Avåkning vid Krusenberg, Knivsta längs 255:an

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Häromkvällen gick en av Uppsalas hojåkare av vägen i samband med en undanmanöver för en katt som sprang upp på vägen. Tack och lov gick det ganska bra för honom.

Avvåkningen skedde vid ridskolan i Krusenberg.
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=krusenberg
Krusenberg har många hästar och fungerar som rehablitering för förståndshandikappade.
Det finns åtminstonde 1 tjej som leder sin häst, sittande i rullstol, till hagen på andra sidan 255:an. Därmed har hon inga som helst möjligheter att snabbt förflytta sig från vägen om vi kommer i för hög hastighet

Vi har vårat intresse med motorcyklar och böljande vägar, samtidigt måste vi respektera bostäderna och allmänheten längs våra vägar och inte gasa på just där utan välja våra tillfällen.
Undanmanövern här ovan ledde till en skrotad hoj och ett dygn på sjukhuset men kunde ha gått mycket värre.
Den här gången var ett mindre djur, men nästa gång kan det vara en flicka sittande i rullstol och hennes häst vi får väja för, och då är det inte lika säkert att vi undkommer en större katastrof.

Ägaren till stallet har snällt bett av oss att tänka på detta och ta det extra lungt vid stallet och hagarna runt om.

Hälsningar
Anders
Ordförande i SMC Uppsala

Last edited:
Länken var lite klippt.

Man kan ju förstås fundera över det ansvarsfulla och kloka i att ha en hästgård på båda sidor om en rikligt trafikerad väg och låta ungar själva ta sig fram och tillbaka (dessutom med så spattiga djur som ridhästar). Det är väl 70 just på den sträckan? Om det var kritiskt skulle man kunna sänka till i alla fall 50 och sätta upp varningsskyltar eller gräva en "ko-tunnel". Hellre sådana punktinsatser som kan respekteras, än som nu att nästan hela vägen är 70 och det är på tok för långsamt - men likförbaskat för fort på några få ställen.

Nu ser det ut som: 70-70-70-70-90-70-70-70
Borde vara: 100-100-70-50-100-50-100-100

Anser jag...

Länken var lite klippt.

Man kan ju förstås fundera över det ansvarsfulla och kloka i att ha en hästgård på båda sidor om en rikligt trafikerad väg och låta ungar själva ta sig fram och tillbaka (dessutom med så spattiga djur som ridhästar). Det är väl 70 just på den sträckan? Om det var kritiskt skulle man kunna sänka till i alla fall 50 och sätta upp varningsskyltar eller gräva en "ko-tunnel". Hellre sådana punktinsatser som kan respekteras, än som nu att nästan hela vägen är 70 och det är på tok för långsamt - men likförbaskat för fort på några få ställen.

Nu ser det ut som: 70-70-70-70-90-70-70-70
Borde vara: 100-100-70-50-100-50-100-100

Anser jag...

Respektera deras önskemål på platsen så är problemet ur världen.

Anser jag

Ett mycket bra förslag som kanske bör tillämpas i första hand där men även på andra ställen där bostäder ligger precis vid vägen.

Tråkigt kanske men då undviker vi snack och samtidigt olyckorna förhoppningsvis.

Respektera deras önskemål på platsen så är problemet ur världen.

Men hur för man då ut den informationen till alla som färdas längs vägen? De boende eller som har verksamhet på stället (och alla andra tusentals ställen som ligger längs populära/trafikerade vägar) tycker ju förstås att man ska köra väldigt långsamt förbi - och helst inte alls. De som däremot har det som färdväg till jobbet eller för all del nöjesåkare som uppskattar en trevlig väg, vill ju köra något fortare än så, för att komma fram någon gång. Ett önskemål som nog är starkast hos pendlarna - där vartenda hinder sinkar ankomsten till jobb/hemmet.

Gamla Sthlmsvägen har alltid haft relativt högt trafiktryck, så de ställen som har speciell verksamhet och är utsatta, bör kunna prata med vv och kommun om fartsänkande årtgärder alternativt ordna med broar/tunnlar för att passera på ett säkert sätt. Det är det enda som dessutom ger en laglig grund för att komma åt överträdelser eller ger indikation om områdets farlighet till sporadiska trafikanter som annars inte känner till eventuella önskemål om att ta det lugnt (t.o.m. lugnare än vad skyltarna säger).

För mig var det i alla fall en nyhet och jag har åkt där hundratals gånger (och inte så långsamt ärligt talat). Tror inte att jag någon gång har sett en häst eller barn på eller vid vägen - poliser däremot :rolleyes:

Men hur för man då ut den informationen till alla som färdas längs vägen? De boende eller som har verksamhet på stället (och alla andra tusentals ställen som ligger längs populära/trafikerade vägar) tycker ju förstås att man ska köra väldigt långsamt förbi - och helst inte alls. De som däremot har det som färdväg till jobbet eller för all del nöjesåkare som uppskattar en trevlig väg, vill ju köra något fortare än så, för att komma fram någon gång. Ett önskemål som nog är starkast hos pendlarna - där vartenda hinder sinkar ankomsten till jobb/hemmet.

Gamla Sthlmsvägen har alltid haft relativt högt trafiktryck, så de ställen som har speciell verksamhet och är utsatta, bör kunna prata med vv och kommun om fartsänkande årtgärder alternativt ordna med broar/tunnlar för att passera på ett säkert sätt. Det är det enda som dessutom ger en laglig grund för att komma åt överträdelser eller ger indikation om områdets farlighet till sporadiska trafikanter som annars inte känner till eventuella önskemål om att ta det lugnt (t.o.m. lugnare än vad skyltarna säger).

För mig var det i alla fall en nyhet och jag har åkt där hundratals gånger (och inte så långsamt ärligt talat). Tror inte att jag någon gång har sett en häst eller barn på eller vid vägen - poliser däremot :rolleyes:

Jag har aldrig behövt information om att det finns hästar eller barn efter vägen.
Sunt förnuft när det står hus eller ladugårdar nära vägen räcker väl som information.

Fri sikt så kan man ju gasa.
Skymd sikt ta det lungt.
Det är ju du som förare som ansvarar för att få stopp på fordonet i god tid.

Enkelt.
Inte för att jag nu uppmanar någon att gasa så fort man ser mer än 30 meter.

Att du inte sett varken barn eller hästar är kanske mer skrämmande...

Fri sikt så kan man ju gasa.
Skymd sikt ta det lungt. Det är ju du som förare som ansvarar för att få stopp på fordonet i god tid.

Att du inte sett varken barn eller hästar är kanske mer skrämmande...

Sikten där är tillräckligt god för att kunna köra bra mycket fortare än 70 och ändå stanna inom det område man överblickar, om man är förberedd. Men då skrämmer man lätt eventuella hästar eller att de runt vägen upplever det som att det går fort. De flesta som kör förbi tolkar också skyltningen 70 som att det är OK att köra ganska fort (70 och lite plus på det) - skulle det varit ett farligt ställe, så hade man haft skyltar eller lägre hastighet, resonerar man. Hus eller inte - det är ju långt ifrån alla ställen där det står hus bredvid vägen, som innebär att det är farligt. I synnerhet som resten av hela den vägen är 70 och det är ändå en gammal riksväg som haft högre hastighet än så på tiden det begav sig.

Jag kan ju knappast se sådant som inte finns. Kanske det är så att jag alltid färdats där kvällstid när ungarna åkt hem för dagen eller mitt på arbetsdagar när de är i skolan, vad vet jag... Nu ska du inte utmåla mig som någon sorts halvblind farttok - jag vet när jag ska hålla mig i skinnet jag med :tungan

Håller med att om sikten är dålig eller det kan finnas risk för folk/djur som kommer ut bakom hus eller buskar så bör man hellre köra för långsamt än för fort.

Skulle iaf inte sj vilja ha på mitt samvete att jag kört ihjäl någon... bara för att jag ville köra lite fortare i en kurva som såg kul ut.

Visst olycker kan alltid hända men, skadar inte att som förare ta det lite extra försiktigt för ens egens och andras säkerhet.

Någon jag tycker dom borde ha just vid denna plats är varning för lekande barn skylt, eller nått i den stilen.
Tycker dem flesta förare har stor respekt för sånna skyltar och kör långsamare då. Kanske nått att tipsa dom om ?

:tummenupp

Jag kan ju knappast se sådant som inte finns. Kanske det är så att jag alltid färdats där kvällstid när ungarna åkt hem för dagen eller mitt på arbetsdagar när de är i skolan, vad vet jag... Nu ska du inte utmåla mig som någon sorts halvblind farttok - jag vet när jag ska hålla mig i skinnet jag med :tungan

Inte då men det verkar vara dax att belysa att ta det lilla lugna då avåkningarna ökar.

Hålla dig i skinnet? :D
Jaou jaou

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma