automatisk växellåda för sportmotorcyklar

Det blir ju garanterat intressant iaf. Frågan är väl om växlingarna kan bli så mycket snabbare/smidigare än med quickshifter att det är värt ev extra vikt.

Ska bli riktigt kul att testa att smiska bana med automat och V4!

Detta har funnits på bilar länge och fungerar riktigt bra om bara tillverkaren har ställt in elektroniken rätt....

Jag är dock mycket tveksam till att ha det på en mc:
1. Vad skall vi med automatlåda till. Mc är till för körning inte transport
2. Växlar det verkligen snabbare? Bilar med icke sekventiella lådor tar tid att växla men knappast hojlådor med QS. Ferrari anger under 100ms som tid för växling i deras bilar det är mer än vad många QS bryter i mc applikationer
3. Fler axlar och mer drev= mer gyroeffekter och vikt
5. Minst dubbelt så dyrt att underhålla och kopplingslir grande lär bli vardagsmat efter lite inspirerade starter då lådan koppla ur låda 1 - släpp kopplingen i låda 2 sker varje gång man byter växel....

Det finns en och annan som är benamputerad på vänster ben som vill köra hoj som jag t.ex. även om jag klarar av att växla genom att rycka upp växlarna med hälen och trycka ner växlarna med hälen ,men det blir rätt jobbigt när man kör fort och ska växla uppåt för det blir så mycket luftmotstånd och man saknar styrka ...så då kan det vara bra med automatlåda !

/Juha

Detta har funnits på bilar länge och fungerar riktigt bra om bara tillverkaren har ställt in elektroniken rätt....

Det finns en och annan som är benamputerad på vänster ben som vill köra hoj som jag t.ex. även om jag klarar av att växla genom att rycka upp växlarna med hälen och trycka ner växlarna med hälen ,men det blir rätt jobbigt när man kör fort och ska växla uppåt för det blir så mycket luftmotstånd och man saknar styrka ...så då kan det vara bra med automatlåda !

/Juha

För den publiken finns solenoidväxling. Finns en herre som kör sidvagnsracing och är rullstolsbunden och växlar med knapp upp/ner. Då har man kvar samma simpla låda och koppling men elektronik som ersätter foten. Funkar väl lite sämre för mjuk körning i stadstrafik dock...

/Juha

Det är väldigt bra att det finns om någon (som du) skulle behöva men som Boris skrev så är jag vädigt tveksam till att detta tillför något! Förutom dyrare reparationer och underhåll....

Fattar inte alls varför dom börjar med en sporthoj då customkollektivet med 50-åringar som fått kk i flingpaketet och kör kromslädar är dom som behöver det!

Kan väl knappast vara tänkt för varesig Moto GP eller Fireblade, men varför inte på en "mitimellanhoj" som CBF1000 m.fl.

Det är väldigt bra att det finns om någon (som du) skulle behöva men som Boris skrev så är jag vädigt tveksam till att detta tillför något! Förutom dyrare reparationer och underhåll....

Fattar inte alls varför dom börjar med en sporthoj då customkollektivet med 50-åringar som fått kk i flingpaketet och kör kromslädar är dom som behöver det!

Är väl som vanligt att man kör de tekniskt mest innovativa lösningarna där de gör mest skillnad, dvs för sporthojarna. Att sen många sporthojsåkare är oerhört konservativa (Hur många sporthojsförare sitter tex fortfarande och påstår att ABS på sporthojar är dumt eftersom de kan bromsa bättre själva på banan? Samtidigt när Motorrad testar så sopar dagens ABS-system mattan med vanliga bromsar i alla lägen även med race/rutinerade förare bakom styret).

Själv tycker jag det är mycket intressant och tror att det kan spara tid vid både upp och nedväxlingar... Men det återstår som sagt att se i praktiken. Jag är väldigt nyfiken på systemet hur som haver.

Är väl som vanligt att man kör de tekniskt mest innovativa lösningarna där de gör mest skillnad, dvs för sporthojarna. Att sen många sporthojsåkare är oerhört konservativa (Hur många sporthojsförare sitter tex fortfarande och påstår att ABS på sporthojar är dumt eftersom de kan bromsa bättre själva på banan? Samtidigt när Motorrad testar så sopar dagens ABS-system mattan med vanliga bromsar i alla lägen även med race/rutinerade förare bakom styret).

Själv tycker jag det är mycket intressant och tror att det kan spara tid vid både upp och nedväxlingar... Men det återstår som sagt att se i praktiken. Jag är väldigt nyfiken på systemet hur som haver.

Varför skulle den göra mest skillnad för sporthojsåkare?
Vem behöver snabbare växlingar?

ABS har jag väl inget emot men att pröjsa +10lök extra när du köper en ny blade är inte aktuellt (ja man får det säkert på köpet med bmw men det är fortfarande en bmw...)!

Kan iof vara bra med automat då moppefukkona idag inte kan stava till manuell växellåda och kan behöva detta även på sporthoj!

Last edited:
Varför skulle den göra mest skillnad för sporthojsåkare?
Vem behöver snabbare växlingar?

ABS har jag väl inget emot men att pröjsa +10lök extra när du köper en ny blade är inte aktuellt (ja man får det säkert på köpet med bmw men det är fortfarande en bmw...)!

Kan iof vara bra med automat då moppefukkona idag inte kan stava till manuell växellåda och akn behöva detta även på sporthoj!

Är inte en sporthoj byggd för att kapa tider? Quickshifter är lika onödigt?

Vad gäller ABS så kommer det nog sitta standard på i stort sett alla hojar inom några år. Kawa säljer ju bara ABS på de modeller som det finns till i år. 10 lök kan tyckas dyrt, men frågar du mig är det en bra försäkring mot idiotiska bilister och halvtaffliga förare som mig. Och med tanke på vad folk lägger ut på helsystem till hojen så undrar jag hur den prioriteringen gick till? :rolleyes:

Ja, BMW är ju riktiga gubbhojar det har du rätt i. :krama

Om jag uppfattat det hela korrekt så är det enda nya att föraren inte behöver hålla i ett kopplingshandtag utan de ska kännas mer som en slirkollppling (MOPPE, SCOOTER), och att elektronik sedan ser till att knuffa skiftgafflar till rätt läge under olika körförhållande.

Hur många vill slippa hålla in ett kopplingshandtag vid rödlysen typ?

Hur många vill slippa växelspaken?
Men denna kan påverkas via solenoid som påpekats av andra.

De luktar SCOOOOOOOTER över körsättet :D

Är inte en sporthoj byggd för att kapa tider? Quickshifter är lika onödigt?

Vad gäller ABS så kommer det nog sitta standard på i stort sett alla hojar inom några år. Kawa säljer ju bara ABS på de modeller som det finns till i år. 10 lök kan tyckas dyrt, men frågar du mig är det en bra försäkring mot idiotiska bilister och halvtaffliga förare som mig. Och med tanke på vad folk lägger ut på helsystem till hojen så undrar jag hur den prioriteringen gick till? :rolleyes:

Ja, BMW är ju riktiga gubbhojar det har du rätt i. :krama

Ja quickshifter är helt onödigt i vardagssammanhang och även automatisk växellåda! Det är väl kanske 5% av sporthojar i landet som används för tidkapning och dom som gör det kommer inte byta till en tyngre och garanterat skörare växellåda!

Välkommnar ABS som standard på hojar!

Är inte väldigt utseende eller märkesfixerad öht när det kommer till hojar men bmw har ingen hoj som attraherar mig alls UTOM S1000R!

Det var du som utnämnde den till gubbhoj inte jag...

Last edited:
Honda hade väll automatlåda förr på gamla CB 750 enkelkam om jag inte minns fel, men det blev ingen hit, slö som fan och törstig.

Honda hade väll automatlåda förr på gamla CB 750 enkelkam om jag inte minns fel, men det blev ingen hit, slö som fan och törstig.

Fast det var väl en tvåstegs semiautomatlåda (knappval "L" eller "H") med momentomvandlare vilket därför gav acc 0-100 blev ungefär som en bil.

Det här kommer nog inte att ge sämre prestanda, möjligtvis lite tyngre och dyrare i inköp och underhåll.

Ja quickshifter är helt onödigt i vardagssammanhang och även automatisk växellåda!

Välkommnar ABS som standard på hojar!

Är inte väldigt utseende eller märkesfixerad öht när det kommer till hojar men bmw har ingen hoj som attraherar mig alls UTOM S1000R!

Det var du som utnämnde den till gubbhoj inte jag...

Tja, jag tittar på ny hoj nästa år och quickshifter är helt klart med i budgeten. Och på sporthoj så tjänar man ju ms med en sån och det borde ju vara mer intressant än helsystem, rensade arschlen och liknande.

Nä, det menade jag inte att du sa. :)

Men det är intressant hur folk (i allmänhet, inte du i synnerhet) ser på BMW, samtidigt som det går utmärkt att smiska sporthojar med tex R1200S på knixiga banor beroende på förare och K1200s har gjort en bra bit under 8 min på ringen. Dock med mer rutinerade förare än mig... såklart.

Dock skall jag inte klaga. Försäkringspremien är helt klart gubbig. :tummenupp

Problemet är väl bara den där nya bastarden i modellprogramet som kommer paja hela skiten... Vad var det den hette? S1000RR? :mad: :gnissla :tungan

Jag tror inte man skall förväxla denna låda med gamla automater som funnits tidigare, etta är av allt att dömma en nyutvecklad högteknologisk låda. Döm gärna ut den i sporthojssammanhang det köper jag men vi skall nog vänta tills den testats i praktiken innan vi dömmer ut den som företeelse.

Attans, det låter ju inte alls som det som jag förstod... Att det var som en quickshifter upp och ned. Inte nån djäkla variator. Damn, ren gubbtouring i så fall. :brinnerup

Ja känner en viss konspirationsteori, att Jappaneserna ser en potential i att sälja sporthojar mä atomatlödda till lönnfeta halvtäta gubbjävlar som mig :D

Men ännu har jag min motorik i skapligt skick, att ja KAN koppla å växla min gammel-vattenbuffel-gixxer...
:D

Ja känner en viss konspirationsteori, att Jappaneserna ser en potential i att sälja sporthojar mä atomatlödda till lönnfeta halvtäta gubbjävlar som mig :D

Men ännu har jag min motorik i skapligt skick, att ja KAN koppla å växla min gammel-vattenbuffel-gixxer...
:D

Hahaha :tummenupp

Hur är det på motogp? Kopplar de överhuvudtaget? Ser jättekontigt ut när de växlar ned, de släpper ut kopplingen för varje växel som de växlar ned, är det för motorbroms eller? kopplar de när de växlar upp?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti