Asfalts kvalitet o grepp

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Asfalten som läggs på våra vägar brukar ju inte alltid vara likadant på alla vägar tänkte bara kolla om man kan utläsa greppet på en viss sort. Tex hur bra grepp är det på röd asfalt är ny lagd asfalt bäst mm.

skit i asfalten akta dig för betong vägar/broar

broar är bra att hålla sig ifrån. I synnerhet om man kör med en lång stege fastspänd på hojen. Lycka till!

Blöt asfalt är inte lika bra som torr asfalt har jag hört men jah kan ha fel.

skit i asfalten akta dig för betong vägar/broar

med detta käre mc broder, menas att du bokstavligt talat, hukandes ska utsöndra en brun illaluktande sörja från rectum, som ska täppa till de talrika hålen som emellanåt upptäckes på asfalten.

var ej blyger käre broder ty detta har vi alla på sh genomlidit och fortsättningsvis genomlida vi skall ännu mer.

Vid varmt och torrt väglag har jag inte märkt någon nämnvärd skillnad. Däremot vid kallt eller blött väglag så brukar i alla fall den röda asfalten häromkring ha en tendens att generera mer släpp än annan asfalt.

Rent generellt är det dock svårt att se med blotta ögat. Jag vet en del hala sträckor som ser exakt ut som andra som är normala i greppet.

Röd asfalt är livsfarlig, både i vått och torrt! Jag fick två bakhjulssläpp idag i vått väglag på röd asfalt, visserligen tror jag det var mer en bara vattnet som minskade greppet, ruskigt halt var det i alla fall.

Röd asfalt är porfyr som är en mycket hård sten, därför bryts den inte sönder av slitage utan poleras så att den blir rund, därför är den hal, och efter vintern när det gått trafik med dubb brukar den få bättre grepp eftersom ytan ruggas upp, sen blir den halare och halare allt eftersom det går trafik med sommardäck som polerar upp stenen. Nylagd asfalt på högtrafikerade vägar är oftast av en sort som är mycket känslig vid tillverkning och utläggning och kan lätt få blödningar, dvs bindemedel uppressat till ytan som nöts bort efter ett tag. Bindemedlet är ju olja så det är klart att det är bordevara halt att åka på även om jag tycker att det kan vara kanongrepp på nylagt. Sen beror det ju på största stenstorleken i massan hur skrovlig ytan är osv.

Dett fanns en tråd tidigare om det här, men den kanske inte är sökbar.

Jag skriver under på att röd asfalt är livsfarlig, jag har en rondell på väg till jobbet där jag brukar ägna mig åt drifting med bilen, sommar som vinter, blött eller torrt spelar ingen roll, det driftar fint ändå, och då kör jag framhjulsdrivet..

En morgon mötte jag chefen, eller rättare sagt var han på väg att köra in i rondellen då jag kom slajdandes med sursaaben, just då hade jag lite för bra vinkel så han såg bara mina bakljus då jag passerade...

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage