Att uppskatta uppvärmningskostnad...

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Någon som har ideer om vad följande kåk kostar att värma upp per år?
Låt säga att man håller 20 grader inomhus.
Det finns även en rejäl kakelugn, om man eldar dagligen i den under vintern, hur mycket kan man räkna med att sänka uppvärmningskostnaden med då?

Den ligger i södra sverige, Lund-området.

Byggår: 2005
Byggyta: 133 (boarea bottenvåning: 110; boarea ovanvåning: 81)
Taxerad boarea: 148
Grundläggning: Platta på mark, siroc kantelement, 200 cellplast
Väggar: Massiva lättbetongelement SV300
Fönster: 3-glas (energiglas+argongas)
Uppvärmning/ventilation: IVT495 Twin frånluftsvärmepump med jordvärme.
Vattenburen golvvärme i hela huset.

Brukar det inte finnas en energideklaration på hus idag? Sedan brukar an uppge ungefärliga uppvärmningskostnader på hus som är till salu. Be mäklaren ta fram det underlaget om du är spekulant. Huset är ju uppfört 2005 så det borde ju inte vara allt för svårt att få fram. Bättre att få verkliga siffror än teoretiska. Två senaste vintrarna har det säkert varit dyrare att värma upp än normalvintern i Skåne som har varit relativt mild dessförinnan. Sedan har ju energipriserna gått upp.

Brukar det inte finnas en energideklaration på hus idag? Sedan brukar an uppge ungefärliga uppvärmningskostnader på hus som är till salu. Be mäklaren ta fram det underlaget om du är spekulant. Huset är ju uppfört 2005 så det borde ju inte vara allt för svårt att få fram. Bättre att få verkliga siffror än teoretiska. Två senaste vintrarna har det säkert varit dyrare att värma upp än normalvintern i Skåne som har varit relativt mild dessförinnan. Sedan har ju energipriserna gått upp.

En energideklaration måste fram enligt lag.

På fastigheten finns även ett mindre hus (typ fritidshus på plint) som hållits uppvärmt med elradiatorer, samt varmvattenberedare och hushållsel.
En större ekonomibyggnad med delvis uppvärmda utrymmen (luftvärmepump) samt ett garage på 100 kvadrat (luftvärmepump).

Jag tror dock inte energideklarationen kommer att säga så mycket om förbrukningen, då säljaren kommer ha svårt att ta fram några siffror på endast bostadens förbrukning. Säljaren har idag inte några enskilda energimätare på dessa andra förbrukare, så det enda som finns är en gemensam årsförbrukning för hela fastigheten.

Jag blir mäkta förvånad om du gör av med mer än 10 000kWh på enbart huset i uppvärmning.
Vad ligger den totala energiförbrukningen på hela fastigheten? 30-35 000kWh?

Jag blir mäkta förvånad om du gör av med mer än 10 000kWh på enbart huset i uppvärmning.
Vad ligger den totala energiförbrukningen på hela fastigheten? 30-35 000kWh?

Hela fastigheten låg på drygt 40000 kWh för 2009, då hade vi också en lång vinter i Skåne.

Jag har räknat med 15000 kWh i min kalkyl för bostad, men då räknade jag högt tyckte jag. Är väl inte så oroad egentligen, men totalen är väldigt hög.
Har fått ofullständiga upppgifter på vad som hållts uppvärmt, men vet med säkerhet att åtminstone 2 rum i en ekonomibyggnad har hållts uppvärmda med en värmepump samt detta "fritidshus" som jag är övertygad blöder ut värme då isolering är begränsad.
Det första som ska göras vid tillträde är att installera energimätare för de utrymmen som är uthyrda, så får de betala för den el de faktiskt förbrukar.

Har kollat på lite olika hus där tillverkarna brukar ange 41-45 Kw/m2 för hus i södra sverige.

Hur mycket dra av för kakelugn har jag ingen aning om.

Tack för svar såhär långt.

Jag kommer även att prata med den hyresgästen som hyr det mindre huset på fastigheten, och förvarna om att det blir ett nytt hyresavtal till hösten där vi mäter och tar betalt för den el han förbrukar.
Tyvärr är jag rädd att det kommer bli rätt så kostsamt att bo där på vintern med endast elradiatorer som det är idag, har ett par luftvärmepumpar från övriga byggnader och funderar på att flytta en av dessa värmepumpar till det mindre huset. Det borde kunna spara en del energi åt han. Huset är enplans på ca 30m2 gissar jag. Det är ju en minimal investering för mig då jag har tillgång till värmepumpar redan.

jag eldar alltid i kakelugnen när de är minus.
den funkar hyffsat men är inget mirakel. den håller värmen bra på lite ved skulle jag vilja säga.. skulle vilja haft en till i köket.
så länge de håller sig under 15 minus så klarar jag mig kanon och har överkomlig elräkning, då med luft/luftvärmepumpen och kakelugnen då.
128kvm bra isolerat hus med 3 glas.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...