Australian Superbike Championship 2006

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Australiska mästerskapet avslutades denna helgen 17-19 nov på Eastern Creek.

Jamie Stauffer tog sin 7:de pole i år i SBK vilket gjorde att han han tog alla pole i år. Med sin kvaltid på 1.30:321 på Easern Creek så slog han det tidigare rekordet för motocyklar på den banan av Alex Criville. Jamie vann även båda racen i SBK i helgen som kördes.

Russel Holland vann i Privateers cupen i SBK. Cole Odendaal (QLD) vann B Grade Privateers cupen i SBK.

Man kör dubbelrace i deras SBK och SS600. Så 14st race har dom kört. I dom andra klasserna kör man med 3 race/helg.

Deras poängberäkning ser ut så här: 25, 20, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Man får även 1 poäng för pole.


YMF Loan Australian Superbike Championship Final Points Standings
1. Jamie STAUFFER (NSW) 320
2. Russell HOLLAND (NSW) 264
3. Robert BUGDEN (QLD) 204.5
4. Andrew STROUD (NZ) 201
5. Scott CHARLTON (VIC) 157.5
6. Shannon JOHNSON (VIC) 155.5
7. Daniel STAUFFER (NSW) 150
8. Wayne MAXWELL (NSW) 134
9. Shawn GILES (NSW) 130
10. Shannon ETHERIDGE (NSW) 124.5

34st tog poäng i SBK

Jamie Stauffer vann även Supersportmästerskapet.

YMF Loan Australian Supersport Championship Final Points Standings
1. Jamie STAUFFER (NSW) 305
2. Mark AITCHISON (NSW) 245
3. Jason O'HALLORAN (NSW) 218
4. Jeremy CROWE (NSW) 193
5. Glenn ALLERTON (NSW) 180
6. Joshua WATERS (VIC) 170
7. Shaun GERONIMI (NSW) 153
8. Bryan STARING (WA) 153
9. Brendan CLARKE (QLD) 138
10. Judd GREEDY (VIC) 130

38st tog poäng i SS600

AMCN AUSTRALIAN 125cc GRAND PRIX CHAMPIONSHIP Final Points Standings
1. Peter GALVIN (NSW) 380
2. Tom HATTON (WA) 365
3. Brett SIMMONDS (TAS) 358
4. Rhys MOLLER (VIC) 301
5. Brent RIGOLI (NSW) 288
6. Paul CAMPBELL (ACT)267
7.Cath THOMPSON (NSW) 261
8. Jed METCHER (VIC) 202
9. Blake LEIGH-SMITH (VIC) 190
10. Malcolm ESLER (QLD) 177

23st tog poäng i 125cc.

Övriga klasser man kör är:
YAMALUBE AUSTRALIAN NAKEDBIKE CHAMPIONSHIP
VEE-TWO DUCATI AUSTRALIAN PRO-TWINS CHAMPIONSHIP
AIRCOM SYSTEMS AUSTRALIAN SIDECAR CHAMPIONSHIP
GYTR AUSTRALIAN SUPERSTOCK CUP
FLEXIRIDER INSURANCE FORMULA XTREME CUP

För resultaten i dom olika racen kolla Motorcycling Australia.

Ska försöka leta fram lite bilder därifrån så man kan se hur det ser ut där nere.
 
Last edited:
Kollade lite på vad det kostar att köra där nere. :)

Startavgift: 289 AUD ~ 1630 SEK (SBK/SS600 2 x 50km race, övriga 3 x 30km race)
Fredagsträning: 60 AUD ~ 338 SEK
Depåbox: 250 AUD ~ 1410 SEK på alla banorna förutom Mallala som kostar 150 AUD ~ 846 SEK
Enhetsdäck för Superstock Cup - Pirelli SC2/SC3: 409 AUD ~ 2307 SEK
 
Bara hittat några foto från mcnews.com.au ännu.
 

Bifogat

  • _B5F0828.jpg
    _B5F0828.jpg
    70.5 KB · Visningar: 51
  • _B5F0819.jpg
    _B5F0819.jpg
    63.7 KB · Visningar: 52
  • _B5F0416.jpg
    _B5F0416.jpg
    68.5 KB · Visningar: 63
  • _B5F0462.jpg
    _B5F0462.jpg
    58.9 KB · Visningar: 65
  • _B5F0831.jpg
    _B5F0831.jpg
    60 KB · Visningar: 54
  • _B5F1079.jpg
    _B5F1079.jpg
    55.5 KB · Visningar: 61
Axxexs skrev:
2620103 Kollade lite på vad det kostar att köra där nere. :)

Startavgift: 289 AUD ~ 1630 SEK (SBK/SS600 2 x 50km race, övriga 3 x 30km race)
Fredagsträning: 60 AUD ~ 338 SEK
Depåbox: 250 AUD ~ 1410 SEK på alla banorna förutom Mallala som kostar 150 AUD ~ 846 SEK
Enhetsdäck för Superstock Cup - Pirelli SC2/SC3: 409 AUD ~ 2307 SEK

Billiga däck...
Greven borde ju kunna pressa hans priser lite kan man tycka...
 
sunkan skrev:
2620208 Billiga däck...
Greven borde ju kunna pressa hans priser lite kan man tycka...
Inte samma sak hörredu. Däck är oftast billigare utomlands pga de större volymerna. Sedan så har även Greven en mellanhand inom Sverige vilket innebär påslag i sig.
 
Swedie skrev:
2620222 Inte samma sak hörredu. Däck är oftast billigare utomlands pga de större volymerna. Sedan så har även Greven en mellanhand inom Sverige vilket innebär påslag i sig.

Typiskt...

Borde han inte kunna ta det utan någon mellanhand eftersom han väl har ensamrätt på Pirelli i Sverige?
 
Australien verkar ha en 10% skatt (GST) på varor. Momsen i Sverige är 25%. Gör nog lite skillnad.
 
sunkan skrev:
2620223 Typiskt...

Borde han inte kunna ta det utan någon mellanhand eftersom han väl har ensamrätt på Pirelli i Sverige?
Men Pirelli i sig tas genom Duells, som är de som har ensamrätten. Greven har tagit över som säljkanal för racingdäcken. Han har säkert något förmånligt.

Och återigen, Greven sysslar inte med välgörenhet. Så gör inte någon annan heller vad jag vet.
 
Swedie skrev:
2620238 Men Pirelli i sig tas genom Duells, som är de som har ensamrätten. Greven har tagit över som säljkanal för racingdäcken. Han har säkert något förmånligt.

Och återigen, Greven sysslar inte med välgörenhet. Så gör inte någon annan heller vad jag vet.

Typiskt som vanligt då... haha
 
magnus_moss skrev:
2620274 Här har dom fattat att det ska rejsas mycket varje helg!!!!:tummenupp
I Andy Ibbots bok om körteknik återkommer han ofta till klubbracing i England och där kör de 2-3 st sprintrace på en dag med kval på morgonen.

Att vi inte har så i Sverige beror väl mest på de höga kostnaderna som gör att arrangören måste ta in så mycket förare som möjligt.
 
Axxexs skrev:
2619948 Australiska mästerskapet...Jamie Stauffer...alla pole i år...slog han det tidigare rekordet...av Alex Criville...även båda racen i SBK.
Har någon gått direkt från Australiska mästerskapet till GP. Bayliss gjorde väl det när han körde 250 för Suzuki och McCoy då han körde 125 - eller hur var det? Vore hur som helst intressant att se vad Stauffer kan göra i MotoGP.
 
sandstream skrev:
2620413 I Andy Ibbots bok om körteknik återkommer han ofta till klubbracing i England och där kör de 2-3 st sprintrace på en dag med kval på morgonen.

Att vi inte har så i Sverige beror väl mest på de höga kostnaderna som gör att arrangören måste ta in så mycket förare som möjligt.


Joooo... sant.... Men skit i warm-up och kör iaf två race!:tummenupp
 
Här slår dom banrekord från 500 i slutet på 90-talet med superbikes. I sverige är vi 5-6 sekunder efter på Atorp från rekord som sattes i början av 90-talet? Suger vi eller?
 
sandstream skrev:
2620413 I Andy Ibbots bok om körteknik återkommer han ofta till klubbracing i England och där kör de 2-3 st sprintrace på en dag med kval på morgonen.

Det är inte så mycket tid på banan i England
2003 hade jag tänkt att köra i MRO men när man
väl fick tag i tidschemat så såg man grejer som
att dom tränar12min, warmup 4varv, sprintrace 6varv
Totalt på en helg fick man typ 1 timme på banan å de e inget jag släppar mig till ön för.

Tacka vet jag IDM där blir det 3 timmar på en helg.

Jag tyckte jag såg reklam om Aussi Superbike season review på Motors
måste söka i tablån

JR
 
Don Quixote skrev:
2620694 Här slår dom banrekord från 500 i slutet på 90-talet med superbikes. I sverige är vi 5-6 sekunder efter på Atorp från rekord som sattes i början av 90-talet? Suger vi eller?

Jepp, vi suger. Eller så illa är det inte, men det hade vart kul om vi hade haft folk som började tävla tidigare, för då hade vi haft fler Jimmy's, Cralle's, Stiggy's, Watz'ar etc.
Fast tror Jimmy hade vart närmare tiderna på Anderstorp om han hade haft sin moppe lite längre, inte första tävlingen på säsongen och någon som jagat honom.
 
Nyteknik skrev:
2620480 Har någon gått direkt från Australiska mästerskapet till GP. Bayliss gjorde väl det när han körde 250 för Suzuki och McCoy då han körde 125 - eller hur var det? Vore hur som helst intressant att se vad Stauffer kan göra i MotoGP.

Förare i Australien brukar lida lite av samma fenomen som i Sverige. Man börjar rätt sent med RR eller att dom tar några år på sig innan man blivit riktigt snabb. Gick väl lite lättare förr att börja sent och komma till GP. Svårare nu. Det man är duktig på i Australien är att få ut sina förare i olika internationella serier. Det är man mycket sämre med här och i tex England.

Jamie Stauffer är 26år och kommer vara 27 nästa år. I år så tycker vissa i Australien att han haft mycket tur att få sin titel då många av toppförarna i år varit skadade och förare med Michelin haft problem med deras däck. Men att sätta nytt mc-rekord för mc på en bana där man kört 500 för inte så längesen är inte så dåligt. Han hade pole nu senast med 1,3sek till 2:an.

Jamie och hans storebror Daniel nämns som förare för nästa års Au-SBK Yamaha team också. En sak som jag noterade var att han är från samma stad som Casey Stoner - Kurri Kurri. :)
 
Last edited:
Mycket och upprepad körning är nyckeln till framgång.
Tyvärr så är det tvärtom i Sverige.

Undrar varför vi inte får ut någon förare i GP :rolleyes:
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top