Automatlåda hjälp.......

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag har en Volvo 240 GLT -82 :yoparty med automatlåda.
Det är så att den inte växlar upp. Den lägger i etten men vägrar växla upp, ibland när man har kört ca 10min så börjar den växla riktigt.
Vad kan det vara för fel?????? Är inte så bra på bilar speciellt inte automatlådor!

Kollade automatlåds-oljan och den var på en bra nivå.

HJÄLP!!!!! Måste ha bilen till jobbet imorgon :huvet

MVH/ Dadde

Kan inte mycket om automatlådor men hur kollade du nivån?

du ska ha motorn på tomgång, dra igenom växellägena en 3 gånger sen om det är varm eller kall motor på stickan.

Låter lite som att det är för lite olja eller nåt? för sen när den fått runt all olja som du sa att den funka efter 10min så går den. Men chansar bara här.

Jag skulle tippa på att det är någon/några packningar som är otäta.
I så fall borde http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=823&iItemId=39402 eller något liknande kunna hjälpa tills du hunnit kolla över det ordentligt. Slick har även en liknande produkt. Det brukar finnas något dylikt på de flesta välsorterade bensinmacker och biltillbehörsfirmor.

Automatlådor är ett helvete när de börjar trassla.
Luktar oljan bränt?

Byt till manuell låda om den är kass, strunta i automatlåda.

Tackar för hjälpen!
Skall fylla på en skvätt olja till, så får jag se om det hjälper, sedan tar jag mig till Biltema och köper tätningen, kanske det hjälper.

Jag skulle gärna byta till en manuell, om jag visste hur man gjorde. Men jag gillar utmaningar!!
Är det svårt?
Hur gör man?
Vad kostar en manuell låda?
Hur gör man med kopplingen?
osv osv

Ni får gärna förklara, så kanske jag ger det ett försök :)

MVH/Dadde

sådär svårt
mest en massa jobb...
en automat väger några kilo
byte från automat till manuell gör även att du får montera ett svänghjul istället för medbringarskivan som sitter nu...

en skrot nära dej borde ha en lämplig "sväng" till din spis.. B23E med K-jetronic?
lamellpaket är nog bästa att handla nytt.
sprängkåpa ,rambalk å kardan vet jag inte om det passar rakt av. fixa sånt på skroten oxå i så fall...

good luck

friction skrev:
sådär svårt
mest en massa jobb...
en automat väger några kilo
byte från automat till manuell gör även att du får montera ett svänghjul istället för medbringarskivan som sitter nu...

en skrot nära dej borde ha en lämplig "sväng" till din spis.. B23E med K-jetronic?
lamellpaket är nog bästa att handla nytt.
sprängkåpa ,rambalk å kardan vet jag inte om det passar rakt av. fixa sånt på skroten oxå i så fall...

good luck

En kopplingspedal kan ju vara bra att ha oxå... :näsblod

:D

Kan oxå vara nån ventileller solenoid som kärvar. Smutsig och gammal olja är inte bra för en powershift-låda. Prova att byta olja om den är gammal.

Ghost skrev:
En kopplingspedal kan ju vara bra att ha oxå... :näsblod

:D

nähä?! :rolleyes:

givetvis så kan en sån va bra å ha... det var för enkelt så jag tog det för givet... :7peta

jaja... nu ska jag sova å drömma fylledrömmar... :pannkyss

Dadde skrev:
Jag har en Volvo 240 GLT -82 :yoparty med automatlåda.
Det är så att den inte växlar upp. Den lägger i etten men vägrar växla upp, ibland när man har kört ca 10min så börjar den växla riktigt.
Vad kan det vara för fel?????? Är inte så bra på bilar speciellt inte automatlådor!

Kollade automatlåds-oljan och den var på en bra nivå.

HJÄLP!!!!! Måste ha bilen till jobbet imorgon :huvet

MVH/ Dadde

kolla så att kickdownwajern inte kärvar..
sitter bredvid gaswajern på spjällrullen..
/m

Hallå, det är ju en 22 år gammal dussinbil vi pratar om.
Den här kan max vara värd 7-8 tusen om den är besiktigad och fungerar.

Om det kostar med än halva bilens skattade värde så skulle i alla fall jag tveka.

Men du skriver att bilen inte vill växla upp när den är kall men att den fungerar bra när den blir varm.
Det låter som att du har för trög olja i växellådan, den funkar altså först när den blir varm och mer lättflytande.
Prova med att byta växellådsolja innan du ger dej i kast med något annat.

Byta till manuell blir det verkligen inte av, alldeles för invecklat och dyrt :mad:

Men tack för alla svar. Skall byta olja, eller i alla fall hälla på lite ny.

Tackar
/Dadde

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back