Aprilia Mille - strypning?

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
Någon som vet något om den strypning som jag har hört talas om finns på Aprilia RSV Mille när de kommer till Sverige? Hörde att de är strypta till ca 100 hästar ...

Hur kan man se om den är strypt? Har kört den i 240, då var det bottgas på 6:an, den accelererade fortfarande men som sagt, det var bottgas. Nu har jag ju inget behov av att åka snabbare, men man betalar ju försäkring på alla hästar och då vill man ju också ha tillgång till dem ...

Någon som har någon info? :confused:
 
Det finns tre strypningar på Mille:n om jag minns rätt...
1. Olika tändmappar, den blå kabeln skall vara klippt (den som går ut från datorn (under sadeln / cutsen)
2. Sitter en metalbit med några svetsloppor i avgasröret precis i skraven till ditt slip-on.
3. Antagligen sitter det en strypning i luftburken också.. skall se om jag kan hitta en länk som beskriver det hela lite bättre..
 
Min gamla Mille 99 var strypt 10hk(svensksåld), gick inte riktigt bra innan man tog bort strypningarna (röck & avgaspuffade).
Öppna luftburken & skruva lös denna Strypring:

Ta lös ljuddämparen & slipa lös dessa två punktsvetsar , dra ut strypröret,brukar sitta utav h....e:

Sen är det bara klippa & isolera den blå/gröna kabeln i tändboxen,denna:

Man måste göra alla tre grejor annars kan motorn skadas!
Har nu en 01a,den har samma strypningar fast insugs brickan
är lite större.(strypt 5hk) :)
 
Fan bilderna försvann...
Här är luftburken:
 

Bifogat

  • image2.jpg
    image2.jpg
    12.1 KB · Visningar: 354
Ljuddämparen
 

Bifogat

  • image7.jpg
    image7.jpg
    9.1 KB · Visningar: 340
Åsså tändboxen :)
 

Bifogat

  • image6.jpg
    image6.jpg
    13 KB · Visningar: 352
Tror bara du ska ha bort grejen med pipen till höger i bild. (Air restricor plate)
 
Det stämmer ,det är pipen som ska bort.
Man tar bort skruvarna runt insugstrattarna
för att ta bort luftburken så man kommer åt en skruv
som håller fast pipen underifrån.
Ifs. går det lika bra att bara bryta lös pipen , men då går
den ej att återmontera :)
 
Har man en Mille 01 eller nyare så är det lika bra att byta ut
denna under luftburken. Motorn får ännu mer luft ,sen blir ljudet mycket trevligare! :cool:
Den övre är upp tom-00, nedre är -01-03, notera skillnaden :fakta
 

Bifogat

  • ad588-christina_aguilera.jpg
    ad588-christina_aguilera.jpg
    34.2 KB · Visningar: 159
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top