Automatisk klipp-sync med film från flera kameror i Premiere Pro?

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Bakgrund: Farsan har filmat en kusins bröllop mha 2 st DV-kameror och vi har nu 3 band med film (inget har suttit i båda kamerorna). Tyvärr medför ju detta visst överlapp så vissa perioder har kamerorna gått samtidigt.

Fråga: Jag har fått för mig att en DV-kamera bakar in den tid som kamerans klocka anger i filmen (inte visuellt alltså). Om så är fallet borde man väl kunna importera filmen från varje band till varsina spår i Premiere, och sedan få premiere att sprida ut klippen på tidsaxeln så att man ser exakt när dom gått samtidigt osv? Skulle underlätta redigeringen oerhört mycket. Hoppas att jag utryckt mig begripligt :-)

Kom igen nu, knäck Sweclockers, denna fråga har legat ute där ett par veckor utan ett enda svar :)
 
Den skriver tidskoden från noll och frammåt .... inte den aktuella tiden i världen just då. Så att synka med tidkoden funkar inte.

Däremot är det mycket lätt och synka ihopa klippen snyggt utan skarv.

Har kamerorna varit monterade brevid varandra nära så kommer det knapp synas heller. Ännu bättre om det är identiska kameror med samma inställningar. Olika kameror har olika optik och olika vitbalans.

Lägg upp 3 videospår i premiere och synka det manuellt. Hitta en punkt på filmen där något markerat händer. Ett harkel, någon ställer sig upp .... något. Och klipp där.

Den kameran/banden som har början och slutet använder du mest material av.
Den andra kameran/bandet som har den överlappande biten använder du minst av. En enkel kort crossfade av ljud och bild märks knappt i skarven.

PMa om du behöver mera hjälp.
 
Mr K skrev:
2372907 Den skriver tidskoden från noll och frammåt .... inte den aktuella tiden i världen just då. Så att synka med tidkoden funkar inte.

Däremot är det mycket lätt och synka ihopa klippen snyggt utan skarv.

Har kamerorna varit monterade brevid varandra nära så kommer det knapp synas heller. Ännu bättre om det är identiska kameror med samma inställningar. Olika kameror har olika optik och olika vitbalans.

Lägg upp 3 videospår i premiere och synka det manuellt. Hitta en punkt på filmen där något markerat händer. Ett harkel, någon ställer sig upp .... något. Och klipp där.

Den kameran/banden som har början och slutet använder du mest material av.
Den andra kameran/bandet som har den överlappande biten använder du minst av. En enkel kort crossfade av ljud och bild märks knappt i skarven.

PMa om du behöver mera hjälp.

Tack för tipsen! Synd att dom inte infogar världstid :(

Nja, det kommer att synas, den ena är en lånad proffs/semiproffsDV från Sony och den andra är en billig Panasonic :)
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top