Att ramla med tvådelat...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Man har ju fått höra mycket om att helställ är mkt bättre, för det håller ihop bättre än ett tvådelat skinnställ, då ett tvådelat tenderar att öppnas på mitten vid klotning.
Min fråga är nu; har någon här ramlat med ett tvådelat ställ, som gått upp i dragkedjan som i sin tur resulterat i skador som annars troligen inte hade uppstått med helställ? Täntke passa på att köpa nytt läder nu i hös/vinterpriserna och är sugen på ett tvådelat, då jag saknar att kunna ta av mig överdelen eller bara köra med jackan om man ska åka igenom stan eller liknande. Jag har haft helställ denna säsongen, vilket under korta turer innebärat att jag slarvat lite för det är för jobbigt att kränga på sig hela. Jag vill kunna åka 1km med jeans och en skinnjacka utan att behöva ha byxorna på mig.
Altså; är det så mkt mer farligt att ramla med tvådelat som med helställ?

Jag har klotat med 2-delat, det höll utan problem. Inget fel på sömmar eller kedjor.

Som du beskriver det så är det farliga att du bara kommer att köra i jacka då och då.
Jeans är dåligt som skydd.

Vanligtvis finns det ju dragkedjor på byxa och jacka så du kan sätta ihop dem.
Då borde det bli ungefär samma skydd som ett helställ.

Jag tror inte att det är så stor skillnad i hållbarhet vid ev. vurpa!? Stället blir väl mest belastat vid friktionen mot underlaget? Kör själv med 2-delat och kände likadant när jag skulle köpa, MEN att kunna ta av sig överdelen när man inte sitter på hojen övertygade mig vid köp!

MVH Martin

Jag har varit omkull 3 gånger med ett TZ-1 som är köpt begagnat och hade varit i backen innan en gång.

Inga sömmar, inga dragkedjor ingenting har gått sönder. Förutom jag då.

Jag har 2 delat men jag har aldrig klotat med ställ, bara utan.

Har även krockat utan ställ.

Nu är det slut med slarvet, alltid ställ framöver.

Tvådelat har fungerat för mig... mer än en gång.. samma ställ...

Har vurpat i lite olika ställ.. Med varierande resultat, ett gammalt jofama, som visserligen dragkedjan höll ihop på, men skinnet slets upp värre än mina jeans gjorde, trots låg fart(dåligt gammalt skinn).
Sen slet jag av kedjan på ett daineiseställ, fick i onödan skrubbsår..
Tror dock det hör till ovanligheten.
Men på banan tar jag inte risken, där är det helställ som gäller..

Gamla hederliga ställ med stålkedja lär inte gå isär i första taget. Plastdragkedjorna vet jag inte hur bra de är efter några år.

mb skrev:
Gamla hederliga ställ med stålkedja lär inte gå isär i första taget. Plastdragkedjorna vet jag inte hur bra de är efter några år.

15km/h skulle jag tro det gick i, med dainese-stället...

edit: Det var alltså inte i själva kedjan det släppte, utan sömmen till dragkedjan.

Jag har delat ställ, men kör alltid med bägge delarna. Det fina med delbart är ju att man kan dra loss jackan lite smidigt vid glasspauserna på sommaren. :)
Stället har föresten ganska klen plastdragkedja, men det höll ihop utan problem vid min low-sider i ca 80 knyck.

hade ett 2 delat Dainese T3 en gång i världen, det slutade jag använda efter att jag ramlat omkul i hög hastighet och kanade på asfalt ca 250m eller mera.

Kana åkte jag både på rygg, sida, armbågar och knän (hjälmen klarade sig! ända tills jag hamnade i diket o satte trynet rakt ner)

Det var slitet efteråt och allt satt ihop, det enda jag var orolig över var ett snitt mitt på ryggen som hade gått rakt in i ryggskena och gjort en 10cm lång reva som var 3-4mm djup (va hade hänt utan ryggskenan??)

Högerbenet var mer skrapat än vänster... en ZX9:a väger visst en del :mad:

Så, 2-delat funkar.. och nu ser jag att du bestämt dig också :D

enda kassa med mitt 2delade är att jag inte hade byxorna på mig när jag vurpade :4skrika ...lätt hänt tydligen... fast hade jag bara haft helställ så hade jag antagligen inte haft det på mig så.. 2 delat är :tummenupp

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2