Att plocka ner en R1 för lack

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Onödig trådstart kanske men jag kör ändå.

Jag har tänkt att lacka om ram + sving på min R1 räser.

Min fråga riktas till någon som plockat ner en R1 och vet hur mycket jobb det är. Jag behöver plocka ner den så pass att jag har ramen och svingen lösa för att skicka på lack. Finns det något moment som kan vara svårt att göra själv?

Sen fråga nummer två, jag skulle gärna vilja pulverlacka grejerna för att få en mer hållbar färg som även tål bromsvätska. Ramen har dock några hack och repor som måste spacklas, går det att pulverlacka även på spackel eller måste det vara ren metall för att fästa bra? Måste det isf tennspacklas (underlaget måste väl vara magnetiskt)?

Fråga 2½: Är det någon här som pulverlackat större ytor i röd nyans? Blir det bra?

Har du någorlunda mekkunskaper och en polare så river du hojen på ca 3timmar, vid ställen du är osäker på hur det ska sättas ihop så knäpper du ett par kort.
Sätta ihop moppen tar ca 1dag med el-system och allt första gången.
Att tänkas på är där du ska sätta upp motorn måste du skrapa ner all lack för att få den att passa, börja med att sätt upp den översta motorbulten vid svingen enklast, när den ska ner tar du den lägsta först.

Detta är jag inte hundra på men tror inte att du kan köra med kemiskmetall, den tål inte värmen när du ska pulverlacka.

hojta te om du behöver hjälp svensson:)

Tack för svar!

Jag ska plocka ner hojen först och så får vi se vad jag gör med grejerna. Men det lutar åt pulverlack för det verkar inte vara speciellt dyrt kontra hållbarheten.

Vi får väl se hur det går, har ju hela vintern på mig :gnissla

Postar lite bilder här allteftersom..

Tack för svar!

Jag ska plocka ner hojen först och så får vi se vad jag gör med grejerna. Men det lutar åt pulverlack för det verkar inte vara speciellt dyrt kontra hållbarheten.

Vi får väl se hur det går, har ju hela vintern på mig :gnissla

Postar lite bilder här allteftersom..

När jag byggde Sveriges lättaste SP1:a så pulver lackade jag ram och swing matt svart. Jag vet inte om lackfirman gjorde något fel, men ram och swing blev väldigt känslig för bensin och övriga flytande vätskor...allt lämnade matta vita fläckar. Kanske ide att lägga på ett lager klarlack..men du borde läsa matt lack. Du förstår säkert vad jag menar..

Lycka till med allt

/mickeg

Ha en kompis till hand och lite pallvirke att stötta upp delarna med. Den blir ganska "lealös" när man börjar dela den på mitten.

Elsystemet är nog det svåraste att få till snyggt igen vid ihopmontering. Man glömmer förvånardsvärt mycket på några veckor, för att inte tala om vad man glömmer på några månader.....
Ta kort!

En bra billack är inte att föringa. Större utbud på kulörer och blir ganska starkt det också. Men framför allt, resultatet blir väldigt mycket bättre än pulverlack.
Men visst, Pulverlack är bra när det gäller hållbarhet.

När jag byggde Sveriges lättaste SP1:a så pulver lackade jag ram och swing matt svart. Jag vet inte om lackfirman gjorde något fel, men ram och swing blev väldigt känslig för bensin och övriga flytande vätskor...allt lämnade matta vita fläckar. Kanske ide att lägga på ett lager klarlack..men du borde läsa matt lack. Du förstår säkert vad jag menar..

Lycka till med allt

/mickeg

Mörkgrå metallick med klarlack på, ser ut som mattsvart men är lätttvättad och tar inte åt sig smuts.

Mats

Last edited:
Ha en kompis till hand och lite pallvirke att stötta upp delarna med. Den blir ganska "lealös" när man börjar dela den på mitten.

Elsystemet är nog det svåraste att få till snyggt igen vid ihopmontering. Man glömmer förvånardsvärt mycket på några veckor, för att inte tala om vad man glömmer på några månader.....
Ta kort!

En bra billack är inte att föringa. Större utbud på kulörer och blir ganska starkt det också. Men framför allt, resultatet blir väldigt mycket bättre än pulverlack.
Men visst, Pulverlack är bra när det gäller hållbarhet.

Mats

Word, ta bilder....på allt du tar isär. När jag håll på med min Honda trodde jag att jag kom ihåg allt....men har man teflon minne kan det blir svårt om man inte har verkstadshandboken...Dock ska sägas att all elektronik jag tog bort när det gäller el flyttade jag till nya positioner på hojen och drog om allt. Men som tur är så är ju allt färgkodat...

För din del är det ju bara att koppla ihop det befintliga elsystemet, men som sagt bilder hjälper

Känns inte som något kul arbete, men kan nog vara bra att gå igenom hojen - den har nog vart med om en hel del, har gått som banhoj sedan 2002 :o)

Tack för alla tips!

Halloj

Jag och en polare har gjort samma operation på hans Triumph Daytona -98. Tänkte bara tipsa om att det tar ett bra tag och är mycket, mycket, mer jobb än vad man tror. Alla lager bör tas ur sving och ram eftersom den körs i ugn (fettet kokar bort, lagret blir förstörs och ev även lacken iaf om det odelbara lager) det är alltså en bra ide att ha lagerpress/urdragare. Dessutom blir det lite pengar av att ersätta alla gammla lager som inte går att sätta tillbaka (beroende på hur hojen är konstruerad) vi pulverlackade mattsvart och lacken blev extremt snygg, tåligt är det med. Vi hadde inga stora problem med att få tillbaka motor eller lager, säg till lackaren att akta ytorna så borstar han av lacken innan den "ungnsbakas" jag tror att sving och ram kostade ca 2000 att lacka. Ett roligt vinterprojekt men mycket jobb! Dock potential för ett riktigt bra resultat men det blir tyvärr gärna dyrare än man tror....

MVH/Carl

Slipar ramen ordentligt innan blästring så får du bort alla repor och blämmor!

Skulle det vara en extrem skada så gör du enklast att fylla i det med svets. Antar att du har alu ram på din moppe?

Spackla gör man inte under pulverlack då ugnen blir en 150-200 grader nånstans.

Jag har slipat allting jag pulverlackat och fått gryma resultat. Jag brukar även slipa bort fula gjutskarvar o.sv när jag pulverlackar styrkronor o.sv. Blir alltid jättebra.

Fördelen med att slipa innan blästringen och inte tvärtom är att blästringen "suddar" bort en del sliprepor som du gör. Du behöver alltså inte slipa jätte fint utan bara göra det grövasta.

Sen bygger ju pulverlacken säkert ett par tiondelar också.

Jag brukar dra mattsvart och klarlack på. Blir matt men med lite glans i. Skitbra och hållbart!!!

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026