Arai Chaser vs Shoei XR-1000

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Nu kommer ännu en sån här jämföra-produkter-tråd som alla älskar så himla mycket.

I ringen står Arai Chaser vs Shoei XR-1000. Jag har provat de båda och de sitter ungefär likvärdigt bra, samt att jag får ungefär samma pris på dem med det visir jag vill ha. Frågan är nu bara vilken man ska välja. Kom med tips och värdefulla kommentarer om vilken ni tycker är att föredra.

Tack på förhand.

//Morphine

Har en Chaser och jag tycker att den sitter som gjutet på min skalle, bra ventilation och hyfsat tyst.
På min lossade luftintaget uppe på hjälmen och så är tappen till att öppna visiret lite svår att få grepp om ibland.

Jag har en XR-1000 med nässkyddet och det andra skyddet var det nu heter.
Med näs-skyddet blev det inte så immigt på visiret sen ser man lite tuffare ut också. Med Wisper kitt som det kanske heter blev hjälmen mycket tystare så jag är nöjd med den iaf. Och att jag fick ge 2800 för hjälmen är jag glad över också :)

Har en chaser och är rätt nöjd med den.
Dock så var det inte pinlockvisir på tillbehörsvisiren (men orginalet), vilket jag tycker är rätt dåligt då det kostade 1000:- (blåspegel).
Vad jag känner till så finns inte nos eller hakskydd till den heller.

Jag har kraschtestat en XR1000 i en rejäl highsider och den gjor de sitt jobb.

/Urban

Har en chaser och är rätt nöjd med den.
Dock så var det inte pinlockvisir på tillbehörsvisiren (men orginalet), vilket jag tycker är rätt dåligt då det kostade 1000:- (blåspegel).
Vad jag känner till så finns inte nos eller hakskydd till den heller.

Finns både med och utan som tillbehör

Har inte terrat chaser hjalmen, men har XR 1000 och tycker ventilationen pa den ar kass, jag jamfor dock den med X spirit som jag oxa har, bada sitter skitbra, men foredrar X spiriten med tanke pa ventilationen!
Som sagt skulle chaser hjlamen sitta bra pa mig skulle ajg tagit den framfor XR 1000

Har själv inget problem med ventilationen på XR-1000.. Tycker den är kanon.

Skulle för ett tag sedan köpa en ny hjälm och stod, som du, i valet mellan Chasern och XR-1000. Jag valde XR-1000 därför att jag tyckte att den var s.a.s. en bättre hjälm i respektive serie. Man fick helt enkelt mer för pengarna.

Men oavsett vilket val du kommer göra så kommer det bli bra. Båda hjälmarna är kanon!

Har en Chaser jag är mycket nöjd med. Det enda jag tycker dem kunde ha stoppat in för det priset är en näsmojj för att undvika imning av visiret vid rödljusen så man slapp öppna det hela tiden.
Annars tycker jag pinlock anti fog visiret motverkar imma generellt bra.
Ventilationsreglagen kunde ha fått ge lite mer audi-känsla utan att man hade varit ledsen över det.

Hett tips: Kolla MC Varuhuset då dem hade satt ned priset i höstas på chaser så att en med motiv kostade som en plain svart:tummenupp

Jag kör med XR1000 och är nöjd, passar kanon och tycker att ventilationen är helt okey. Dock så är den lite bullrig, har hört att whisperkitet ska fixa det ..

Yup.

Har lite extra lullull på min, däribland breath guard och whisper kit. Funkar perfekt.

Edit: värt att notera, om du sätter på ett whisperkit så är det ungefär som att analrejpa en näbbmus när du sätter på dig den. Tight som fan.

Last edited:
Båda satt riktigt bra på mitt huvud, och dom kändes i övrigt likvärdiga tyckte jag. Valet föll på Arai:en mest för att jag gillade Eagle red-motivet. :hjälm

xr1000 har jag haft en riktig marksyning med kan rekommenderas. Men arai är lite skönare i stoppningen.

Hmmm....väldigt jämnt spridda skurar. Bägge verkar vara likvärdigt bra hjälmar. Synd att de sitter lika bra på mitt huvud. Gör det svårt att välja. Har förkärlek för Arai, men ändå så är XR-1000 lockande. Fan va svårt...

XR-1000 är snyggare, dock så ogillar jag Arai starkt så är lite partisk i frågan som de flesta andra är.

Yup.

Har lite extra lullull på min, däribland breath guard och whisper kit. Funkar perfekt.

Edit: värt att notera, om du sätter på ett whisperkit så är det ungefär som att analrejpa en näbbmus när du sätter på dig den. Tight som fan.

vet du någon nätbutik som säljer lull lull till xr-100. var precis på claessons i bromölla men de hade inget.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman