Arai Astro

• Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Var och kollade på en Arai Astro igår och den satt verkligen bra på mig.
Dock funderar jag på om verkligen visirlåsningen håller mera än ett par turer?
Den ser verkligen vek ut.

Nån som har erfarenheter av Arai hjälmarna?

Jag har kört Arai i sex år nu, och visiren sitter kvar fortfarande :) Ser smäckigt ut men funkar ypperligt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag har kört Arai i sex år nu, och visiren sitter kvar fortfarande :) Ser smäckigt ut men funkar ypperligt.

Håller med till 100%.

Har själv haft en Arai Quantum i 4 år + en Astro/J i ett år.

Har aldrig haft några problem :tummenupp

Är det verkligen sant?
Dom ser ju så himmla vecka ut.

Nöjda med hjälmarna i övrigt?

Jag har kört med två olika araihjälmar på lika många år, och jag har haft STORA problem... :gnissla :4skrika
Visirlåsningen på min i stort sett splitternya RX7 Corsair lossnade?? efter ca två veckor.
På min förra NR5:a gav sig luftintagen i visiret och ena skyddsplattan (!) för visiret...
Hjälmarna är annars hyffsat tysta och sköna men personligen är jag vid det här laget jävligt trött på alla saker som lossnar/går sönder

Skall tilläggas att ingen av mina hjälmar har vanskötts på något sätt, tvärtom, bara vanlig användning och förvaring i torrt skåp.

Ytterligare lite badmouthing:

Polaren köpte sin NR5:a samtidigt som min, hans facit såhär långt: sidoplatta samt visir trasigt.
Visiret är i och för sig självförvållat, för han tänkte ju att det skulle gå att BYTA visir på den utan att göra slut på det men.....nepp

Det är en sak jag faktiskt inte fattar, arai menar att det är ett sånt kanonvisirsytem de har och att det tar fem sek. typ att byta visir, men man är ju livrädd när man försöker. Det smället och knastrar och LÄTT är det fanimig inte i alla fall...vad tycker ni andra?

Hmm! Nu vart man ju kluven om man inte skall köpa en Shoei igen?!?

Skulle få ge 3800:- för Astron så det var ju rätt så billigt endå!

Last edited:
MT skrev:
Hmm! Nu vart man ju kluven om man inte skall köpa en Shoie igen?!?

Jag kommer absolut att satsa på Shoei nästa gång.
Dock är inte själva hjälmarna DÅLIGA på nåt vis, men betalar man för att få det bästa märket på marknaden (i mångas ögon) vill man ju att delatljkvalitén skall var 100 %, vet inte om vi har haft extra mycket otur eller nåt men det verkar ju lite osannolikt att 3 hjälmar skulle va måndagsex.
Som sagt...bytte nyligen visir på min nuvarande och jag tror fan inte dom pallar mer än ett-två byten illan plasthakarna i plattorna ger sig....det känns så i.a.f.

Jag är störtnöjd med mina araihjälmar. På den första lossnade ena ventilationen på visiret, fick ett nytt och sedan dess har det funkat ypperligt. Visirlåset ska justeras in om det inte funkar, därefter har jag inte haft några problem med detta.

Go for ARAI tycker jag. I grund och botten är det bara smaksak.

Jag tycker att Shoei och Arai har lite olika form så passar den ena kanske inte den andra gör det. Men jag har hittils inte haft problem med mina Arai, har en FV Rumble och en Quantum. Det låter och lever om när man byter visir men man vänjer sig, dock tror man att man har sönder grejorna första gångerna.

Köpte min första Arai våren -97. Använder den fortfarande med orginalvisir samt det tonade jag köpte samtidigt. Inte haft några problem alls, samt att jag har två ytterligare, en Astro och en RR. Inga problem med någon av dem. Jag tycker jag åker skaplig mycket, och med andra ord använder hjälmen / arna en hel del.
Den lilla erfarenhet jag har av Shoei är inte stor, men positiv den också. Dock tror jag på det som skrevs lite tidigare om att det är olika passform på dem, så passar det ena märket så kanske det andra inte gör det.

// Wip

Wip skrev:
Den lilla erfarenhet jag har av Shoei är inte stor, men positiv den också. Dock tror jag på det som skrevs lite tidigare om att det är olika passform på dem, så passar det ena märket så kanske det andra inte gör det.

// Wip

Min Shoei sitter helt klockrent, men jag tycker att Arai:en satt jäkligt bra med!
Det jag inte riktigt tyckte om var att det var dubbla D ringar på Arai:en till skillnad mot Shoei som hade snabblås.
Dock så skall det ju vara säkrare så det är ju ingen nackdel.
Blir nog att åka och klämma på den igen.

Kollade på visir på nätet.
Ligger dom på runt 600:- eller finns det nånstans det är billigare?

MT skrev:
Hmm! Nu vart man ju kluven om man inte skall köpa en Shoei igen?!?

Får du köpa den för det priset så är det ju inget att fundera över, ord.pris är väl runt 5600 kr va...

Men nog skulle dom ha haft kvar det gamal namnet Quantum F, lite mer respekt :Bugar i det ordet än Astro J

MT skrev:
Kollade på visir på nätet.
Ligger dom på runt 600:- eller finns det nånstans det är billigare?

det är nog tyvärr bland det billigaste du kan hitta...
Åtminstone i sverige, vet inte riktigt hur priserna ligger om du beställer från utlandet

Jag har en Arai Aurora. Köpte mörkt visir när jag köpte hälmen (för två år sedan) och har bytt visir ganska mycket. Det har ALDRIG krånglat! Jo, det låter som fan, så man TROR att det går sönder, ibland hoppar en sido platta av, men det är bara att sätta ihop igen.

Jag förstår inte hur Bj och hans polar lyckas paja Arai, men allt GÅR ju att ha sönder....

Men jag håller med om att det är huvudformen som avgör valet av hjälm! änns det bra är det rätt, ganska enkelt!

Var och kollade nu igen och det vart en! :)
Ordinarie pris var 5700:-
Fick den för 3.850:- :tummenupp

Bifogat

• arai.jpg
    arai.jpg
    30.8 KB · Visningar: 42
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park