Att tänka på vid köp av Ducati?

Johanlindgren

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
stockholm
Hoj
ingen
Har ögonen på en ducati monster 696 som jag tänkte åka och kolla på imorgon. Vad är bra att veta vid köp av en sådan här hoj? tittar på -09 -10 års modeller. Tack på Förhand!
 
Ta med kontanter :hihi

Kan inte de nya. Annars är det väl det vanliga:
Servicehistorik, bok eller kvitton
Skick
Allmänt intryck
 
Ett varnande finger. En del 696 har problem med överhettning. Vet inte om Ducati kallade tillbaka dessa eller inte. Men kolla up trådarna och ryktena.

Det handlar om att motorn lägger av i stadstrafik(kötrafik). varma sommrar.

dom flesta sätter på en oljekylare.....som ducati visst säljer som tillbehör...haha

http://www.ducatimonster.org/forums/general-monster-forum/195278-696.html

I live in Phoenix as well and I have had my 696 since July 08' I did have one issue with overheating in the summer in stop and go traffic. My bike went to the full 7 bars of temp. At that point I went ahead and made oil cooler kits for the 696 and have had no problem since.

Men det är ett klassiskt DUCATI fenomen..... kolla alla träffar
https://www.google.se/search?q=ducati+overheating&oq=ducati+overheating&aqs=chrome.0.57j61j60j0l3.3890j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Last edited:
Efter att ha läst lite skulle jag nog välja annat märke med riktig oljekylning eller vätskekylning.....

Pröjsa så mycket pengar för nått som inte fungerar .....
 
Äh, ni är bara avundsjuka :-)
Har aldrig hört om en överhettad Ducce men visst, det kan väl ha hänt.
Liksom en massa missöden som kan hända. Även japsar ;-)
 
Kolla att den är servad som den ska med rembyten och ventiljustering.
Om den har Termis-slipon, kolla att bokstäverna DP rullar upp på instrumentpanelen när du slår på tändningen så att det sitter rätt ECU monterad.
Sedan är det sedvanlig begköpskoll som gäller.
Övriga problem som nämns här känner jag inte igen.
 
Problemet med överhettning ligger i att två kablar till tändningen är felkopplade. Det är i sig inget stort bekymmer och det är väldigt lätt att åtgärda. Annars så har det varit väldigt lite bekymmer rent generellt med M696. Håll dig ifrån import då jag sett en hel del roligt ihop plockade krockade cyklar, dessutom är dom generellt dåligt servade. Med vänlig hälsning Chrisse på Ducati i Arboga
 
Last edited:
Jag har haft nöjdet att äga en del Duccar med olika smaker och ta i trä aldrig haft någonsin "driftstörningar". En 10 är ju hyggligt ny hoj ananrs. Sån kan du kanske få hos en bra handlare med ett års garanti typ. Köper du i rätt tid täcker den hela säsongen och åtgärdar evt fel som skulle dyka upp. Annars är det en fin liten tjejhoj ! :tummenupp
 
Kolla att den är servad som den ska med rembyten och ventiljustering.
Om den har Termis-slipon, kolla att bokstäverna DP rullar upp på instrumentpanelen när du slår på tändningen så att det sitter rätt ECU monterad.
Sedan är det sedvanlig begköpskoll som gäller.
Övriga problem som nämns här känner jag inte igen.

Säg att det inte skulle vara så, vad kan hända då?
 
Är den inte servad åker du på en service till kostnad av ca 6000-9000 kr beroende på vilken handlare du väljer. Är det fel ECU så går den risigt och du åker på att mappa om boxen till en kostnad av 2900kr. Ommappning kan bara en butik göra och skriver jag vilken så blir jag bannad då jag jobbar där. Sök på Hypertrick så löser det sig. Med vänlig hälsning, Chris på Ducati i Arboga.
 
En kompis som har en Ducati fick höra på en bandag med Ducatiklubben att Ducati ibland kallas för mutterspridare, något att tänka på kan ju vara varför detta smeknamn har uppstått? *duckar* :glömdet

Men coola hojar är det, skulle själv kunna tänka mig en Panigale 899! :hej
 
Det blir inte någon mutterspridning om man direkt efter inköpet sätter alla skruvar man kommer åt på loctite :fakta
 
Sen måste den ha torrkoppling för har den inte torrkoppling då är det en kopia fr Kina o inte en äkta Ducati.
 
ser så ut ja dessvärre...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top