Aprilia RS 457

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den lilla Noale-räsern med två cylindrar, 35kW och 159kg torrvikt. Skräddarsydd för A2-kort men kanske blir en populär ban-lättviktare ihop med KTM RC390 och Kawasaki Ninjs 400?
19160DA0-17A1-444C-BA40-805732233686.jpegC4C5D8B4-9CCE-4417-B7DA-0C648DBE7AEE.jpeg
 
Varför så lite effekt? Deras sxv 450 hade ju 65hk redan för 15 år sedan.
Ptja, man hade tidsintervall för byte av kolvar på SXV:en. Tycker du att det är rimligt att ha det på en hoj i Ninja 400 klassen?

Vill du ha 75 hk finns ju annars ZX4-R :) Dessutom driftsäkra.
 
Jämför lite andra litereffekter och återkom med dina tankar därefter.
En mer rättvis jämförelse med en literlubba är i sådana fall ZX4-R. 400 cc och 80 hk motsvarar en litereffekt på 200 hk.

Aprilian: 47 hk på 457 cc? Håller med om att det är tam litereffekt men fortfarande fel att jämföra den mot en literklubba. Litereffekt på ungefär 102 hk är tamt ja. Förvisso v-twin, men Ducce plockade ut 160 hk ur sin 1098. Då pratar vi en rätt exotisk motor ändå....
 
En mer rättvis jämförelse med en literlubba är i sådana fall ZX4-R. 400 cc och 80 hk motsvarar en litereffekt på 200 hk.

Aprilian: 47 hk på 457 cc? Håller med om att det är tam litereffekt men fortfarande fel att jämföra den mot en literklubba. Litereffekt på ungefär 102 hk är tamt ja. Förvisso v-twin, men Ducce plockade ut 160 hk ur sin 1098. Då pratar vi en rätt exotisk motor ändå..

Du sa det själv, man kan inte jämföra 500cc cylindrar med 225cc cylindrar. Stora cylindrar kan inte få samma litereffekter eftersom de helt enkelt inte tål samma varvtal.

Därför jämför man den lämpligen med en fyrcylindrig literklubba och absolut inte med en stor twin.
 
Vad är problemet? Dagens A2 kort som kom 2013 är väldigt mycket bättre än det gamla "Tung med begränsning" på 25 KW. Hur stort val av motorcyklar hade man före 2013 om man fick MC körkort som 18 år gammal? Vad kunde man köra som inte hade mer än 25 KW?

Idag har de flesta tillverkarna en rätt stor variation av modeller som kvalar till nya A2 kort med 35KW som gräns. Som till exempel denna modellen. Och det är målgruppen. Inte de som redan kör betydligt starkare modeller. Räcker inte denna så kan man gå på RS660. Räcker inte det heller så har Aprilia sin 1100CC.
 
Vad är problemet? Dagens A2 kort som kom 2013 är väldigt mycket bättre än det gamla "Tung med begränsning" på 25 KW. Hur stort val av motorcyklar hade man före 2013 om man fick MC körkort som 18 år gammal? Vad kunde man köra som inte hade mer än 25 KW?

Idag har de flesta tillverkarna en rätt stor variation av modeller som kvalar till nya A2 kort med 35KW som gräns. Som till exempel denna modellen. Och det är målgruppen. Inte de som redan kör betydligt starkare modeller. Räcker inte denna så kan man gå på RS660. Räcker inte det heller så har Aprilia sin 1100CC.

Problemet är bara att jag saknar en riktigt snabb kompromisslös 400, tekniken finns ju tillgänglig hos hoj tillverkarna.

Egentligen är det väl mest som kuriosa, jag skulle väl ändå knappast köpa en liten hoj själv så länge jag inte bor granne med en bana. Det borde väl däremot finnas gott om förare men A2-kort som skulle köpa en sån hoj om den snabbt och lätt kan avstrypas.
 
M
Vad är problemet? Dagens A2 kort som kom 2013 är väldigt mycket bättre än det gamla "Tung med begränsning" på 25 KW. Hur stort val av motorcyklar hade man före 2013 om man fick MC körkort som 18 år gammal? Vad kunde man köra som inte hade mer än 25 KW?

Idag har de flesta tillverkarna en rätt stor variation av modeller som kvalar till nya A2 kort med 35KW som gräns. Som till exempel denna modellen. Och det är målgruppen. Inte de som redan kör betydligt starkare modeller. Räcker inte denna så kan man gå på RS660. Räcker inte det heller så har Aprilia sin 1100CC.

Och jag som ville minnas att det var mycket bättre förr..:va

Ja just det, det där 25kw det flög ju iväg lite mystiskt...
 
Problemet är bara att jag saknar en riktigt snabb kompromisslös 400, tekniken finns ju tillgänglig hos hoj tillverkarna.

Egentligen är det väl mest som kuriosa, jag skulle väl ändå knappast köpa en liten hoj själv så länge jag inte bor granne med en bana. Det borde väl däremot finnas gott om förare men A2-kort som skulle köpa en sån hoj om den snabbt och lätt kan avstrypas.
Kostnadsdrivande att ha två typningar? Som sagt, du kommer kunna plocka bra mycket mer ur denna konstruktion men utan euro 6 eller vad det nu är för nåt som är kostnadsdrivande. Den är gjord för A2 härav 35kW och inte mer
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top