Argh! Glömde skivbromslåset! (hjälp!)

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Jaha, så var det då min tur...hade spelat match och pratade med en polare medan jag startade hojen och satte på mig hjälmen.
I med ettan och rulla iväg så smått...KNAK!
Ska man se det positivt är det ju ett ypperligt tillfälle att byta belägg och vätska... :rolleyes:

Delen som gick sönder är själva fästplattan till frambromsoket på vänster sida, heter visst mounting bracket på engelska/i verkstadshandboken. Har inte hittat ngt artikelnummer men det står (Nissin) KY2OT på delen. (oken ser likadana ut som de i tråden om turbo-Hondan i Filmer/Bilder)

Undrar om någon vet om/var man kan köpa en sådan del till rimligt pris, och vad är ett rimligt pris i det här fallet? Den verkar dyr... :mad:

Alla råd och tips emottages mer stor tacksamhet. :)

valmers skrev:
Det var väl onödigt?

Som faan, ändå tänkte jag "glöm nu inte..." när jag satte dit låset.
Läste ngnstans att ngn hade en liten flärp över tändningslåset som påminnelse. Får nog fixa en sådan. :rolleyes:

Tack för ditt stöd förresten. ;)

Blir man förb** på sig själv eller...
Beviks? Men kolla även så att inte skivan blivit skev, eller alunavet som skivan sitter fästad i.

Zigge skrev:
Jaha, så var det då min tur...hade spelat match och pratade med en polare medan jag startade hojen och satte på mig hjälmen.
Ska man se det positivt är det ju ett ypperligt tillfälle att byta belägg och vätska... :rolleyes:

Delen som gick sönder är själva fästplattan till frambromsoket på vänster sida, heter visst mounting bracket på engelska/i verkstadshandboken. Har inte hittat ngt artikelnummer men det står (Nissin) KY2OT på delen. (oken ser likadana ut som de i tråden om turbo-Hondan i Filmer/Bilder)

Undrar om någon vet om/var man kan köpa en sådan del till rimligt pris, och vad är ett rimligt pris i det här fallet? Den verkar dyr... :mad:

Kostar 884:- (Det kostar att ligga på topp)
Tror det blir svårt att hitta begagnat, men kolla med skrotarna.
Misstaget gör man bara en gång! (Förhoppningsvis!)

FZ1 skrev:
Blir man förb** på sig själv eller...
Beviks? Men kolla även så att inte skivan blivit skev, eller alunavet som skivan sitter fästad i.

Skoja inte! Allt annat verkar ha klarat sig såvitt jag kunde se, men måste nog kontrollera lite noggrannare.

884 spänn, som befarat ungefär, även om man hoppades på mindre. Varifrån fick du den uppgiften? Kanske finns billigare om man letar lite...men som man bäddar får man ligga. Tack Dante.

Och ja, det misstaget gör man förhoppningsvis bara en gång. :rolleyes:

Zigge skrev:

Läste ngnstans att ngn hade en liten flärp över tändningslåset som påminnelse. Får nog fixa en sådan. :rolleyes:

Ett tips för oss glömska stackare är en lite slangbit som du trär över nyckeln till hojen när du har låst låset. Slangbiten är när du kör trädd över nyckeln till låset. Det repar dessutom inget runt tänningslåset på så vis.

Vipps så har du ett (nästan) idiotsäkert sätt att undvika dyra och pinsamma händelser.

Zigge skrev:

Det har jag med lyckats med.. Fast jag drog hojen bakåt o så KRAAACH.. Bildbevis medföljer...

Bifogat

• brunst.jpg
    brunst.jpg
    58.5 KB · Visningar: 473
Skroten

Skroten är nog det billigaste allternativet att fixa detta.
Sedan hur lätt det är att finna dessa delar där, kan variera.

soppatorsken skrev:
Ett tips för oss glömska stackare är en lite slangbit som du trär över nyckeln till hojen när du har låst låset. Slangbiten är när du kör trädd över nyckeln till låset. Det repar dessutom inget runt tänningslåset på så vis.

Vipps så har du ett (nästan) idiotsäkert sätt att undvika dyra och pinsamma händelser.

Bra idé!
Det FÅR inte hända igen... :mad:

Har hittat en begagnad på en skrot för halva nypriset (400 istället för 884), ska beställa den imorrn tror jag, lät som en bra affär...eller "MÅSTE" man köpa nytt i detta fall? :confused:

jag har gjort så att jag satte låsnyckeln i tändningsnyckeln så att man håller i den när man vrider om tändningen....funkar för mig iaf... :tummenupp :fakta

Bifogat

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    71.2 KB · Visningar: 373
Jag sätter alltid låset i bakskivan pga att det är betydligt mindre risk att något går sönder där, framför allt ingen skärm som spricker för minsta lilla rull försök med låset kvar.

fluppen skrev:
jag har gjort så att jag satte låsnyckeln i tändningsnyckeln så att man håller i den när man vrider om tändningen....funkar för mig iaf... :tummenupp :fakta

Jag tror att vi har likadana tangenbord :tummenupp
Ett logitech eller???

valmers skrev:
Det finns numera effektiv behandling mot Alzheimers.

I vilka avseenden blev du bättre? :p

Tack för alla tips, det verkar som att det är ganska vanligt misstag. Känns ju bra att man inte är ensam om att vara dum i huvudet hursomhelst. :)

Zigge skrev:
I vilka avseenden blev du bättre? :p

Tack för alla tips, det verkar som att det är ganska vanligt misstag. Känns ju bra att man inte är ensam om att vara dum i huvudet hursomhelst. :)

Inte ensam inte, hehe erkänner motvilligt att jag har gjort exakt samma sak, i med ettan full gas, fan hann upp i lite fart tillochmed, badang, bara tvärlägger sig på sidan själv är man iskall och hoppar av (gamla MTB reflexer, inte första gången man flyger över styret). Bromskivan vart skev, oken klarade sig lyckligtvis, skivan bände jag till själv hemma! säga vad man vill om det, men det funkar fint idag!!! :D Lär förhoppningsvis aldrig glömma det förbannade låset igen! Ingen bra idé att stå och snacka med polare samtidigt som man skall iväg! hehe

//Fredda

Zigge skrev:

OLYCKSFÅGEL!!

/Martan

Gixxer Rolle skrev:
Jag sätter alltid låset i bakskivan pga att det är betydligt mindre risk att något går sönder där, framför allt ingen skärm som spricker för minsta lilla rull försök med låset kvar.

Tyvärr mycket snällare mot tjuven också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti