Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har kört Auto Tune på en GSX-R 1000 för några år sedan. Precis som Boris säger, reklamen kring Auto Tune och dess förträfflighet är överdriven. Att bara bulta på prylarna, köra och tro att man får världens bästa bränslemapp är bara att glömma.
Min erfarenhet är att Auto Tune endast fungerar om du börjar med att köra din hoj precis som du skulle köra den i bromsbänken. Alltså trottelläge för trottelläge från lågt till högt varvtal. Om du skapar en grundmapp på detta sätt så får du en mapp som blir mycket lik den mapp du skulle få ur en bromsbänk. Sedan kan du möjligtvis lämna Auto Tune konstant på för det så kallade cruising-registret, alltså låga varv och låga trottelöppningar.
Men att lämna Auto Tune på över hela registret och sedan åka på bandag - glöm det. Den bredbandslambda-sensor som ingår har till exempel inte tillräckligt snabb respons för att hinna med en snabb varvtalsökning på låg växel.
Finns mängder med mappar till alla möjliga konfigurationer annars till fz1:an du kan tanka hem till powercommandern och prova om du inte tvunget vill köra den i bänk
ok för att få ur grundmappen behöver man alltså koppla in datorn och köra alla växlar låg till högt, går det att göra det på centralstödet eller behöver man köra på gatan samtidigt som datorn samlar info?
Går den dåligt, eller varför vill du mappa om den?
Nej, inte riktigt. Du måste fortfarande köra med belastning precis som du gör i verkligheten såväl som i bromsbänken och det viktiga är trottelposition mot varvtal, alltså det bränslemappen baseras på.
Det jag och många andra har gjort är en "fattigmans" trottelposition-givare på själva gashandtaget. En tejp, en påklistrad kartongbit, en påskruvad aluminiumplåt - vad som helst som kan visa vilken trottelposition du använder. Gärna kalibrerad så precis som möjligt mot motorcykelns verkliga TPS-värde, vilket du kan göra på pallbocken. Jag vill minnas att Power Commander mapparnas matris består av trottelpositionerna 0, 2, 5, 10, 15, 25, 40, 60, 80 och 100 procent gas. Märk upp dessa tydligt.
Sedan beger du dig ut och jobbar igenom samtliga dessa trottelpositioner genom att accelerera dem på hög växel. Just hög växel är av stor betydelse på grund av bredbandslambdans tidsfördröjning. Du vill helt enkelt inte accelerera upp i varvtal för fort, annars får du en tidsförskjutning mellan varvtal och avläst AFR-värde.
Hitta en lång raksträcka där du får jobba ostört. Klicka i trean, fyran för de lägsta trottelpositionerna och femman eller sexan för de högre trottelpositionerna. Accelerera med den trottelposition du för tillfället vill mäta, från lägsta möjliga varvtal och så långt upp i varvtal som motorn orkar dra. Tänk på säkerheten då du börjar komma upp i trottelposition och varvtal då du kommer att använda motorcykelns toppfart.
Jag lade säkert två dagar på att jobba igenom alla trottelpositioner om och om igen på detta sätt. Den mapp jag skapade blev skrämmande lik en mapp direkt från bromsbänken, så jag har inga tvivel om att Auto Tune fungerar OM DET ANVÄNDS PRECIS SOM I BROMSBÄNKEN. Jag ser dock inga fördelar jämfört med att spendera några timmar i bromsbänken. Möjligtvis om du jagar bränsleförbrukning i det så kallade cruising-området (låga trottelpositioner och låga varvtal) och därigenom lämnar Auto Tune konstant påslagen i detta område.
Om du fortfarande är intresserad av Auto Tune, kolla gärna i den märkesspecifika tråden om 2009 och senare GSX-R 1000. Där finns en del tankar och mycket mer information kring Auto Tune såväl som Bazzaz variant som Roffe och Niklas har använt.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |