Att tänka på vid köp av en Husa FS650e -03 ??

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Hojen har gått 70 timmar på asfalt. Vad ska jag fråga och vad ska jag kontrollera extra noga?

Kickaxeln, är det den dåliga på -03:an ?
Hur länge håller lagrena i motorn, vev, ram, kamlager m.m. ?
Sving, hjul och styrlager ?

Roger_SWE skrev:
Hojen har gått 70 timmar på asfalt. Vad ska jag fråga och vad ska jag kontrollera extra noga?

Kickaxeln, är det den dåliga på -03:an ?
Hur länge håller lagrena i motorn, vev, ram, kamlager m.m. ?
Sving, hjul och styrlager ?

Manualer och sprängskisser finns på Husaberg, där framgår serviceintervaller osv. Enligt boken ska olja och filter bytas var 10:e timma, jag bytte var 5:e, overkill kanske, men det var vad som rekommenderades här av de som kan.

Kickaxeln kostar väl några kr, omöjlig att kontrollera utan att plocka isär hojen antar jag, om den nu skulle gå i bitar är den lättskiftad och kostar inte så hiskeligt mkt?!

Hur lager, kolv, kamkedja osv ska bytas framgår av ownersmanual, men endera var 100:e eller 200:e timme. Antar att man kan köra ett gäng timmar utöver dessa?

Att glo på är väl styr-/sving-/hjul-lager, oljan (ta ur oljesilen och leta efter "onormala" metallspån/flis/flagor, lite smått är det la alltid?). Att rekommendera är väl att ta med en som kan och har öra för det, de brukar vara hyffsat lättköpta ( :) ), jag fick ge en platta Lapin och Thai-lunch, det var det klart värt, trevligt sällskap och en ny polare.

Här har du ownersmanual och partsmanual , sedan kan du leta upp Karlströms motor och söka efter priser på de delarna du undrar över.

Rätta mig gärna nu...

//@

edit: kan väl lägga till att -03 och -05 sägs vara de bästa "årgångarna" maskinellt.

Last edited:
d1ce skrev:
Manualer och sprängskisser finns på Husaberg, där framgår serviceintervaller osv. Enligt boken ska olja och filter bytas var 10:e timma, jag bytte var 5:e, overkill kanske, men det var vad som rekommenderades här av de som kan.

Kickaxeln kostar väl några kr, omöjlig att kontrollera utan att plocka isär hojen antar jag, om den nu skulle gå i bitar är den lättskiftad och kostar inte så hiskeligt mkt?!

Hur lager, kolv, kamkedja osv ska bytas framgår av ownersmanual, men endera var 100:e eller 200:e timme. Antar att man kan köra ett gäng timmar utöver dessa?

Att glo på är väl styr-/sving-/hjul-lager, oljan (ta ur oljesilen och leta efter "onormala" metallspån/flis/flagor, lite smått är det la alltid?). Att rekommendera är väl att ta med en som kan och har öra för det, de brukar vara hyffsat lättköpta ( :) ), jag fick ge en platta Lapin och Thai-lunch, det var det klart värt, trevligt sällskap och en ny polare.

Här har du ownersmanual och partsmanual , sedan kan du leta upp Karlströms motor och söka efter priser på de delarna du undrar över.

Rätta mig gärna nu...

//@

edit: kan väl lägga till att -03 och -05 sägs vara de bästa "årgångarna" maskinellt.
Tack för ditt svar. Jo, jag har också försått att -03 och -05:ans motorer är dom bästa.

Roger_SWE skrev:
Tack för ditt svar. Jo, jag har också försått att -03 och -05:ans motorer är dom bästa.

Tänkte att ett svar skulle rendera i rättelser och nya punkter att se efter, men tydligen sovar alla :4skrika

//@

d1ce skrev:
Tänkte att ett svar skulle rendera i rättelser och nya punkter att se efter, men tydligen sovar alla :4skrika

//@
Då får väl jag passa på då :) Varför skulle -04 vara så mycket sämre än -03 och -05? I princip samma motorer förutom 2mm kortare slag på -05.Det som krånglat är väl mest felshimsade ramlager och startmotordrev på -04.Men det är garanterat sönderkört,omshimsat,utbytt vid det här laget.Keihinförgasare och Kokusantändning på -04 är trevligare än Dellorto och SEM som på -03 tycker jag,men det är ju en prisfråga också såklart.Köper du hojjen med 70 timmar gångtid börjar det snart bli dags att byta vipparmsrullar,resten går nog ett tag till.

Busaberg skrev:
Då får väl jag passa på då :) Varför skulle -04 vara så mycket sämre än -03 och -05? I princip samma motorer förutom 2mm kortare slag på -05.Det som krånglat är väl mest felshimsade ramlager och startmotordrev på -04.Men det är garanterat sönderkört,omshimsat,utbytt vid det här laget.Keihinförgasare och Kokusantändning på -04 är trevligare än Dellorto och SEM som på -03 tycker jag,men det är ju en prisfråga också såklart.Köper du hojjen med 70 timmar gångtid börjar det snart bli dags att byta vipparmsrullar,resten går nog ett tag till.
Det var väll antaggligen felfelshimsningen som gav det ryktet. Keihinförgasare och Kokusantändning kan ju bara vara ett plus.

Busaberg skrev:
Köper du hojjen med 70 timmar gångtid börjar det snart bli dags att byta vipparmsrullar,resten går nog ett tag till.

Hur märker man när det börjar bli dags?

Vad går detta på?

Går det köra utan fara?

Min har gått 79 timmar.

Grrrooov skrev:
Hur märker man när det börjar bli dags?

Vad går detta på?

Går det köra utan fara?

Min har gått 79 timmar.
Du ska nog byta dom på en gång!

Jag gick precis igenom min motor(ca:70h med extremt täta oljebyten) och rullarna var redan bytta en gång.
Den nya insugsrullen var redan sliten!!! Inre lagerbanan hade börjat gå ner sig!!!

Swedie skrev:
vad ÄR vipparmsrullar?

Det är rullen som sitter på vipparmen. Vipparmen trycker på ventilerna och "kontakten" mellan vipparm och kamaxel utgörs utav dessa rullar. Lagringen till dessa rullar kan ge sig efter ett tag och då blir ventilspelet knas och man slår sönder grejerna. Kolla sprängskiss på parts-manual på husaberg.se så ser du direkt.. :)

wheelie82 skrev:
Kolla sprängskiss på parts-manual på husaberg.se så ser du direkt.. :)

Vad heter den på engelska? Jag ser det inte om jag ska vara ärlig.
Rockerarm roller bearing?

Last edited:
Grrrooov skrev:
Rockerarm roller bearing?

Korrekt! :tummenupp

Jag har kört 100h med mina 02-vippor (som alltså skulle bytts vid 25h), Det var iofs ett glapp på ungefär en mm på utblåsvippan, men inget synligt slitage på kamen iaf :) Dessa är bytta till 03ans nu.

Här ser man skillnaden på 02ans och 03ans vippor för er som undrar (jag har själv undrat det i snart ett år utan att få nåt svar).

Bifogat

• vipparmar 02 vs 03.jpg
    vipparmar 02 vs 03.jpg
    91.7 KB · Visningar: 101
Hsb-Chrille skrev:

Jag har kört 100h med mina 02-vippor (som alltså skulle bytts vid 25h), Det var iofs ett glapp på ungefär en mm på utblåsvippan, men inget synligt slitage på kamen iaf :) Dessa är bytta till 03ans nu.

Här ser man skillnaden på 02ans och 03ans vippor för er som undrar (jag har själv undrat det i snart ett år utan att få nåt svar).

Gött! Jag har själv undrat detta länge. Ska spara den bilden nånstans så jag kan kolla vilken modell jag har i min.. Frågade nämligen en husabergåterförsäljare om detta, men han sa att man inte ser skillnad på 02:ans och 03:ans vippor och rullar. Skumt tänkte jag och så fel han hade! :fatta!

Hsb-Chrille skrev:

Glapp på 1 mm, då har du nog haft tur. Om du tittar på den inre lagerbanan/axeln, så kommer du att bli rädd.

Hsb-Chrille skrev:
Jag talade med Husaberg om skilnaden mellan -02 och -03. På -03:an gjorde dom inre lagerbanan/axeln 1 mm tunnare för att få rullarna lite tjockare. På så sätt blev det lite mer plats för oljan som ska smörja rullarna.

Resultatet blev: Mer olja i lagret = längre livslängd.

Last edited:
Roger_SWE skrev:
Glapp på 1 mm, då har du nog haft tur. Om du tittar på den inre lagerbanan/axeln, så kommer du att bli rädd.

Då låter jag bli det i så fall :hihi Det kanske var att jag inte ställt ventilerna nån gång dom senaste 25 timmarna som räddade kammen :confused:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman