astar supertech vs oxtar TCS evo

Brisse

www.TB.Racing.dk
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
R1-05. NR 71 DK Superbike
Sikkerhets fråga om stövler.
Alpinestars supertech er nok de sikreste, men hvor gode/sikre er Oxtar TCS Evo Replica stövlen i forhold.

Kom med jeres ideer eller erfaringer

Tak grabbar :tummenupp

Ska nog shoppa ett par supertech så fort jag har råd. Men vantrivs inte i oxtar'en heller, tycker dock titan-släparen för tårna är rätt kass eftersom den försvinner på 2 sekunder..

A-starna är nog överlägsna på att skydda fötterna i en krasch. Oxtar:na är inte alls lika styva i skaftet. Men de ventilerar sååå skönt och håller fötterna torra. Mycket värt, tycker jag. Oxtar:na är rymliga också, klämmer inte åt runt fossingarna.

Chris Ash skrev:
Daytona tycker jag verkar vara bäst, tyvärr är de anpassade för någon annans plånbok.
Jag såg en stövel som det stod Daytona på och den såg ut som en touringstövel helt utan vridskydd i plast/metall, bara en ordinär läderstövel så att säga.

Menar vi samma stövel? Varför är den så bra i så fall?

Neutral skrev:
Jag såg en stövel som det stod Daytona på och den såg ut som en touringstövel helt utan vridskydd i plast/metall, bara en ordinär läderstövel så att säga.

De var först med separat innersko i avanceradae material/konstruktioner. Designen är inte lika het som andra men det är suveräna stövlar inget snack.

Neutral skrev:

Nej, tror Chris menar Daytonas "security EVO"

Neutral skrev:

Daytona är jävligt bra. Som sagt ser ytterskon ut som en touringstövel, inget plasttjafs! Det finns en Security Basic modell som kostar 3500. Den är jämförbar med A-star Supertech och den duger gott! Dessutom finns det en Security Evo som kostar 6500kr med kevlarinnersko och kolfiber hälskydd.(Här kommer du nog så nära de skydd som "utvalda" GP/VM förarna har. Jag tippar att Daytona är de som ändrar minst i säkerhetsfunktionen när förarna får sina specialstövlar. Ett par A-stars känner man knappt igen mer än på utseendet...)

Har man inte råd med Daytona köper man Supertech. Alla plastdetaljer på Sidi/Oxtar sitter där för att förhindra en onaturlig vridning av foten. Men de täcker fortfarande bara en liten del av foten. En innersko täcker 100% av foten och stabiliserar foten maximalt. Jag bryter hellre skenbenet mitt av än krossar foten...

/Joakim

Bifogat

• evobasic.jpg
    evobasic.jpg
    12.1 KB · Visningar: 88
  • evo_swr.jpg
    evo_swr.jpg
    14.9 KB · Visningar: 353
  • evo_innen.jpg
    evo_innen.jpg
    6.8 KB · Visningar: 350
Som Pålle säger så lirar Security EVO in a class of its own. Garry McCoy åkte med de stövlarna som de var, rätt ur kartongen och var skitnöjd med dem (sa han i alla fall,det säger väl alla som har betalt för att köra med ett visst märke iofs)

Men det är nog den (Pålles bilder) jag såg ändå då det var en tävlingsförare som bar den.

Jag tyckte den såg "gammal och osäker" ut (old school) men då kunde jag ju inte se innerskon eller ens veta att den hade en sån. Om jag förstått det rätt så har de säkerheten i innerskon och ytterskon är mest en wrapper, tvärtom mot Alpinestars som har en mjuk innersko. Blir det inte obekvämt med gångjärn och prylar så nära foten?

Man får väl kika nästa gång man byter då. Bara det bästa är ju gott nog. :hihi

Blir det inte obekvämt med gångjärn och prylar så nära foten?

Nej, supertech är nog mest bang for the money. Har iofs vridit foten skapligt illa(ont ett par veckor) i dessa men är övertygad om att det hade varit värre med nån budget doja......
som pålle sa:bryter hellre en bit upp än bryter nått i foten....

Last edited by a moderator:
Pålle skrev:
Daytona är jävligt bra.

/Joakim

Diadora har en stövel som liknar Daytona för cirka 3000:- Jag kör med dem och är nöjd. Har dock inte kraschat med dem än. En negativ sak är att innerskon skaver sönder tyget vid dragkedjan. Går att ordna med att lägga imellan nåt...

/Fredrik

Neutral skrev:

De har inte lagt alla utvecklingspengar på att stöveln ska fungera på lokala diskot...

Det du ser av stöveln är ett avtagbart överdrag, för att skydda mot regn, etc mest.
Under har du en stövel i kevlar utåt, något stötdämpande inåt och gångjärn så du endast kan vrida foten upp/ner och inte i sidled.

dyrt eller billigt, vad kostar det dig att vara sjukskriven 2 månader för att du valde fel stövel?

Rolle Rotax skrev:
dyrt eller billigt, vad kostar det dig att vara sjukskriven 2 månader för att du valde fel stövel?
Som jag skrivit i senare poster så kunde jag ju inte se insidan men att jag efter beskrivningar angående förträffligheten nu är intresserad av dem.

För övrigt skulle jag nog bli utkastad från diskot i mina Oxtar då de överröstar musiken. :hihi

Neutral skrev:
Som jag skrivit i senare poster så kunde jag ju inte se insidan men att jag efter beskrivningar angående förträffligheten nu är intresserad av dem.

För övrigt skulle jag nog bli utkastad från diskot i mina Oxtar då de överröstar musiken. :hihi

Lyckades vara lite blind på ögonen.

Och inga problem med gångjärn etc, de sitter långt ifrån foten med lagom mycket mjukt material mellan. Är det banträff och jag har daytonorna på mig från morgon till kväll brukar foten kännas lite mör efteråt, men det blir nog lika samma med andra dojor.
Och de fungerar att krascha i också...

Bingo skrev:
A-starna är nog överlägsna på att skydda fötterna i en krasch. Oxtar:na är inte alls lika styva i skaftet. Men de ventilerar sååå skönt och håller fötterna torra. Mycket värt, tycker jag. Oxtar:na är rymliga också, klämmer inte åt runt fossingarna.

2 vurpor förra helgen. I båda fallen så var mina oxtar halvt uppknäppta efter lecakulsrulliansen. Kardborren suger o dragkedjan går upp.

Jaja, dom sitter väl fint på foten, men skitsamma. alla skor blir bra med tiden om man inte har klumpfot. Kan bara konstatera att stövelfan inte sitter fast. Undermålig kardborre!

/E

Last edited:
Finns SMX-Plus också som alternativ till Supertech.
I princip samma teknik i stöveln och lite billigare.

Rejält klumpig innan man "kört in" den men sen riktigt trevlig.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back