arai-hjälm...

Tina!

katten racing
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Triumph TT 600, -01
Kan någon vänlig själ hjälpa mig? :confused:
Har precis (efter en tids väntan!) fått hem en sprillans arai-hjälm som jag beställt från FC-moto (Tyskland). Beställde en Viper, vilket stämmer enl både order och medföljande fraktsedel. Tyckte det var lite lustigt att det står "quantum-V" på visiret, ingenstans står det Viper....hmm, googlade lite och det verkar som om det är två olka modeller... är det någon som vet??:va

Bild?

Ser den ut som den du beställde? Ett visir passar flera Arai -modeller, så jag tror inte du skall hänga upp dig på det.

Har själv en Chaser och där står modell-namnet lackat i nacken på hjälmen.

Ingen fara. Visiret passar till flera olika modeller. Är det ett "Super ADSIS L-type"?

Modellerna heter olika beroende på vilken marknad de säljs på. ARAI Chaser finns te x inte i USA, där heter den Quantum 2.

Bild?

Ser den ut som den du beställde? Ett visir passar flera Arai -modeller, så jag tror inte du skall hänga upp dig på det.

Har själv en Chaser och där står modell-namnet lackat i nacken på hjälmen.

Tack för att du tar dig tid :tummenupp
jo alltså. Desvärre står modellen i nacken, tydligt "quantum V",
fan är det fel hjälm så blir jag tokig!! Har ju väntat och väntat...
suck...:va

Ingen fara. Visiret passar till flera olika modeller. Är det ett "Super ADSIS L-type"?

Modellerna heter olika beroende på vilken marknad de säljs på. ARAI Chaser finns te x inte i USA, där heter den Quantum 2.

Ok =)
ja jag visste att Viper kunde heta Profile, som den gör i Japan t ex... men inte att den kunde heta quantum V. Aldrig hört eller sett den modellen förut, på FC motos hemsida finns inte den ens med! Tror det är fel fel fel...:huvet

Last edited:
är de inte annars bara att jämföra mot en bild o se om det är viper hjälmen?

Är det fel storlek? Är den ful? Är det en schysst hjälm är det väl bara att vara nöjd och glad.

är de inte annars bara att jämföra mot en bild o se om det är viper hjälmen?

Var inne på MC-varuhuset idag, hjälmen är ju identisk med viper-modellen. En kille där hade en teori om att denna modell (quantum-V) är föregångare till viper. Så die deutschen försöker lura på mig gammalt skräp :gnissla
hmm, den är iofs störtskön och sitter som gjuten. =) men man vet ju inte riktigt med kvaliteten, eftersom jag trots allt betalat för en viper!!!

Tack för visat intresse :tummenupp

Jag har beställt två hjälmar från fc-moto. Den första jag fick hette Viper GT, och efter att den blev förstörd efter en olycka beställde jag en till. På denna stod det Quantum V och vad jag kan se så är det exakt samma hjälm. Jag har samma storlek och de sitter precis samma. Jag hade inte oroat mig om jag var du.

Jag har beställt två hjälmar från fc-moto. Den första jag fick hette Viper GT, och efter att den blev förstörd efter en olycka beställde jag en till. På denna stod det Quantum V och vad jag kan se så är det exakt samma hjälm. Jag har samma storlek och de sitter precis samma. Jag hade inte oroat mig om jag var du.

Hej och tack för ditt svar, skönt att höra att någon annan fått en likadan =)
Jag behåller den nog iaf, jag menar, orkar skicka tillbaka och vänta och hej och hå =) känns ju lite konstigt om de skulle kunna skicka något som inte var likvärdigt för samma pris, eller hur?

Så die deutschen försöker lura på mig gammalt skräp :gnissla
hmm, den är iofs störtskön och sitter som gjuten. =) men man vet ju inte riktigt med kvaliteten, eftersom jag trots allt betalat för en viper!!!

Tillverkningsår och månad står väl i hakremmen på Arai så man kan avgöra hur gammal hjälmen är...

Var inne på MC-varuhuset idag, hjälmen är ju identisk med viper-modellen. En kille där hade en teori om att denna modell (quantum-V) är föregångare till viper. Så die deutschen försöker lura på mig gammalt skräp :gnissla

Tack för visat intresse :tummenupp

Uj. Att stega in på MC-varuhuset och be om hjälp när du just köpt en hjälm från Tyskland kräver bollar.

Om jag får gissa hade killen där en teori om att du var en illojal snålis också.

Uj. Att stega in på MC-varuhuset och be om hjälp när du just köpt en hjälm från Tyskland kräver bollar.

Om jag får gissa hade killen där en teori om att du var en illojal snålis också.

... joo visst sa han "du skulle köpt den här istället" och "så går det när man köper grejer från Tyskland.." några ggr :D men du vet,
ibland lönar det sig att ha :tuttar ha ha ha!

... joo visst sa han "du skulle köpt den här istället" och "så går det när man köper grejer från Tyskland.." några ggr :D men du vet,
ibland lönar det sig att ha :tuttar ha ha ha!
Jag veeet. Alla som jobbar där är suckers för pussy. Skandalöst.

Jag veeet. Alla som jobbar där är suckers för pussy. Skandalöst.

Nu blev jag krEnkt. :fakta Jämlikhet my ass, vad fan, vad skall vi grabbar göra, dra ned gylfen och fladdra med ögonfransarna när vi behöver hjälp? :hihi

Nänä, skulle inte tro det, grabbar är jävligt vana att få lösa sina egna problem. :fakta Det är en jävla tur det...men vi har ju de som fumlar med spännband, och råkar vara bördiga från kgl. hufvudstaden... :rofl

Nyfiken, berätta nu hur du hade gjort om hon kom in? :D

Jag hade gett henne en örfil och skällt ut henne efter noter. Sen hade hon aldrig handlat nån annanstans igen. Tjejer gillar att bli dominerade.

Så ska en slipsten dras!

Nänä, skulle inte tro det, grabbar är jävligt vana att få lösa sina egna problem. :fakta Det är en jävla tur det...men vi har ju de som fumlar med spännband, och råkar vara bördiga från kgl. hufvudstaden... :rofl

Förstår inte vad du menar.

Last edited:
Jag hade gett henne en örfil och skällt ut henne efter noter. Sen hade hon aldrig handlat nån annanstans igen. Tjejer gillar att bli dominerade.

Så ska en slipsten dras!

:glömdet lol....ha ha

Så die deutschen försöker lura på mig gammalt skräp :gnissla

Tillverkningsår och månad står väl i hakremmen på Arai så man kan avgöra hur gammal hjälmen är...

de har tagit bort datumstämpeln nuförtin....:S

Last edited:
Missat Markus episod med spännbanden? :hihi

Jag trodde du menade mig. Jag har kanske eventuellt haft problem med spännband också. :5sure

Trådstarterskan har fixat avatar också. Hon fiskar örfilar och sånt, det är jag säker på.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back