Av- och påställning samma dag

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
Hej! Sökte i forumet o på nätet men hittade inte :confused:

Om jag ställer på min hoj och ångrar mig samma dag och då väljer att ställa av den, åker jag då på både på och avställningsavgiften, bara den ena, eller ingen alls? Nån som vet?:Bugar

Tacksam för svar :)

Last edited:
Ring och kolla det där.

Jag gjorde något liknande.. men tvärtom.. ställde av den, och sen en dag senare ställde på den..

1 månad senare upptäckte jag att jag kört avställd, och därmed oförsäkrad i en månad.

Svaret var att "systemet hänger inte med om man ändrar för mkt, för fort". Dom hade alltså missat påställningen. För att systemet ännu inte reggad avställningen..

Helt sjukt.. går deras datorer på hålkort fortf?

Jag antar att du menar på nätet?

Kan meddela att när vi ställde på min elevs hoj när vi skulle ut o övningsköra så gjorde vi det på nätet och sen när vi skulle ställa av den samma dag så gick det inte utan vi var tvungna att vänta tills nästa dag för det gick inte att göra både påställning och avställning samma dag.

Sen kostar det väl inget att ställa av, kostar väl bara att ställa på? Eller är det nåt nytt för i år?

Det går ej att ställa av en hoj samma dag som man har ställt på den..

källa: egna erfarenheter.

Aha! TACK för alla svaren :Bugar

Snällt av er :tuttar

Du kommer aldrig ifrån påställningsavgiften, den skall gå till att Transportstyrelsen är så "snälla" att skicka ut ett papper till dig :gnissla

Dock om du enbart ställer på din hoj en dag blir du tvingad att betala fordonsskatt för hela månaden (15 kronor) så det blir 65 kronor totalt vid den första påställningen den månaden.

Du kommer aldrig ifrån påställningsavgiften, den skall gå till att Transportstyrelsen är så "snälla" att skicka ut ett papper till dig :gnissla

Dock om du enbart ställer på din hoj en dag blir du tvingad att betala fordonsskatt för hela månaden (15 kronor) så det blir 65 kronor totalt vid den första påställningen den månaden.

Aha ok! Ytterligare en aspekt/parameter att ta hänsyn till då man ska räkna på hur ofta man kan ställa av och på occh fortfarande tjäna på det, då mitt fb CHOCKhöjde min avgift i våras :huvet:död:finger:censored:kulspruta:machinegu
:fatta!:sissy:6surkart:brinnerup :jageintebitter

Mm kostar aldrig något att ställa av den, vara 50 spänn att ställa på. Däremot om du håller på och ställer av och ställer på hela tiden kan försäkringsbolaget ge dig en "straffavgift" för att du utnyttjar systemet typ. Oftast inget problem om du har autogiro men om du inte har det så måste ngn någonstans sitta och aktivt skicka ut papper till dig och då kan den personen kanske tycka att ngt ser skumt ut >_< typ..

Jasså, hade fått för mig att det fanns en avgift för avställning med, men nu när jag kikade på transportstyrelsens sida så ser jag inget om det:tummenupp

Jag frågade fb om hur många ggr jag får ställa av o på o de sa att det inte fanns nån begränsning på det. Iofs var jag ganska förbannad på dom just då eftersom de bara höjde min avgift utan att notifiera mig, så han kanske ville mildra min finska vrede lite:brinnerup

Det är inte bara fordonsskatten för hela månaden, det är fordonsskatten för resterande del av "skatteåret" man åker på att betala.
Så om du ställer på i början av skatteåret åker du på hela årsskatten.
Dock får du tillbaka kvarvarande skatt när du ställer av hojen igen, så du behöver aldrig betala mer än den totala årsskatten.
Något att tänka på är att transportstyrelsen är betydligt snabbare med att skicka ut faktura för påställningsavgift och skatt än dom är på att betala tillbaka kvarvarande skatt vid avställning, så ställer man av/på ofta kan man ibland behöva ligga ute med 4-5 årsskatter innan man får något tillbaka.

Något att tänka på är att transportstyrelsen är betydligt snabbare med att skicka ut faktura för påställningsavgift och skatt än dom är på att betala tillbaka kvarvarande skatt vid avställning, så ställer man av/på ofta kan man ibland behöva ligga ute med 4-5 årsskatter innan man får något tillbaka.

:D Haha förvånar mig ICKE! :Byråkrati

Vid avställning upphör försäkringen då?

Beror på vilken försäkring man har. Har du årsförsäkring händer ingenting.
Jag kör Folksams basförsäkring. Den är avställningsbar, så varje gång jag ställer av görs helförsäkringen automatiskt om till en garageförsäkring.

Last edited:
Vid avställning upphör försäkringen då?

Om du har en avställningsbar försäkring - ja, eller så övergår den till garageförsäkring. Har du åretrunt försäkring så upphör den inte att gälla om du ställer av den.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back