Att bygga en egen hoj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena mors

Har snart nog med grejer att bygga ihop en R1a till. Funderar därmed på HUR man egentligen går tillväga med besiktningen och vad som måste finnas på hojen för att den ska få lagligt utförande och gå igenom en besiktning.

Frågar:

* Måste bullertest utföras?
* Måste jag ha originalkåpor?
* Måste man ha instrumentpanel? (odometer, varvtal, temp osv)

Om hojen inte är standard i utförande, hur ser försäkringsbolaget på hojen vad gäller ersättning ifall man kraschar? Kommer de själva att göra en värde-besiktning på hojen?

Nån med erfarenhet kanske?
 
Hmmmm...

Om du regbesiktar den så måste den bullertestas, det är jag säker på. Och du måste ha hastighetsmätare (med belysning i) för att få godkänt.
Kåporna måste väl inte vara orginal vad jag vet..

Lättast är väl att ringa till Bilprovningen i Strängnäs (dom gör regbesiktningar där) och fråga....
 
Moderera din tråd till mekforumet ska du se att den riktiga hjärntrusten nappar.
 
1. Förutsätter att du har regpapper till den hoj du ska bygga ihop och då behöver du inte göra nånting.

2. Om du saknar regpapper men har ramen. Men Swedie då....


Är tveksam till om du kan regga som amatörbyggt fordon, vad svarar man vad gäller ursprungskontrollen (om dom gör nån)?
"Jo, ähm, jag hittade lite delar i garaget och satte ihop en hoj av det"
 
Robban_C skrev:
1. Förutsätter att du har regpapper till den hoj du ska bygga ihop och då behöver du inte göra nånting.

2. Om du saknar regpapper men har ramen. Men Swedie då....


Är tveksam till om du kan regga som amatörbyggt fordon, vad svarar man vad gäller ursprungskontrollen (om dom gör nån)?
"Jo, ähm, jag hittade lite delar i garaget och satte ihop en hoj av det"
Ramen har inget nummer alls... aldrig haft.
 
yes sir. Förresten, är du sugen på modda hojen sen? Tänkte göra en "speciell" gathoj. Alltså den kommer nog inte se ut som en 02 R1... om man säger så. hehee
 
Har ramen nummer så ska den redan va typad.

Har ramen inte nummer så lär du nog få ett helvete med det mesta! Buller, intyg på ditt o datt

/ Hannes
 
Om jag är sugen?
Jag som inte har tid? Som inte ens hinner med mig själv. Det jä*la dygnet har ju bara 24 timmar!

Vill gärna höra lite om vad som är på g. Typ över en kopp te nån kväll eller så! Och så vill jag höra dig berätta in real life om den där sandfållan etc! :D

Lite allvarligt snack:
Några saker som jag tror kan skita sig med ditt hopbyggande av hoj från delar:
* SBP vill säkert se intyg från generalagenten för Yamaha att hojen överensstämmer med en hoj som dom producerat. Om dom överhuvudtaget är villiga att skriva ut såna intyg så kostar det säkert en slant. Vet att dom lirare som importerar bilar från USA råkar ut för sånt där ibland.
* Ursprungskontroll har vi redan pratat om.
* Vad säger fbolagen? Dom kanske också börjar undra vart delarna kommer ifrån. Men å andra sidan så har den ju gått igenom SBP om du väl kommer så långt som till fbolagen.
* Skatter etc, jag vet inte så mycket med sånt men det är väl inte värre än att du tar en promenad ner till Lokala Skattemyndigheten och frågar vad som händer. Känner på mig att det blir nåt trassel motsvarande det där med att importhojar ska vara minst 1/2 år och 600 mil.
 
Registreringar som egenbyggt fordon

http://www.sfro.com/ här finner du svaren.

För att fordonet skall anses som amatörbyggt fordon så krävs det att det finns avsevärda förändringar jämfört med original hojen. T.ex. ändrad gaffelvinkel kan funka, däremot räcker det inte med att lacka hojen i en annan färg ;)

Men ställ frågor till experterna som du finner på hemsidan.

Säkert lugnt med siffrorna, finns folk som byggt hojar från en hög med rör.
 
Går det inte smacka ihop en hoj bäst man vill och regga den som amatörbyggt fordon? eller är det någon lag som är ivägen där med kanske? :va
 
Ringde upp bilprovningen och fick lite svar.

Bygga amatörbyggt fordon = ska inte baseras på en redan existerande hoj. Alltså kan jag inte bygga ihop en 02 R1 i originalutförande och försöka regga in.

Jag måste få godkännande från SFRO om att hojen är uppbyggd väl och inte lik en annan hoj. Sas mest att delar måste komma från flera hojar.

Tyvärr tog pengarna i mobilen slut så killen på andra sidan tror väl jag la på luren.. ajja. Fick veta vad jag behövde iaf.

Här finns mer info:
http://www.sfro.com/anvisning_byggbes.html
 
Hoppla, stanna på denna:
"Tillverkarintyg på ramen från ramtillverkaren. Gäller endast för inköpt ram"

hum! ....
 
Shit va ful den här var, måste min vara det oxå?

race.hd.1.jpeg
 
Swedie skrev:
Shit va ful den här var, måste min vara det oxå?
Din är så ful. :D

Vad är det för bygge? Garagerensning?
HD motor och tank. Ducce kåpa. Fan-vet-vad bakdel. Diverse andra komponenter samt en hembyggd toklång ram.
Jesus ett sånt bygge.
 
Swedie skrev:
Shit va ful den här var, måste min vara det oxå?

race.hd.1.jpeg

jävla fin ducati, snyggaste jag sett faktiskt.

Du får väl försöka med att det är ett amatörbyggt fordon, men då har du att göra.
Får jag föreslå försäljning av delarna för köp av gathoj i stället?
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top