Arg lapp på hojen idag - vad gäller vid parkering?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jobbar inne i Vasastan och åker alltid hoj till jobbet. Idag blev jag lite överraskad när någon hade satt en lapp på styret där det stod "Dessa platser är för bilparkering. Det finns motorcykelparkeringar. Om du fortsätter att parkera här ringer vi till parkeringskontoret."

Det finns en mc-ruta två kvarter bort(200-300m). Men har ställt mig precis utanför jobbet istället då jag oftast jobbar tider när man ändå får stå på gatan gratis. Har stått där varje gång jag jobbar i snart 3 år, endast fått en p-böter en gång. Men då stod jag på en lastplats på fel tid som ligger brevid.

Vad är det som gäller egentligen?

Jobbar inne i Vasastan och åker alltid hoj till jobbet. Idag blev jag lite överraskad när någon hade satt en lapp på styret där det stod "Dessa platser är för bilparkering. Det finns motorcykelparkeringar. Om du fortsätter att parkera här ringer vi till parkeringskontoret."

Det finns en mc-ruta två kvarter bort(200-300m). Men har ställt mig precis utanför jobbet istället då jag oftast jobbar tider när man ändå får stå på gatan gratis. Har stått där varje gång jag jobbar i snart 3 år, endast fått en p-böter en gång. Men då stod jag på en lastplats på fel tid som ligger brevid.

Vad är det som gäller egentligen?

Skit i bitterfittan som tror han vet.

Om det sitter en blå skylt med en bil på i anslutning till parkeringen så är det egentligen bara för bilar, sitter det ingen sån skylt så är det fritt fram för alla fordon som får plats. :)

Skit i bitterfittan som tror han vet.

Ja hade jag inte jobbat i butik så hade jag slängt ur mig något liknande om jag mötte personen. Nu är det antagligen någon boende i området och då handlar han/hon säkert i butiken. Måste visa lite hänsyn då så cheferna inte blir sura.

Enklast är väl att ringa ansvariga för parkeringen och fråga vad som gäller

Bara för där finns mc-parkeringar betyder det inte att du inte att det är förbjudet att ställa sin mc på en vanlig parkeringsplats.Precis som att en fotgängare får gå över en gata där det inte finns ett övergångsställe

Bara för där finns mc-parkeringar betyder det inte att du inte att det är förbjudet att ställa sin mc på en vanlig parkeringsplats.Precis som att en fotgängare får gå över en gata där det inte finns ett övergångsställe

Ja det är väl det egentligen jag funderade på. Annars måste det ju finnas någon gräns på hur nära mc-platsen måste finnas får att det ska vara tillåtet att parkera på "vanlig" plats. Men något sånt har jag aldrig hört talas om.

Bitterfittan kan ringa parkeringskontoret hur mycket hon(gissar på hon) fan vill.

Du får ställa hojen i en vanlig P-ruta och stå så länge som det är tillåtet :tummenupp
Puckot som skrev lappen har nog ingen aning om hur P-reglerna funkar, låt han ringa och bli idiotförklarad :D

Låter som att det är en Göteborgare som glömt att han inte var hemma, så länge det inte är en bil på p-skylten kan du lugnt parkera vidare.

Man får parkera motorcykel i samma rutor som man får parkera bilar. Men har då samma förpliktelser avseende betalning för parkeringsruta, vilket är ett gissel eftersom det inte finns något bra ställe att sätta parkeringsbiljett på hojen. Om det är gratis parkering, eller parkering vid tider det är gratis så underlättar det den biten.

Om det sitter en blå skylt med en bil på i anslutning till parkeringen så är det egentligen bara för bilar

Förutom handikapparkering (och mc parkering då) har jag bara sett familjeparkering (utanför stormarknader och dyl.) som specialparkering. Men möjligt att det finns bara B-korts fordons parkering på vissa ställen (trike och gatlegal fyrhjuling på B kort får väl parkeras där också?).
I de flesta fall så får du stå på samma platser. Men kanske är någon sån specialparkering precis där?
Då kanske du kan prova att sätta sidovagn på motorcykeln, då är det ju inte längre en tvåhjulig-motorcykel.
(mc parkering är för tvåhjuliga mc och mopeder).

Man får parkera motorcykel i samma rutor som man får parkera bilar. Men har då samma förpliktelser avseende betalning för parkeringsruta, vilket är ett gissel eftersom det inte finns något bra ställe att sätta parkeringsbiljett på hojen. Om det är gratis parkering, eller parkering vid tider det är gratis så underlättar det den biten.

Förutom handikapparkering (och mc parkering då) har jag bara sett familjeparkering (utanför stormarknader och dyl.) som specialparkering. Men möjligt att det finns bara B-korts fordons parkering på vissa ställen (trike och gatlegal fyrhjuling på B kort får väl parkeras där också?).
I de flesta fall så får du stå på samma platser. Men kanske är någon sån specialparkering precis där?
Då kanske du kan prova att sätta sidovagn på motorcykeln, då är det ju inte längre en tvåhjulig-motorcykel.
(mc parkering är för tvåhjuliga mc och mopeder).

Här i stan kryllar det av parkeringar för specifkt bilar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_tilläggstavlor#Symboltavlor
Och vet en kille som faktiskt fått en varning om att han skulle få en pbot om han ställde sin mc där igen av parkeringsbolaget.

En viktig sak bara, som jag fått bastning för av P-lisorna:

Precis som för bilar så måste man parkera i färdriktningen. Man får alltså inte backa in och ställa sig fint mellan två bilar. Helt idiotiskt, jag vet, men så skall man iaf göra i Sthlm. Det verkar som om de ser mellan fingrarna eftersom de själva inser idiotin i det hela, men skall man parkera rätt så är det parallellt med gatan som gäller....

En viktig sak bara, som jag fått bastning för av P-lisorna:

Precis som för bilar så måste man parkera i färdriktningen. Man får alltså inte backa in och ställa sig fint mellan två bilar. Helt idiotiskt, jag vet, men så skall man iaf göra i Sthlm. Det verkar som om de ser mellan fingrarna eftersom de själva inser idiotin i det hela, men skall man parkera rätt så är det parallellt med gatan som gäller....
Ska jag ställa mig så kommer jag reta upp idioten ännu mer..... perfekt :D

Kolla med kommunen. Det skiljer sig nämligen en hel del mellan olika kommuner. Det som gäller på ett ställe gäller nödvändigtvis inte på ett annat.

Lite OT: I Göteborg gjorde vi en protestaktion för ett par år sedan. Vi ville visa hur orimligt det är att mc skulle tvingas parkera på en bilplats, betala, sätta fast biljetten (var??) ...osv!

Så vi körde in till Heden, mitt i centrum, med flera hundra hojar. Vi tog varsin p-ruta, betalade och satte oss att sola i vårsolen. Nu mins jag inte i detalj, men drygt 600 hojar blockerade c:a 200 p-platser med bästa shoppingläge mitt i city en lördag i maj. Gissa om det märktes bland lördagsshopparna! Se fotot.

IMG_3890.jpg

När p-lisorna kom dit fick vi en oväntad kommentar. De sade att vi inte fick stå där alls, egentligen, eftersom parkering på Heden var enbart för bilar. Det kunde man se eftersom det fanns en bilsymbol vid infarten, menade de. Jaha, sade vi, vi är 600 man. Är du säker på att du skall börja lappa oss...? *visar huggtänderna*

Denna regel gällde på p-platser modell större. På gatorna däremot gällde andra regler. Där fick mc stå i bilrutor.

Detta sagt som en illustration till att det kan vara väldigt svårt att själva räkna ut hur man kan/får parkera sin hoj.

Last edited:
Låter som att det är en Göteborgare som glömt att han inte var hemma, så länge det inte är en bil på p-skylten kan du lugnt parkera vidare.

Tssss...vi Göteborgare lyfter bara bort allt som står i vägen med trucken, här lämnas inga j...a lappar..

Kolla som sagt med kommunen, orkar inte leta upp Stockholms kommuns info just nu men kollade upp det här med Solna för inte så länge sedan och där är det även rekommenderat att parkera på gatan där bilar får stå, man skall då ställa sig med bakhjulet mot trottoarkanten (så man tar så lite plats som möjligt) och man behöver inte heller betala för sig. Allt detta står på deras hemsida.

Äsch vafan, jag orkade visst surfa och leta upp infon, det tog hela 10 sekunder.

Mc-parkering

Vägmärke för MC och moped

Här parkerar du gratis med 2-hjulig motorcykel eller moped klass I utan sidovagn. På vanliga p-platser måste du däremot lösa biljett. Du får inte parkera på trottoaren. Vissa mc-platser gäller inte på vintern.
Karta mc-platser

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/Parkeringsregler/

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken