Aprilia svx 550 laglig utan strypning?

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Hur gör ni när ni har tagit bort strypningen efter 100mil eller va de nu är? De är ju 13kw från fabrik = billigare försäkring. Men ska man inte registrera om hojen när man har tagit bort strypningen? Den är väl olaglig om man inte gör de? Är de inte samma som att ta bort strypningen från tex en r6 (reggad 25kw) och köra med full effekt?

edit:

Frågan är om försäkringsbolaget kollar kollar om pluggen är borta om man skulle krascha. Jag har sökt lite på blocket och hittat en del regnummer till svx 550 och skriver man in nummerna på fordonsuppgifter på transportstyrelsens hemsida så är alla reggade med 13-15 kw, är de någon som bryr sig att registrera om hojen?

Är försäkringsbolagen/polisen medvetna att den är strypt från fabrik? Hade de varit en moped så hade de garanterat kollat om pluggen är kvar men nu är de en tung mc så frågan är om de ens tänker på att man kan dra en plugg.

Annars så skulle ju en kille som har begränsat A-kort kunnat köra denna ostrypt med 15kw på pappret.

Last edited:
Det är väll som vanligt att försäkring kan utebli för dig och din hoj, dock inte för andra skador.

Böter från polisen om de nu skulle kolla det, vilket är tveksamt

Frågan är om försäkringsbolaget kollar kollar om pluggen är borta om man skulle krascha. Jag har sökt lite på blocket och hittat en del regnummer till svx 550 och skriver man in nummerna på fordonsuppgifter på transportstyrelsens hemsida så är alla reggade med 13-15 kw, är de någon som bryr sig att registrera om hojen?

Är försäkringsbolagen/polisen medvetna att den är strypt från fabrik? Hade de varit en moped så hade de garanterat kollat om pluggen är kvar men nu är de en tung mc så frågan är om de ens tänker på att man kan dra en plugg.

Annars så skulle ju en kille som har begränsat A-kort kunnat köra denna ostrypt med 15kw på pappret.

Ingen reggar om hojarna eftersom försäkringen är så dyr ändå.

Ja bolagen kollar ibland, dock så är det inte troligt eftersom det inte står att hojen är strypt i reggbeviset.
Det hade varit skillnad om det varit en 100 kw hoj som strypts till 25 kw för då står det i reggbeviset att hojen är strypt i förgasare, handtag och avgassystem.

Då är väl detta den perfekta hojen för den som har begränsad a-kort?

tja jag tror att försäkringsbolaget tittar på hojen och är pluggen borta
så tror jag att du inte får ett skit tillbaka av dom

Då är väl detta den perfekta hojen för den som har begränsad a-kort?
Det tror jag också! Samma sak med t ex KTM 525 eller min GG. De har låg effekt på papperet, men högre effekt i verkligheten utan att man själv har strypt dem.

Dock är det ju fortfarande olagligt iaf då man har begränsat kort, men det känns inte lika tydligt som om man kör en ostrypt R6:a t ex.

Fast om man har obegränsat kort borde det ju inte vara mer olagligt än att köra med ett avgassystem som höjer effekten ett snäpp.

Själva hojen borde inte vara gatlegal. Det får man väl böter för?
Har man dessutom inte obegränsat kort blir det olovlig körning.
Men som de flesta säger så får man ha otur om polisen kollar upp det.

Händer det en olycka får man bara hoppas att de inte kollar strypningen.
Har du kört in i en bil i 150 km/h så kan det vara svårt att hävda att den
är på 13kw utan att de blir misstänksamma :)

Själva hojen borde inte vara gatlegal. Det får man väl böter för?
Har man dessutom inte obegränsat kort blir det olovlig körning.
Men som de flesta säger så får man ha otur om polisen kollar upp det.

Händer det en olycka får man bara hoppas att de inte kollar strypningen.
Har du kört in i en bil i 150 km/h så kan det vara svårt att hävda att den
är på 13kw utan att de blir misstänksamma :)

Beror väl lite på hur man har det med försäkringen, inte många som tecknar strypta försäkringar nå längre.

Själv är min hoj reggad på 37KW men i mina papper från försäkringsbolaget så står det rätt effekt dvs 74kw, då borde dom ju inte kunna neka ersättning för dom har ju godkänt den med 74kw vilket är den effekt som är om man skulle testa den???

Sa tom. när jag tecknade att den är reggad som 37kw fast jag ville ha full effekt, och dom tyckte inte det var några problem då dom alltid tar full effekt oavsett vad den är reggad på.

Frågan är om försäkringsbolaget kollar kollar om pluggen är borta om man skulle krascha.

Vad skulle du göra om du drev ett försäkringsbolag och en kund orsakat en kostnad som kan sluta på 7-siffriga belopp i utgifter för dig? Skulle du leta efter en möjlighet att slippa betala?

Det vore ju i princip tjänstefel av teknisk utredare på försäkringsbolaget att inte noga utreda alla möjligheter för att slippa betala ut försäkringspengar till folk som kör omkring med fordon som är falskregistrerade på ett eller annat sätt.

Jag hoppas VERKLIGEN att försäkringsbolaget som jag är kund hos kontrollerar något så elementärt!

Last edited:
Vad skulle du göra om du drev ett försäkringsbolag och en kund orsakat en kostnad som kan sluta på 7-siffriga belopp i utgifter för dig? Skulle du leta efter en möjlighet att slippa betala?

Nu spelar det ingen större roll då trafikförsäkringen gäller iaf. Men visst de slipper lösa ut moppen.

Vet av egen erfarenhet (hade en rxv 450 som rasade) att försäkringsbolaget (iaf inte Folksam) inte ersätter ett jota vid haveri om hojen är ostrypt (vilket de såklart tar redan på).
Kom även ihåg att Aprilia inte heller står för nån motorgaranti på RXV/SXV.

Nu spelar det ingen större roll då trafikförsäkringen gäller iaf. Men visst de slipper lösa ut moppen.

Kostnaden för trafikförsäkringen grundas t.ex. på fordonets effekt. Så varför ska ett försäkringsbolag tvingas betala ut ersättning i enlighet med ett försäkringsavtal som kunden redan brutit mot?

Kostnaden för trafikförsäkringen grundas t.ex. på fordonets effekt. Så varför ska ett försäkringsbolag tvingas betala ut ersättning i enlighet med ett försäkringsavtal som kunden redan brutit mot?

för lagen säger så, ersättning till 3e part tvingas alltid fb betala oavsett, även om du lånat ut din nya r1'a till lillbrorsan som e 13 bast och på fyllan och han kör rakt igenom grannens husvägg.

FB pyntar

Lagligt är det inte nej att åka omkring med högre effekt än reg.beviset säger. Har du dessutom inte behörighet är det olovlig körning, då stryks allt bort direkt förutom trafik om de nu klubba säger stämmer.

Dock är det ju så att om det nu händer något, så är det ju väldigt svårt att bevisa att hojen har mer kräm än vad det står i pappret. Är den inte vråltrimmad så är det ju inte så värst mycket att bråka om, och som tidigare skrivit så står det ju inte att motorn är strypt, utan bara effekt. Har man kraschat hojen så hårt att försäkringsbolaget tvekar ersättning osv bör det vara svårt att kasta upp hojen på en bänk och testa den...

Sedan finns det ju någon annan konstig regel... Vet att jag läst på SH att man inte kan regga om nyare hojar till högre effekt. Var något i den stilen, varken regga med lägre eller högre. Dock kan man regga med strypning till 25kW men det är bara en strypning eller något sådant...

Aja jag vet fan knappt själv hur dessa skitregler fungerar, man kanske bara ska skita i allt och bara ut och gääza, plocka skylten och glida iväg ifall snuten kommer........

Tveksamt om försäkringsbolagen NUMERA kan neka ersättning då de ändå bara försäkrar på ursprungseffekt & inte vad reg.beviset säger. Dock är det en annan femma om man kör med hoj som har mer effekt än man har behörighet till. Och för dem som t.ex har en husa reggad på 6 eller 9kw men kör ostrypt kan nekas ersättning vid skada. Detta gäller nog med dem som kanske har haft sin hoj några år och försäkrat från början då bolagen gick på effekten som stod i reg.beviset och inte ursprungseffekten. Så svar till TS, kör du med mer effekt än 25kw då du bara har A-begränsad (mellankort) så kör du olagligt, när du sedan får behörighet för tung mc så prata med ditt försäkringsbolag och berätta att hojen du kör har den ursprungseffekten och du vill försäkra på det eftersom du inte vill riskera att bli utan ersättning vid eventuell skada. Det gäller ju inte bara att betala en låg premie utan man vill ju få ut på sin försäkring om något händer, surt att betala för en helförsäkring om man inte får ut något - då kan man lika gärna köra med endast trafik eller delförsäkring.

Typ ingen som kör hoj kör HELT lagligt... T.ex. ett effektsystem gör att hojen får mer effekt i verkligheten än vad som står i regbeviset. Tror inte det är många som har reggat om hojen efter effektsystem och powercommander :) men man kanske tror fel ;)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!