Av och på med samma kedja

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Hur många ggr kan man knäcka/sätta ihop en kedja utan att den tappar hållbarhet?
Har försökt söka på forumet om frågan men hittar inget rakt svar.
En hade visst haft av sin kedja var 10e timme i oljebad. Innebär då detta
att man kan knäcka den/sätta ihop den hur många ggr som helst?

Jag har bytt motor och ett slitet framdrev sitter kvar. Å andra sidan har jag
en mycket fin oknäckt kedja som inte kunde träs på drevet vid motorbytet,
fanns ingen plats mellan motorblock och drevkuggar.
Vad gör man, måste kedjan knäckas/sättas ihop igen för att få av drevet?
Är den kass sedan?

Alternativet är väl att köpa en ny kedja, eller?

Jag skulle ha brutit kedjan och återmonterat. Har du bara rätt verktyg och är noggrann har jag svårt att se att kedjan skulle fara illa. Du kanske får lite mindre mil med kedjan, men troligen inte.

Skruva av framdrevet, sätt på kedjan på drevet när det är löst, montera tillbaka drev&kedja tillsammans på axeln...då behöver du inte dela på kedjans länkar, och du kan montera ditt drev du körde med tidigare.

ang oljebadet så kör han troligen inte med nitad kedja, utan har ett kedjelås med clips.

Tar du bort nitlänken och sätter dit en ny nitlänk så blir den lika bra som innan.

Alltså nitlänken blir den "svagaste" länken precis som innan.

Och kör du clipslås så tar det inte skada av att öppnas 1 gång mer eller mindre.

Men är du osäker kan du ju köpa ett nytt. Kostar 40:-

Nåtlåset går alltså inte att bryta och återanvända om det är så du hade tänkt!!!!!!!!!

Alternativet är väl att köpa en ny kedja, eller?
Jag skulle ha brutit kedjan och återmonterat. Har du bara rätt verktyg och är noggrann har jag svårt att se att kedjan skulle fara illa. Du kanske får lite mindre mil med kedjan, men troligen inte.
Ville undvika kostnad för ny kedja då denna såg finfin ut.

Tar du bort nitlänken och sätter dit en ny nitlänk så blir den lika bra som innan.
Alltså nitlänken blir den "svagaste" länken precis som innan.
Och kör du clipslås så tar det inte skada av att öppnas 1 gång mer eller mindre.
Men är du osäker kan du ju köpa ett nytt. Kostar 40:-
Nitlåset går alltså inte att bryta och återanvända om det är så du hade tänkt!!!!!!!!!
Här var svaret jag var ute efter. Att det inte går så bra att återanvända nitlåset.
Så du menar att det kostar cirka 40:- för ett nytt nitlås?
Är nitlåset universiellt så det passar till vilken kedja som helst?

Skruva av framdrevet, sätt på kedjan på drevet när det är löst, montera tillbaka drev&kedja tillsammans på axeln...då behöver du inte dela på kedjans länkar, och du kan montera ditt drev du körde med tidigare.
ang oljebadet så kör han troligen inte med nitad kedja, utan har ett kedjelås med clips.
Innan jag lade in denna tråd så funderade jag på hur fanken man kunde hålla drevet stilla medans man lossande drevskruven.
Då kom jag inte på något sätt.
Häromdagen så slog det mig, testa hålla fast drevet med en hyffsat stor rörtång.
Och det funkade, en fick klämma satan med den och hålla stöd mot motorblocket och en annan lossade drevbulten.

Kedjan är räddad, tack för era svar allihopa.

Här var svaret jag var ute efter. Att det inte går så bra att återanvända nitlåset.
Så du menar att det kostar cirka 40:- för ett nytt nitlås?
Är nitlåset universiellt så det passar till vilken kedja som helst?

Clipslåset är en annan sorts lås...
linkslarge.jpg

Är det som kostar 40kr för ett nytt... nitlås nitar man.

Clipslåset är en annan sorts lås...
Är det som kostar 40kr för ett nytt... nitlås nitar man.
Jo det fattade jag. Missförstod dock att det var clipslåset som kan köpas nytt då han nämnde att
en ny nitlänk gör att kedjan kan användas igen.
Har nitverktyget. Men ingenstans står det att man kan återanvända nitlåset på en beggad kedja.
Det funkar alltså inte så bra att göra det om man skall tro på <micke>s svar.
Nu har jag fixat problemet utan att bryta kedjan.
Men till en annan gång, det går alltså att köpa nya nitlås till en beggad kedja?

jo det fattade jag. Missförstod dock att det var clipslåset som kan köpas nytt då han nämnde att
en ny nitlänk gör att kedjan kan användas igen.
Har nitverktyget. Men ingenstans står det att man kan återanvända nitlåset på en beggad kedja.
Det funkar alltså inte så bra att göra det om man skall tro på <micke>s svar.
Nu har jag fixat problemet utan att bryta kedjan.
Men till en annan gång, det går alltså att köpa nya nitlås till en beggad kedja?

ja! .

när du byter köper nya länkar / nitar / lås så se till att det är av samma märke & modell

Innan jag lade in denna tråd så funderade jag på hur fanken man kunde hålla drevet stilla medans man lossande drevskruven.
Då kom jag inte på något sätt.
Häromdagen så slog det mig, testa hålla fast drevet med en hyffsat stor rörtång.
Och det funkade, en fick klämma satan med den och hålla stöd mot motorblocket och en annan lossade drevbulten.

Kedjan är räddad, tack för era svar allihopa.

Eller så lossar man muttern när kedjan sitter på fram och bakdrev. Då kan man hålla emot med bakbromsen och marken, liksom.

när du byter köper nya länkar / nitar / lås så se till att det är av samma märke & modell

Varför? Utveckla...

Eller så lossar man muttern när kedjan sitter på fram och bakdrev. Då kan man hålla emot med bakbromsen och marken, liksom.

En planka genom bakfälgen funkar också, fast nu var väll problemet att TS hade bytt motor och att det satt ett drev monterat. En mutterknack är aldrig fel dock!

Varför? Utveckla...

En planka genom bakfälgen funkar också, fast nu var väll problemet att TS hade bytt motor och att det satt ett drev monterat. En mutterknack är aldrig fel dock!

Därför att alla kedjor inte är lika bara för att de är ex 520. Det är rätt vanligt att lås skiljer sig mellan tillverkare och ibland även mellan modeller...

Ja, där ser man. "Jag har inte läst hela tråden, men..." är min ursäkt.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back