Auto smörjning???

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Någon som har erfarenhet av auto smörjning av kedjan?? Har nyss köpt ny hoj och då sitter det sånt på. Är det bra? behöver man aldrig smörja kedjan? /Markus

zx6rman skrev:
Någon som har erfarenhet av auto smörjning av kedjan?? Har nyss köpt ny hoj och då sitter det sånt på. Är det bra? behöver man aldrig smörja kedjan? /Markus

Det finns olika typer av system, så skriv in vad som sitter på, gärna med bild..

De som jag snackat med som använder automatsmörjning säger att de aldrig smörjer annat än vid av/på ställning (i samband med rengöring). Sen är det ju olika beroende på vilken "smörjmedel" man använder.

Jag har sett ett par lösningar som bara var ren motorolja.. Verkade ju funka, men det stänker ju en del och borde ju vara hyfsat känsligt för smuts o dammiga vägar.

Har scottoiler på min , har ej agt hojen sålange an men den ar kjørt 2450 mil och kedjan ar i gott skick an sålange så dom ser nog ut till att funka.

Scottoiler... kanon när det funkar och det är rätt inställt. :tummenupp
Inte direkt "fool proof". Funktionen beror på vilken olja man stoppar i (viskositeten) och hur man har dragit slangen. Scottoiler har egen (dyr) olja, men jag kör med sågkedjeolja, lagom kletigt så inte allt snurrar av direkt. Funkar OK.
Rätt inställd så minskar slitaget och du slipper spänna kedja så ofta (så sällan faktiskt, att en del VFR åkare får problem med att excentern som spänner kedjan oxiderar ihop!).

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025