Aprilia Mille

G:son

Vill ha sporthoj igen
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Snart sporthoj
Är sugen på att köpa en Aprilia Mille. Finns det några för och nackdelar? Ska man akta sig för de första årsmodellerna eller är de lika bra som de senare? Har läst att de första modellerna ska ha problem med kopplingen. Ska man köpa R-modellen eller duger den vanliga? Ska köra en del bana med den men även pendla till jobbet

Tjoho..där var en del. Men finns det ingen som har lite egna erfarenheter

Problemet med kopplingen är att fram till år 2000 så var tryckplattans kontaktyta något snedfasad för att slirkopplings funktionen skulle funka bättre. Resultatet blev att kopplingen inte håller jättelänge. Min höll dock i ca 1900mil medans andra fått byta efter ca 1000mil.

En ny racekoppling ifrån Barnett med lameller,tryckplattor och nya fjädrar kostar ca 2´500:- + ny olja.
Själva bytet tar knappt 1 timme.

Hörsamma gärna tipset på att åka med halvsyntet 10-40W olja.

Öhlinsgaffeln på R modellen e lite mer servicekrävande än vanliga showa gaffeln. Packboxarna är mjukare för lägre friktion (Bättre prestanda) och håller inte alltid lika länge som man skulle vilja.

R fick skjutsmöjlighet först-02. Det kostar ca 9´000:- att bygga om en tidigare R.

01 blev millen och R uppdaterade med smärre förändringar i fjädringslänkage och motorinfästningar.

Tack för info:n. Har det varit "samma" motor hela tiden eller är den kraftigt uppdaterad på senare årsmodeller

Obs ! I mitt inägg ovan behövs en edit. Det följer inte med nån ny tryckplatta med barnett kopplingen utan komplett set med nya stålskivor.

Betr motor: Aprilias effektangivelser gick upp från 128Hk till 130Hk 2001, hur detta gick till är för mig okänt då resrevdelsnr på toppar,cyllar mm är de samma ????
Kanske nån mjukvaruändring ??

Kopplingen ändrades dock under modellåret 2000 så serienumret på motorn på en -00 avslöjar om den har den nya kopplingskorgen. Aprilian har också nya lameller from -01(om jag kommer ihåg rätt.

Jag vill också tillägga att Millen och Falcon är begåvade med en slirkoppling för att bli snällare under nedväxling och därför slits kopplingen hårdare helt enkelt. Så att få ut 1000-2000mil är inte spektakulärt dåligt.

Motorn är tämligen problemfri, men vissa små ändringar sätter fart på den.
Moddningar som är inom räckhåll:
Slip-on eller Helsystem
Chip
Förstorad luftburk eller Renegades Airkit (finns fler som gör varianter) Släpper loss mellanregistret FETT. :tummenupp
Byta ut stift till Iridium och byta tändkablar mot bättre.

Vill man kosta på och har en -03 så kan man köpa Aprilias Steg 1 kit med toppar,kammar mm + Acropavic dubbel helsystem. (Inte billigt).

Sitter och läser Aprilia tråden. Kommit till sidan 16 puh. Klarar man sig inte rätt långt med 120-130 hkr. Det som gäller är ju hög grundfart ;) Måste få sålt hojen så man kan köpa sig en Mille

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT