Aprilia RS250 el-problem.

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Detta kommer att låta krystat, men jag försöker ändå.

Ena kabelstammen som går ner till den vänstra tändspolen sticker det ut två stycken kablar. En Lila/Brun och en Röd/Grön, dessa två har jag ICKE lyckats lokalisera i elschemat, vet inte om det är något som har kommit till i efterhand, alltså inte är original (hetsmekaren jag kommer inte ens ihåg om dessa var inkopplade). Chansar på att det är någon här som möjligtvis vet vart dessa vill kopplas. Hittar inga sladdar som är "över"...

Det finns även en Röd/Vit vars kontakt ligger bakom kylaren upp mot kabelstammen som är fäst i ramen... också denna helt herrelös...

Häckla på om ni vill :rolleyes: Men om någon har nån idé så dela gärna med er.

ZpiX skrev:
Detta kommer att låta krystat, men jag försöker ändå.

Ena kabelstammen som går ner till den vänstra tändspolen sticker det ut två stycken kablar. En Lila/Brun och en Röd/Grön, dessa två har jag ICKE lyckats lokalisera i elschemat, vet inte om det är något som har kommit till i efterhand, alltså inte är original (hetsmekaren jag kommer inte ens ihåg om dessa var inkopplade). Chansar på att det är någon här som möjligtvis vet vart dessa vill kopplas. Hittar inga sladdar som är "över"...

Det finns även en Röd/Vit vars kontakt ligger bakom kylaren upp mot kabelstammen som är fäst i ramen... också denna helt herrelös...

Häckla på om ni vill :rolleyes: Men om någon har nån idé så dela gärna med er.

Hejsan!
Är de lösa eller sitter de ihop i ett kontaktstycke? OM de är lösa, vad sitter det för kontakter på dem? På vilken sida av hojen sitter de?

mvh
/Jörgen

Nu har jag ingen erfarenhet av just Aprilia 250 men kanske kan bidra ändå...
Kablen vid kylaren kanske är till elfläkt, givare för elfläkt eller givare för tempmätare?

Som sagt, ingen erfarenhet av Aprilia 250...

Mattias skrev:
Och det är inte kablarna till tutan?
Trodde först att du var stöddig (som vanligt :tungan ), men du har faktiskt en poäng där. Dock ser kontakterna inte ut som dom "brukar" göra. Ska kolla upp, sitter ingen tuta monterad nu då den varit race-kittad.

Jörgen Player Special skrev:
Hejsan!
Är de lösa eller sitter de ihop i ett kontaktstycke? OM de är lösa, vad sitter det för kontakter på dem? På vilken sida av hojen sitter de?

mvh
/Jörgen

Dom är lösa, var för sig. Sitter på höger sida av hojen. Svåra att beskriva men bifogare en ritad bild på hur en ser ut. Har inte tillgång till digitalkamera just nu :gnissla

Robban_C skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av just Aprilia 250 men kanske kan bidra ändå...
Kablen vid kylaren kanske är till elfläkt, givare för elfläkt eller givare för tempmätare?

Som sagt, ingen erfarenhet av Aprilia 250...
Har redan lokaliserat för tempgivare, tror jag iaf :rolleyes: Det skulle möjligtvis kunna vara till en fläkt, men tror inte det sitter det original på RS'en. Har iaf ingen sådan.

Bifogat

• mystisk_kabel.jpg
    mystisk_kabel.jpg
    15.9 KB · Visningar: 54
Efter att ha sett din bild är håller jag med Mattias, de är till tutan. Den rödvita som sitter inne i ormboet har jag inte heller lyckat få någon klarhet i vad den ska vara till för, den hängde löst där när den kom ny från fabriken och har hängt så sedan dess.

Teddy skrev:
Efter att ha sett din bild är håller jag med Mattias, de är till tutan. Den rödvita som sitter inne i ormboet har jag inte heller lyckat få någon klarhet i vad den ska vara till för, den hängde löst där när den kom ny från fabriken och har hängt så sedan dess.

Ju mer jag tänker på det ju mer logiskt verkar det. Eftersom att det inte har setat någon tuta monterad så kanske det inte är så konstigt att jag inte har några tåtar "över" till dessa två mystiska sladdar och inte heller kommer ihåg att jag dragit ur dessa. Ska leta reda på tut(t)en när jag kommer hem från jobbet och prova.

Tack för informationen om den rödvita också. Känns skönare nu då jag med ganska stor säkerhet vet att den varit lös sedan tidigare.

För att vara säker kan du ju mäta spänningen mellan kablarna när du trycker på tut-knappen.

PacMan skrev:
För att vara säker kan du ju mäta spänningen mellan kablarna när du trycker på tut-knappen.

Eldade upp min multimeter när jag skulle installera bilsterio i en av bilarna :rolleyes: Får testa med tutan direkt istället.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...