Arkitekt pris ?

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Någon gammal räv här som redan har byggt sig sitt hus? Undrar lite allmänt vad en arkitekt tar för att rita ett mindre fritidshus på runt 100kvm?
Har ingen aning på hur mycket det kostar,,vill inte kontakta en innan jag vet ungefär.

UrbanTiger skrev:
Om du vet vad du vill ha så finns det husfirmor som fixar alla ritningar på köpet utan att det kostar extra.
Vi håller på och projekterar för en villa på 135kvm och jag gjorde planlösningen i Powerpoint och skickade in till Mälarvillan i Västerås. Sen fixar dom ritningar för bygglov, konstruktionsritningar och arbetsritningar.
Huset köper man som byggsats med prefabricerade ytterväggar i block.
Annars tar väl en arkitekt 1000-1500:- per timme och det går loss på en del.

Japp så lång är jag med ville bara veta ungefär vad de tar i timmen och hur lång tid de tar på sig. Ska ej bli ett hus genom en husfirma utan ett tegelhus/stenhus utomlands där trähus tyvärr inte är lämpat pga klimatet.
Har redan tomt, arbetskraft ordnas lätt inóm landet och även byggmaterial mm. Bygglov och alla tillstånd finns redan. Det enda som behövs är en ritning av huset då arbete ska utföras av byggjobbare. Visst kan man rita själv men man vill gärna ha ett hus som håller för väder och vind. Inte det enklaste att räkna ut hur tak,väggar osv ska dimensioneras för att det det ska hålla. Vill gärna lämna iväg en ritning som även byggjobbarna anser hålla i verklighen och inte enbart i teorin.

Om du vill komma undan billigt så ta och utnyttja oss studenter.... Arkitektutbildning finns i Stockholm, Göteborg och Lund (kan ha glömt nån i norr). Sätt upp en lapp på närmaste högskola så får du säkert nåt svar. Om det bara är själva byggritningarna du behöver kan du försöka med studenter på byggingenjörsutbildningarna som finns lite här och var i landet.

Lycka till med bygget!

LJL skrev:
Om du vill komma undan billigt så ta och utnyttja oss studenter.... Arkitektutbildning finns i Stockholm, Göteborg och Lund (kan ha glömt nån i norr). Sätt upp en lapp på närmaste högskola så får du säkert nåt svar. Om det bara är själva byggritningarna du behöver kan du försöka med studenter på byggingenjörsutbildningarna som finns lite här och var i landet.

Lycka till med bygget!

Tack! Mycket bra förslag som jag inte tänkt på tidigare.

Maxxi skrev:
Tack! Mycket bra förslag som jag inte tänkt på tidigare.

Är designstudent, gjort mest produktdesignprojekt men även ritat friggebodar osv osv, har brinnande intresse för arkitektur och design.... Så jag kan komma med konceptuella förslag. Fassan är husbyggare så kan ju kolla upp konstruktion o liknande med honom. Men jag vet inte exakt vad du är ute efter, rena ritningar eller utseende eller vad? Formulera gärna närmare så kan vi diskutera lite om du intresserad. Jag ritar allt i CAD osv..

Allt handlar om pengar, tycker du det låter intressant så hör av dig via pm. Kan ju garantera att det blir billigare än ovan nämnda priser.

Edit: Fassan har byggt i över 30 år både industrifastigheter och vanliga hus. Nyligen så har han byggt sitt egna nya 150 kvm hus med 80 kvm garage samt jobbar som "konsult" och koordinerare för min systers husbygge som pågår just nu.

Var är det ni skall bygga hus?

Last edited:
Om du nu skall bygga utomlands varför inte anlita en arkitekt från det landet? Säkerligen billigare än svenska arkitekter beronde på land.

Therudeboy skrev:
Om du nu skall bygga utomlands varför inte anlita en arkitekt från det landet? Säkerligen billigare än svenska arkitekter beronde på land.
Japp förmodligen, men nu är det redan fixat genom en kille så det löser sig nog. Än så länge är det bara i planeringsstadiet så inget är säkert ännu. Därför jag var mest nyfiken på hur mycket de tar i betalt i sverige för att kunna få en uppfattning om det är värt att anlita arkitekt eller inte.

Maxxi skrev:
Japp förmodligen, men nu är det redan fixat genom en kille så det löser sig nog. Än så länge är det bara i planeringsstadiet så inget är säkert ännu. Därför jag var mest nyfiken på hur mycket de tar i betalt i sverige för att kunna få en uppfattning om det är värt att anlita arkitekt eller inte.

Okej, får man fråga vad för land du tänkt bygga i?

zopilote skrev:
33x33 meter...Det blir 1089 kvadrat... Mycket plats att supa på :7peta :fyllisar

edit: 2 sekunder för långsam...

oj, jag har inte räknat matte på flera år utan miniräknare så det blev lite fel :]

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back