok premie för många som ej åker varje dag. Du som har erfarenhet av detta, SKRIV & BERÄTTA hur det funkar osv. :banana om det framgår av vilket bolag
Jag har också funderat på det.

Tydligen så måste det vara en vecka mellan av- och påställning, antar att det är så för att stoppa oss som försöker spara lite pengar.

Det är väl lättare att köpa en hoj som man har råd att försäkra istället för att köpa en en sporthoj som man senare kommer på att "aj, fan vad dyrt det va att försäkra" :va

Man köper väl en hoj för att åka på, inte att den ska stå avställd. :kocko

Deadmetal skrev:
Ja? Varför ska den vara påställd när den inte används?

Förra säsongen roade jag mig med att ställa av och på rätt ofta, den enda begränsningen
är att man inte kan ställa av och på samma dag. Avställning och påställning sköter man
enkelt via Bilregistret: https://secure1.ore.vv.se/bilregistretdirekt/privat.shtml.
När hojen är avställd kopplas garageförsäkringen in automatiskt.

Lite meckigt blir det eftersom skattemärket måste skrapas vid avställning (för att få fram
koden man behöver), dessutom får man många brev från Vägverket och försäkringsbolaget...
Men det var värt besväret, med en premie på 3000:-/månad vill man inte betala för regniga
dagar när hojen bara står i garaget.

I år kommer jag förmodligen bara köra med trafikförsäkring, då orkar jag inte bry mig.

/A

Gixxer 1 skrev:

Jag har frågat de stora bolagen (TH, If, Folksam och LF). Några muttrade lite men det var ok hos alla. Jag tror inte de kan göra så mycket åt saken heller, skall de hindra dig från ställa av fordonet hos bilregistret? Knappast. Däremot om man har en "året runt försäkring" gör det ju ingen skillnad.

Det var någon på Folksam att "ja, men då höjer vi alla försäkringar till 70.000/år i slutändan" -Jaha, det vore ju synd sade jag. (När jag egentligen skulle sagt att ingen skall behöva betala för ett skydd de inte nyttjar, och det är knappast upp till en 19-årig student att avgöra prispolitiken hos det aktuella bolaget).

Deadmetal skrev:
Det är väl lättare att köpa en hoj som man har råd att försäkra istället för att köpa en en sporthoj som man senare kommer på att "aj, fan vad dyrt det va att försäkra" :va

Du har alldeles rätt!! Jag har ju egentligen endast råd med en Dakota, men köpte en Gixxer istället. Men premien var ok när jag köpte hojen, sen om de höjer hur många hundra % som helst varje år berör ju inte dig tydligen :brinnerup

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna