Automatkoppling på motard...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Crossförarna och Enduroåkarna har tydligen fått upp ögonen för automatkoppling och de kör enl. källor MYCKET fortare med det. Dessutom e det någon slags antispinn inbyggt. Du växlar alltså både upp och ned utan koppling och många har bytt ut kopplingshandtaget mot en bakhandbroms...

Det finns tydligen lite olika tillverkare på detta men den bästa heter tydligen z-starter eller liknande och kostar fem papp i runda slängar. Några polare har monterat på det på sina cross/enduro och de säger att det e grymt! Även eliten har börjat köra med det (Anders Eriksson bygger tyldigen om en för att passa husqvarna då de inte finns till de än).

Någon som ska köra med sådanhär på sin motard?

- Johan

Min boss på mc-butiken jag jobbar på (som i övrigt varit elitförare i cross och tävlat i vm) har monterat det på sin 525 som han åker enduro och motard med... har fått tillfälle att pröva detta (endast enduro) och kan säga att det var långt över min förväntan, riktigt jävla smidigt, du bromsar ju aldrig stopp i skogen och om du lägger omkull så sparar du tid med att inte behöva starta hojen igen... hur det kommer att funka på motard kommer väl att märkas när säsongen drar i gång på allvar. Vi har sålt ett par st till KTM samt honda och nån enstaka yamma, men det kommer nog att komma mer och mer som det gjort i södra sverige.. vi här uppe i norr är ju minst 5 år efter södra sverige när det kommer nya grejjor tyvärr.....

Nightwish skrev:
Har inte Armens Lejon något liknande på sina hojar också?
Har för mig att de också har "halvautomat".

De saknade kopplingshandtag iaf :) så ja, antar det...

//@

Undrar dock hur fan det blir att dosera slides med en sån. Har man kvar nån motorbroms eller kopplar den ur vid negativt moment?
Oavsett om den inte gör det så är som sagt slide-doseringen min största farhåga då den i stort sett uteslutande görs med kopplingen på en 4-takts motard... Bakbromsen på styret vore grymt dock...

Daniel...
www.supermotard-racing.com

Det fräcka var ju att man även kunde ha kvar kopplingen som en slags override. Har mailat dom och frågat när dom släpper det till KTM LC4.

Ja, men jag tror inte att den overriden funkar vid motorbroms isf släpper man ut handtaget så borde ju automatkopplingen funka som vanligt igen...

Jag vill se ett test av en raceförare på en motard innan jag sväljer det här helt och hållet. Vore dock skitbra om det funkar för tävlingsbruk och man kan montera bakbromsen på styret...

Daniel...

ypvs skrev:
Undrar dock hur fan det blir att dosera slides med en sån. Har man kvar nån motorbroms eller kopplar den ur vid negativt moment?
Oavsett om den inte gör det så är som sagt slide-doseringen min största farhåga då den i stort sett uteslutande görs med kopplingen på en 4-takts motard... Bakbromsen på styret vore grymt dock...

Daniel...
Tydligen så finns motorbroms kvar tills du kommer ner på riktigt låga varv, så slides KAN fungera som vanligt eventuellt. Men jag vet inte...

robbah99 skrev:
Det fräcka var ju att man även kunde ha kvar kopplingen som en slags override. Har mailat dom och frågat när dom släpper det till KTM LC4.
Japp! Du kan ha kvar kopplingen med och frikoppla när du vill om du vill...

De som jag vet som har det gasar bara till från tomgång och den går upp på bakan. Ska tydligen vara RITKIGT grymt vid starter etc. framförallt på cross och sådant. Sedan att antispinnen funkar finfint med i utgången av kurvor och grejjer.

995 dollar plus frakt blir väl inte 5000kr?????

Om de får till en som är anpassad för motard (och som tål 70+ hk) så köper jag en direkt :) Men jag skulle nog vilja provköra först både på gata och bana och se att den verkligen fungerar i alla uppkomna situationer.

mr_rockster skrev:
Det var inte jag som lade in den länken! Det finns för 5000:- i SVERIGE. JG:s trading (www.jgstrading.com) säljer bl.a. Även Tibro MC-service tror jag säljer för fem papp.
Fan va sjukt,för på deras sida står det ju att "all units cost 995$"sen va det ju en stom kostnad på mellan 3-500$ om man inte skickade in sin korg.

Problemet är väl att om man kommer under inkopplingsvarv så frikopplar ju hojen och bara rullar.. men det går ju att ställa inkopplingsvarvet och ofta när du kommer in i en kurva så ligger du ju knappast under inkopplingsvarv ,nackdelen eller fördelen ta det som ni vill är att det blir mindre motorbroms, hjälper ju till att hämma bakhjulsstuds... men vet inte om det räcker för att slida.. men bara banan torkar upp så ska det prövas.

*/ ?>
Back