Aprilia sxv driftsäkerhet

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
-07 Aprilia sxv
Tja

Efter att ha läst en hel del om aprilia sxv och hojens driftsäkerhet, så tänkte jag dela med mig om hur de har gått med min hoj.
Hojen har snart gått hela 1000 mil utan att motorn någonsin har öppnats, så de är verkligen dags för service :hihi

Beställde för nån vecka sen xv tuner, killen i kanada hade några kablar kvar på lager.
"endast" 2000kr och de va bara plugga i o köra:) hehe dock var min uppskattning om antal timmar lite optimistisk....
IMG_0775.jpg

Hoppsan 169 timmar:yoparty
Kan säga att allt som har hänt under alla dessa timmar är:
2 kopplingsvajrar har gått av.
oljetrycksgivaren har börjat läcka....

Nu ska motorn plockas ur sen får jag se hur ventiler, kolvar m.m ser ut
så tänkte rapportera lite vartefter hur bra (dåligt) skick allt är i :tummenupp

Btw min första post här på sporthoj :)
 
IMG_0785.jpgIMG_0791.jpg
Ventilspelet på två insug vara noll... ventilerna vila alltså på kamen mer lr mindre. På resten av ventilerna var spelet inte heller bra (mindre) men inte så dåligt.
IMG_0801.jpg
Sen har jag även råkat ut för en totalt värdelös ventilkopp glömde tyvärr ta kort, men ja försökte få med hur skadad kamen har blivit som följd.
IMG_0795.jpg
Bonus :rolleyes: nackdelen med silmoto kanske?
 
Last edited:
Driftsäkerheten är helt klart underskattad på dessa hojar. :)
Ventilkoppen passar från Honda 450 också, har såna i just nu faktiskt.
 
Last edited:
driftsäkerheten brukar väl vara som alla europeer men när det gäller att få tag på delar så tar det tid
 
Joo jag har haft en väldigt bra upplevelse av hojen. Ifall de är jag som haft tur eller andra som haft otur vet man ju inte :P

Jag kommer beställa delar från england eller usa, kanske båda beroende på priser :tummenupp
Men som sagt de tråkiga är ju att det tar lite längre tid att få delar.
Hämta upp topparna idag från motor öst i norrköping, fått sätena fixade :)

Tänkte slänga med en bild på ena kolven. Man kan se att kolven är väldigt ren runt kanterna vilket ska tyda på att kolvringarna,kolven? är slut. Släpper igenom olja som "tvättar" kolven om jag har fattat rätt.
IMG_0793.jpg

En annan sak är de någon som har någon erfarenhet om vevlagar m.m hur länge de brukar gå på hojarna :)
 
Nu har jag fått hem lite delar :) väntar bara på ett sista paket sen är de dags o börja montera :)

När jag gjorde ordern gick jag igenom den FLERA gånger innan jag tryckte "beställ" likt förbannat lyckades jag glömma specialverktygen ändå :huvet

Så fick göra eget istället :näsblod

IMG_0804.jpg
IMG_0808.jpg
 
kugghjul.jpg
har stött på lite problem :rolleyes: ska då ha bort kugghjulet "timing lay gear." det stora på bilden :hihi
Men det sitter stenhårt! tagit bort muttern såklart men de släpper inte.

så här står det i manualen

• Straighten washer tab (1).
• Loosen and remove the nut (2) from timing lay gear
and remove the washer.
• Remove the timing lay gear.

Inte mycke man kan göra fel på, men kanske lyckats ändå :confused:
någon som vet,kan,tipsa något?

kugghjulet är ju väldigt tunt så man vilja ju vara lite försiktig.
 
Last edited:
Monters en kloavdragare, spänn lätt utan att böja drevet, lite lagom förspänning... koppla på en värmepistol och sätt den på 1dm avstånd, låt den jobba. Eller bara värm. Det kaske sitter lite loctite anaeroblim mellan ytorna och det kräver värme. Annars gör värmen ofta nytta ändå.

Hur ser kolven ut på kjolen/sidan?slitspår, sot? Att det är rent ovanför ringlandet behöver inte betyda att ringarna är otäta

169timmar och inte öppnad, intressant. Tycker jag får riva i hondan varannan vecka...
 
Last edited:
Monters en kloavdragare, spänn lätt utan att böja drevet, lite lagom förspänning... koppla på en värmepistol och sätt den på 1dm avstånd, låt den jobba. Eller bara värm. Det kaske sitter lite loctite anaeroblim mellan ytorna och det kräver värme. Annars gör värmen ofta nytta ändå.

Hur ser kolven ut på kjolen/sidan?slitspår, sot? Att det är rent ovanför ringlandet behöver inte betyda att ringarna är otäta

169timmar och inte öppnad, intressant. Tycker jag får riva i hondan varannan vecka...


Tackar! :tummenupp

följde ditt råd, o de gick ju hur bra som helst. Ibland är man lite dum som inte tänker själv :dummer

Angående kolven så är de lite slitspår på sidan. Annars så tycket ja den ser väldigt fin ut. Ska försöka ta ett kort så man ser slitaget.
 
Har inte uppdaterat nu på ett tag, men hojen är faktiskt ihopskruvad :)

Har haft lite mindre problem

Att få ditt kolvknaster va riktigt jävligt, då man va tvungen o göra de genom "titthål" i blocket. Kolla bilden, någon som varit med om värre? kan tillägga att det är en bit in till kolvbulten.

IMG_0778.jpg

Gänga till ventilkåpan gick sönder. Drog det med momentnyckel blev skit ändå, gängat direkt i aluminium... Men löste sig med helicoil lite nervös ändå för o få spån i toppen men de gick bra :näsblod

Sakna verktyg för o dra åt impellern till vattenpumpen men köpte åtdragare för oljefilter som funka rätt bra :tummenupp


Efter lite diskussion men vännen så valde jag att inte byta vev o ramlager, jag dela alltså inte blockhalvorna, allt kändes riktigt bra.

jag byte alltså

kolv
ventiler med ventilkoppar,tätningar (ny frästa säten)
kamkedjor (dom var så billiga så tänkte vafan)
kam till främre cylinder (byte även lager till kam när jag var igång.. de gamla kändes bra)
Sen även såklart o-ringar, packningar, shims mm

Har även

köpt skumfilter (slippa köpa pappfilter hela tiden)
nya bromsbelägg
nytt framdäck ska också inhandlas

Kalibrerat tpsen
nya mappning från aliceracing
programvaran är underbar så jäkla smidigt!!!

jag har varit dålig på att ta kort, men allt blev riktigt fint efter en ordentligt tvätt, topparna ser helt nya ut

Nu blev de inte lika omfattande då jag inte dela motorn helt o hållet
Känns som motorn har hållit ihop rätt skapligt ändå :)
De ända utöver normalt slitage var ventiler och ventilekopp, dock så kan de såklart bero på att jag inte kollat ventilerna i tid, som låter ganska troligt...
Men jag har läste om fler med samma problem så det är inte säkert att det hade spelat någon roll.

Jag starta hojen o den hoppa igång trots kylan :) inga konstiga ljud :tummenupp
Bara de underbara ljudet från silmoto systemet!!!!! ;)
Starta bara en snabbis (inomhus) men tanken är o ta ut den o låta den gå en stund, förhoppningsvis går det lika bra då :tummenupp
 
Last edited:
Intressant tråd :tummenupp

Har du fler planer (modifieringar) på g ?

/ P

Nja inte direkt faktiskt, lite små kosmetiska ändringar kanske.
Byta framlykta till nya modellen o lite sånt kanske, dekalkit mm
Få hojen igenom besiktningen är väl en plan :tungan

abstinens har börjat komma rejält nu, längtar till säsongen. :)
 
Jahopp nu har man haft igång hojen och även tagit en premiär tur :)
Dock så suprise suprise är den svårstartad. Har ställt in allt

tps MIN 44 Max 217
Tomgångsskruv ungefär 3%
Gula knappen ungefär 13%
spjällen är synkade

Nu råka jag även ut för fel på startmotorn, det bara klickar...
Spänning finns fram till startmotorn
När jag snurrar bakhjulet så jag drar runt motorn, känns det som om startmotorn skulle ligga i.
Testar jag sen starta igen drar den runt motorn för o sen "fastna" igen och bara klicka.

Alltså verkar det vara liv i startmotorn. Är det ¨frihjulet kanske som har gått ner sig?

Tacksam för all hjälp

//Marcus
 
Dead spoot på startmotorn. Är nog det vanligaste felet på dessa hojar. Billigast att köpa ny från USA.
 
Dead spoot på startmotorn. Är nog det vanligaste felet på dessa hojar. Billigast att köpa ny från USA.

Jag beställde ny startmotor och sprag clutch från af1 racing
Tack för svaret förhoppningsvis kommer det funka :)

Kan kanske vara därför den också har varit svårstartad?

Sliten startmotor och backspärrslager lr vad man ska kalla det på svenska :va
 
På jakt själv efter en sxv 450/550... Är det några årsmodeller man ska akta sig för?

Har satt en budget på 30k, kan man få en hyfsat vettig för dom pengarna?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top