att kasta sig av MCn, reflex?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
säg att man kommer till ett backkrön och precis när man kommer upp är det en bil som gjort en omkörning utan sikt så det handlar om nån sekund innan man krockar. kommer det som en reflex då att kasta sig av hojjen i 70 eller försöker man bromsa/svänga? känns som det kan va nyttigt att försöka förbereda sig lite mentalt på olika situationer.
 
Reflexen är inte att hoppa av iaf. Den är nog snarare att bromsa omkull sig och smulas till köttfärs under bilen. Träna på att styra blicken dit du verkligen bör åka(diket, vid sidan av bilen) och INTE på faran.
 
Vilken fråga!

Jaa, absolut befogad men jag har då aldrig tänk på det... :)

Jag TROR min reaktion skulle vara att försöka styra undan helt enkelt. Antagligen samtidigt som man krampbromsar och det hela resulterar i en söt lowsider och man smäller huvudet i bilens stötfångare och avlider på fläcken. Nä. Jag vet inte.
 
köttfärs och huvud i stötfångare. låter bra :)

men ok, så köra ner i dike/av vägen helt enkelt.

nån som varit med om nån incident och hoppat av hojjen?
 
Ha ha hur skulle det se ut :D Gaaah shit jag hoppar .......... :D
 
Tänk dig att du faller mot marken framåt, så skulle du reagera. Armarna sträckta frammåt som om du håller bort något och sen skulle du "frysa", dvs i bästa fall fippla på bromsen.

När man kör racing så blir man väldigt uppmärksam på naturliga reaktioner, de flesta måste man komma över för att köra fortare. "Racingförare har inga spärrar" har du säkert hört några gånger, och de e fel, vi har spärrar men vi vet hur man slår av dem :)
 
Säkerligen bromsar "man" så mycket det går och som imaster skrev får "man" en lowsider. Det är lätt att säga att man styr undan men när det gäller så är det svårt (tyvärr så vet jag)
 
Aha! Jag ser utrymme för en ny produkt. När rådjursreflexen bromsat en in i kofångaren på bilen så känner en sensor av att framgaffeln börjar böjas och utlöser en krockkudde under sadeln, varpå man katapultas upp i luften och över bilen till säkerheten på andra sidan. :D
 
Tanken har slagit mig flera gånger när det kommit djur etc. Av naturlighet smäller jag i bromsarna och försöker undvika, aka blir paralyserad och kurar ihop mig. :näsblod Så av ren reflex hade iallafall inte jag hoppat av hojen, även om det varit det givna, hade blivit diket. För att kunna kontrollera sig i sådana situationer krävs det nog, som någon skrev, träning, det går inte av automatik. :)
 
Aha! Jag ser utrymme för en ny produkt. När rådjursreflexen bromsat en in i kofångaren på bilen så känner en sensor av att framgaffeln börjar böjas och utlöser en krockkudde under sadeln, varpå man katapultas upp i luften och över bilen till säkerheten på andra sidan. :D

och på andra sidan kommer en lastbil som gör totalmos av en ;) :tuttar
 
Motstyrning

Säkerligen bromsar "man" så mycket det går och som imaster skrev får "man" en lowsider. Det är lätt att säga att man styr undan men när det gäller så är det svårt (tyvärr så vet jag)

Tråkigt att du skulle råka ut för en sådan situation.
Men att bromsa i det läget är nog dömt att misslyckas pga reaktionstiden plus bromssträckan En snabb motstyrning (undanmanöver) är det snabbaste sättet att komma undan. Om det sedan finns sinnesnärvaro till den manövern är ju frågan.
Situationen går dock att träna på. gnissla

Att snabbt vika ned hojen och ändra riktning är ju racefolket vana vid
men då kommer det ju inga bilar från andra hållet förståss.
 
köttfärs och huvud i stötfångare. låter bra :)

men ok, så köra ner i dike/av vägen helt enkelt.

nån som varit med om nån incident och hoppat av hojjen?

Gick av vägen i strax över 100 för ca 1 månad sen. Grus i en högerkurva, rätt ut i diket. just som jag kom ner i dikeskanten hoppade jag för att inte få hojen över mig.

Hade tur med lite ömma kroppsdelar o 2 små blåmärken...

Fick även ett litet skrapsår på handen när jag skulle hjälpa till o lassa hojen på släpkärra... :tungan
 
Om vägen inte är extremt smal så finns det gott om plats att göra mycket konstigheter i trafiken, bara alla inblandade håller huvudet kallt. Kravet för att folk ska hålla huvudet kallt (dvs inte göra något oväntat) är som jag ser det:

1. Personen i fråga fattar inte allvaret i situationen och kör på som vanligt
2. Personen fattar allvaret och har tillräckligt med rutin för att klara upp det.

Att möta 2 bilar i bredd på en normalbred landsväg med MC är full möjligt om man håller ut i kanten samtidigt som bilarna inte vinglar för mycket.

Men att ha tillräckligt med tid och sinnesnärvaro att göra det i en skarp situation är något helt annat... och jag säger inte att jag klarar det. För när man väl sitter i en knivig sits är det lätt att lägga ikull hojen tyvärr...
 
Jag brukar fundera på om man inte liksom kunde bara hoppa till o räta ut kroppen o passera ovanför bilen som stålmannen liksom:tungan
Borde ju funka om man e lite spännstlig:gnissla
 
Jag brukar fundera på om man inte liksom kunde bara hoppa till o räta ut kroppen o passera ovanför bilen som stålmannen liksom:tungan
Borde ju funka om man e lite spännstlig:gnissla

Finns ju lite stuntklipp där dom gör exakt så.
Och det är nog det sista "hoppet" man har att leva på...

Att försöka hoppa åt sidan resulterar nog bara i att man knuffar hojen 0.5m åt ena och sig själv 0.5 m åt andra hållet dvs man räddar varken hojen eller sig själv.
Man får ju inte så mycket kraft i sidled. För att t.ex hoppa åt höger har man bara högerbenet att tryck mot hojen med samt en aning med armarna.
 
Om man konstaterar att nu jävlar är det oundvikligt att fronta är det nog en god idé att försöka ta ett skutt över styret och bespara sig två brutna lårben. Förmodligen är det i 95% av fallen bättre att bromsa in i det sista och istället försöka få ner farten ytterligare lite...

Att däremot sparka från hojen precis när det går åt skogen är nog smart, så man får lite skilda banor ut i det gröna. Finns oftast nog med hårda saker utan att ha 200 kg metall med sig.
 
Jag brukar fundera på om man inte liksom kunde bara hoppa till o räta ut kroppen o passera ovanför bilen som stålmannen liksom:tungan
Borde ju funka om man e lite spännstlig:gnissla

ja och kanske hjula på taket på bilen och sen göra en volt och landa på hojen igen:tummenupp
 
Har ej råkat ut för exakt detta men lite orutin med positionen i en dubbelkurva (vä - hö) förra året typ 3 veckor efter att jag fick kortet då klarade jag första vänster sen var det sten-kört inför högerkurvan bromsade när jag såg att det började gå åt hel...e o ca 5 - 10 meter for jag med hojen längs med ett broräcke sen trillade/flög jag över räcket o ut i det gröna o cykeln kanade iväg längs med asfalten utan mig. Klarade mig rejält blåslagen o 4 stygn i höger långfinger + en liten del av fingertoppsbenet skavdes av mot räcket i kraschen. Bilder finns i mitt garage för att avskräcka fler från samma sak o att köra lite lungnare i framtiden.
 
Öh...när jag var liten så brukade jag tänka att om jag var med i ett flygplan som höll på att störta så skulle jag öppna dörren och hoppa ut precis innan planet slog i marken....då skulle jag ju klara mig ju! :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top