ATRE = förlust av hk

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Har mappat min Buse i veckan och dom körde den både med och utan ATRE (programerbar TRE) och det visade sig att man förlorar ca 2 hk från ca 7000 v/min och uppåt, däremot så verkar det som det fungerar under 2500 v/min, där den då skall ändra tändförställningen så den blir "rappare".

Då kommer man ju till den mycket intresanta frågan, hur ofta kör man en hatabusa,gsxr etc under 2500 varv? Är inte effekten från 7000 och upp betydligt mer intressant?

Bara jag som tycker osen av övereklamerad skitpryl sprider sig?

aRWe skrev:
Har mappat min Buse i veckan och dom körde den både med och utan ATRE (programerbar TRE) och det visade sig att man förlorar ca 2 hk från ca 7000 v/min och uppåt, däremot så verkar det som det fungerar under 2500 v/min, där den då skall ändra tändförställningen så den blir "rappare".

Så här ligger det till med hayabusans mappning/växelläge att på 5 och 6ans
växel så läger styrboxen på x antal procent bränsle för att kompensera för ram air intagen (trycksatt luftburk)

Många gör det stora felet att magra ut hojarna i bänk å kan på så sätt hämta lite efekt i bänken men det är FEL helt fel därför att ute på vägen i 250+
så kommer dom att gå tveklöst magert MÅNGA gör detta fatala misstag
med glödande krökar å sämre prestanda än standard inte minst märks detta på strippen med dålig topspeed som påföljd

beroende på vilken växel man nu bänkar hojen så kan tre moden
om man nu bänkar på 4 an som är rätt vanligt alltså i magert läge så kanske den ger 160 hk exempelvis men med tre modden så tror styrboxen att man kör på 5an och lägger då på bränsle vilket gör att man tappar efekt men detta borde synas väl på lambda visningen AF

Det är väldigt knepigt att mappa en busa på topp då man måste lära sig vilket af som gäller vid fullfarts åka på landsväg kontra vad bänken då visar
det är heller ej bra att bänka på för låg växel men dom flesta gör detta ändå tack vare att bänkarna är inte kalibrerade för den höga hastigheten som dagens hojar presterar

Peter

Så, med andra ord, inga bänkar duger egentligen att bänka en hoj i, utan det behövs egentligen en bänk+vindtunnel för alla hojjar som har trycksatt luftburk (vilket ju är dom flesta sporthojjar av nyare snitt) ??

Det finns väl inte en enda bromsbänk som kan simulera vindhastighet över 200 km/h.
Kommer ihåg att när sportrider gjorde sitt ramairtest så använde dom en luftkompressor för att få rätt lufttryck i ramair-intaget.

Det borde väl gälla alla maskiner med trycksatt luftbox, nichts ? (som jag redan skrivit en gång....)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Gäller detta enbart Busan, eller kan man utgå ifrån att det är samma med gsxr1000?

RG500-Johannes skrev:
Jodå, men knappast någon för oss dödliga. Ofta när man kör bilar på rulle så har man grymma fläktar på.

Man kan f.ö. också köra med lambdascanner på hojen, se: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=14277

/J

Japp det skulle vara mycket intresant att scana lambdavärde i högfart och sedan jämföra med vad bänken visar vid samma tillfälle (samma mappning)

problemet är ju också det att alla bänkrum är olika å hitills så är det bara shniders som har tillräcklig ventilation för att köra mina turbomoppar
alla bänkar är ju lika men lufttillgången i rummet ger ju direkt avspegling på effektavläsningen därför tror jag att scniders bänk har fått ryckte om sig att lämna mer effekt än somliga andra

med andra ord det är jäkligt svårt att få nått generellt värde att gå efter
det är bara erfarenhet å mycket envishet för att kunna optimera sina hojar i bänk

Å som svar på frågan om detta gäller R 1000 med så ja så är det

tyvär så är ju hojinsprutarna fortfarande ganska basic i sitt utförande
tillexempel så går dom bara på mapsensor i låglastläge så den kompenserar alltså inte för tryck i luftburken

Peter

andersson turbo skrev:
Japp det skulle vara mycket intresant att scana lambdavärde i högfart och sedan jämföra med vad bänken visar vid samma tillfälle (samma mappning)

problemet är ju också det att alla bänkrum är olika å hitills så är det bara shniders som har tillräcklig ventilation för att köra mina turbomoppar
alla bänkar är ju lika men lufttillgången i rummet ger ju direkt avspegling på effektavläsningen därför tror jag att scniders bänk har fått ryckte om sig att lämna mer effekt än somliga andra

Har de inga fläktar alls vid Dynojetkörningar?

/J

andersson turbo skrev:
1) Japp det skulle vara mycket intresant att scana lambdavärde i högfart och sedan jämföra med vad bänken visar vid samma tillfälle (samma mappning)
....
2) tyvär så är ju hojinsprutarna fortfarande ganska basic i sitt utförande
tillexempel så går dom bara på mapsensor i låglastläge så den kompenserar alltså inte för tryck i luftburken
1) instämmer, vore verkligen kul att se.
2) MAP, manifold air pressure; finns det nåt hojsprut som går på det ? Utom för att möjligen reglera bränsletrycket ? Går inte 'alla' på tps ?
/u

RG500-Johannes skrev:
Har de inga fläktar alls vid Dynojetkörningar?

/J

Fläcktar jo som faan
men det är ju en del luft som går åt de gäller ju att få ballans mellan in å ut luft och samtidigt hålla kylning på motorerna och även sånna saker som bensinen, väldigt svårt att hålla nera bränsletempen skilnaden med dagens skitbränsle mellan 18 graders bränsletemp och låt säga 45graders är runt 10-15 % i bränslemängd när jag åkte gammla turbomoppen med alutank under ett glasfiberskal (termosfunktion) så blev jag tvungen att montera bränsletempsensor i fuelrailen och mappa bränsletemp samtidigt som resten
jävligt svårt måste jag säga macksoppan är urkass

Så då har jag en fråga till dig johannes vad tror du om att använda bränslet E85 som iblandnig i vanlig 98 kan det vara nåt för att höja knackningsresistensen hos bränslet och samtidigt få det mera temperaturstabilt??

ulf_lundin skrev:
1) instämmer, vore verkligen kul att se.
2) MAP, manifold air pressure; finns det nåt hojsprut som går på det ? Utom för att möjligen reglera bränsletrycket ? Går inte 'alla' på tps ?
/u

Man kör både med atmosfärstryckgivare och insugstrycksgivare samt trottellägesgivare mapsensorn är engagerad i låglast typ under 3500rpm
man har till och med gjort nån sorts vacumförstärkning genom att låta mässingsnipplarna sticka in en bit i trottelhusen,skapar förmodligen en slags venturi (lättare å få stabilt vacum med stora kanaler å vassa kammar)

sedan går man över att uteslutande mappa på trottelläge

andersson turbo skrev:
..man har till och med gjort nån sorts vacumförstärkning genom att låta mässingsnipplarna sticka in en bit i trottelhusen..
Och nipplarna sitter efter spjället/en ?
Vilken/vilka hojar gäller det för ? Ex ?
/u

andersson turbo skrev:
Så då har jag en fråga till dig johannes vad tror du om att använda bränslet E85 som iblandnig i vanlig 98 kan det vara nåt för att höja knackningsresistensen hos bränslet och samtidigt få det mera temperaturstabilt??

Tja, funkar nog, men du måste feta upp mer. Sedan är det lite vanskligt, därför att ju närmare ett enhetsbränsle du kommer (85% etanol & 15% 95oktanig soppa är väl E85) desto mer binär kommer knackningsgränsen att bli. Du kommer att få fler reaktanter i själva knackningen när den kommer. Det är rätt logiskt, kör du med ett bränsle som har bara en typ av molekyl så kommer det att vara så gott som helt binärt (om alla andra förutsättningar är desamma).

Berätta hur det går!

/J

Varför inte använda mapsensorerna hela tiden, när de ändå sitter där?
Mapsensorerna, lambda å trottelgivare tillsammans borde ge ganska mycket intressant info.
Jag menar, då borde blandningen bli optimal oavsett lufttryck?
Eller är det för dyrt?
Bilar använder det ju redan.

eus skrev:
Varför inte använda mapsensorerna hela tiden, när de ändå sitter där?
Mapsensorerna, lambda å trottelgivare tillsammans borde ge ganska mycket intressant info.
Jag menar, då borde blandningen bli optimal oavsett lufttryck?
Eller är det för dyrt?
Bilar använder det ju redan.
Varken map eller tps ger luftmängden. Och lambda ger svaret efteråt och är inte så noggrann, iaf inte vanlig (smalbands)lambda, spec. inte för fet blandning. Map funkar dåligt pga tryckvariationerna vid vassa kammar och i enskilda insugningsrör.
Felet är att spruten inte anpassar sig till ändringar i motorn. Men fabrikerna har inget intresse av att göra såna sprut. Dom gör billigast möjliga som klarar all krav för standardutförandet av motorn. Det räcker för dom.

Sök gärna runt lite här. Vi har snackat sprut några ggr.
/U

ulf_lundin skrev:
Varken map eller tps ger luftmängden. Och lambda ger svaret efteråt och är inte så noggrann, iaf inte vanlig (smalbands)lambda, spec. inte för fet blandning. Map funkar dåligt pga tryckvariationerna vid vassa kammar och i enskilda insugningsrör.
Felet är att spruten inte anpassar sig till ändringar i motorn. Men fabrikerna har inget intresse av att göra såna sprut. Dom gör billigast möjliga som klarar all krav för standardutförandet av motorn. Det räcker för dom.

Sök gärna runt lite här. Vi har snackat sprut några ggr.
/U

Det är sant
Om man snickrar ihop ett sprut bestående av
En LMM, tempgivare, map-sensor, tps å bredbandslambda då :näsblod

Ska söka lite

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör