Aprilia CRT-motor med pneumatiska ventiler?

Jo, de kommer att kosta mycket mer men ingen tillverkare (MSMA-medlem) kommer att köpa en CRT-motor för €15.000 (€20.000 med växellåda). De har nämnts tidigare att det vore en skam för tex japanska företag att gör det.

P€RRA;5810978 skrev:
Jo, de kommer att kosta mycket mer men ingen tillverkare (MSMA-medlem) kommer att köpa en CRT-motor för €15.000 (€20.000 med växellåda). De har nämnts tidigare att det vore en skam för tex japanska företag att gör det.

Jag förstår inte riktigt logiken i att det är MSMA-medlemmarna som får köpa motorerna. Jag trodde det var de andra CRT-teamen också, som i folkrace. Är det bara för att rädda tillverkarna från skammen att bli ifrånkörda av en WSBK-hoj och att de då istället får lägga €15-20K på att skammköpa en motor de inte har någon nytta av bara för att jävlas?

Jag förstår att det är för att hålla kostnaden för motorerna nere men nu blir det ju lite av ett chicken race; vem vågar bygga den dyraste motorn och hoppas att ingen köper den.

Hur mycket kostar motorerna nu?

Jag vet inte riktigt vad en WSBK-motor kostar. ART-hojen var i alla fall från början i stort sett Aprilias WSBK-hoj i kund-spec. Tyckte jag läste uppemot €100 000 för en motor men det ärju förstås rätt stor skillnad för t.ex. Aprilia själva som redan tagit utvecklingskostnaden och där en motor bara kostar material plus arbete eller för ett team som måste köpa en motor från Aprilia och säkert betala en del av utvecklingskostnaden för varje motor. Sedan beror det väl på serviceavtal också.

Last edited:
Jag vet inte riktigt vad en WSBK-motor kostar. ART-hojen var i alla fall från början i stort sett Aprilias WSBK-hoj i kund-spec. Tyckte jag läste uppemot €100 000 för en motor men det ärju förstås rätt stor skillnad för t.ex. Aprilia själva som redan tagit utvecklingskostnaden och där en motor bara kostar material plus arbete eller för ett team som måste köpa en motor från Aprilia och säkert betala en del av utvecklingskostnaden för varje motor. Sedan beror det väl på serviceavtal också.

Min fundering var att kostnaden för motorerna kanske redan idag, iaf i vissa fall, överstiger det satta försäljningspriset för en CRT-motor. Eftersom risken att teamen blir tvungna att sälja motorn ligger bra nära noll, så är det kanske värt att lägga mycket mer än €25k på motorn för att få den att snurra lite snabbare.

Min fundering var att kostnaden för motorerna kanske redan idag, iaf i vissa fall, överstiger det satta försäljningspriset för en CRT-motor. Eftersom risken att teamen blir tvungna att sälja motorn ligger bra nära noll, så är det kanske värt att lägga mycket mer än €25k på motorn för att få den att snurra lite snabbare.

Det verkar onekligen så, jag trodde priserna låg närmare 20K men det var på Motomatters de stod något om uppemot 100K. Frågan är om inte en topp med pneumatiska ventiler och den mjukvara som behövs kostar lika mycket igen? På tal om mjukvara så lär väl inte Magneti-Marellis standardmjukvara klara av pneumatiska ventiler. Jag tror att Aprilia kör med egen mjukvara för tillfället och det lär de ju måsta fortsätta med om de kommer med sådana ventiler.

Det ser ut att kunna bli en salig blandning med hojar nästa år; rena prototyper, budgetprototyper från Honda med vanlig ventilstyrning och växellåda, hojar med M1-motorer (tävlar de under prototypreglementet?), CRT-hojar med pneumatiska ventiler och vanliga WSBK kund-hojar. Det börjar ju nästan likna långloppsracing med allt mellan himmel och jord på banan :)

Last edited:
Blir väldigt intressant o se vart utvecklingen ta hän,, jag har sett Cube live och den har ett enormt ljud,, på den tiden väsnades kavvorna å det heligaste men sen när Prillan kom blev det om möjligt ännu högre o vassare,, men ljud vinner man ju inga race på så hoppas den hamnar i ett vettigt chassie med skaplig styrning så den får visa kapaciteten lite rättvist.

Det verkar onekligen så, jag trodde priserna låg närmare 20K men det var på Motomatters de stod något om uppemot 100K. Frågan är om inte en topp med pneumatiska ventiler och den mjukvara som behövs kostar lika mycket igen? På tal om mjukvara så lär väl inte Magneti-Marellis standardmjukvara klara av pneumatiska ventiler. Jag tror att Aprilia kör med egen mjukvara för tillfället och det lär de ju måsta fortsätta med om de kommer med sådana ventiler.

Det ser ut att kunna bli en salig blandning med hojar nästa år; rena prototyper, budgetprototyper från Honda med vanlig ventilstyrning och växellåda, hojar med M1-motorer (tävlar de under prototypreglementet?), CRT-hojar med pneumatiska ventiler och vanliga WSBK kund-hojar. Det börjar ju nästan likna långloppsracing med allt mellan himmel och jord på banan :)

Jag fattade det som att M1 motor i "annat" chassie går under CRT reglemenet, men kan ha fel, dock händer det inte ofta :)

Är det inte så att CRT-statusen försvinner nästa år, och att reglerna skall ändrar så att standardelektronik = mer soppa och fler motorer. Om Claiming Rule försvinner, så är det väl logiskt att man då satsar på motorutveckling. Jag vill minnas från diskussioner om regeländringarna, att även Repsol-cykeln skulle få 24 liter och 12 motorer, om de tog standard-ecun i bruk.

Utan att veta hur bra/dålig standardelektroniken är, så kan man ju fråga sig om inte t.ex. Aprilia och varför inte Suzuki eventuellt skulle kunna ha större framgång med mer bensin/motorer. De kan ju bygga motorerna av 100% unobtainium, pruta på elektroniken men bränna mer bränsle och inte satsa på livslängd som en förkammardiesel.

Min gissning är att Aprilia kommer att göra just på det viset, medan Suzuki prompt vill göra som stora pojkarna Honda/Yamaha. Det baserar jag förstås på gissningar och fördomar.

Hittade precis den här artikeln från 2012 där alla priser står...

http://www.speedweek.de/art_30609.html

Jag vet dock inte hur tillförlitlig källa speedweek är, jag har inte hört talas om de innan.

En Suter kostade 2012 €550 000 per förare (inkluderar två hojar per förare verkar det som) enligt följande;
Chassi €80K st., dvs 160K totalt för två chassin eftersom två hojar krävs
Fjädring, bromsar, fälgar och data recording; ca 150K per förare
BMW-motor; 40K st., dvs 160K för fyra motorer per säsong plus 80K för fyra uppdateringar under året

En ART kostar enligt den artikeln nästan dubbelt så mycket och HRCs RC213V kund-spec ska kosta ca €1-1,2m.

Den här är ca en månad gammal.

http://www.speedweek.de/MotoGP/news/36719/MotoGP-Privatteams-Welches-Material-fuer-2014.html

Den säger att Hondan kostar runt 1,2 miljoner per förare och säsong för två hojar + delar medans M1-motorn ska kosta runt €800K per förare och säsong att hyra men då tillkommer alltså chassi, enligt priserna från Suter ovan ca €300K och då är det säkert inte ens anpassat för M1-motorn vilket lär kosta ytterligare deg.

Ett CRT-paket med SBK-motor från BMW, Kawasaki eller Aprilia och chassi från Suter eller FTR kostar ca €500K per förare och säsong.

För runt 1,5-2 millar svenska riksdaler kan man alltså köpa sig ett CRT-chassi och en standard BMW-motor och bränna runt på bandagar med. På med ett helsystem så kanske man kan hävda sig i R1000? :)

Tycker du MotoGP är dyrt? Christian Horner har tydligen sagt att RBR hade kostnader under 2011 för ca €215m varav €85,4m är R&D och de drygt 600 anställda i teamet kostade €62,6m. Oklart om Vettel ingår i den summan...

http://www.speedweek.de/Formel1/news/31227/Red-Bull-Racing-Was-kostet-der-Titel-von-Vettel.html

Last edited:
Är det inte så att CRT-statusen försvinner nästa år, och att reglerna skall ändrar så att standardelektronik = mer soppa och fler motorer. Om Claiming Rule försvinner, så är det väl logiskt att man då satsar på motorutveckling. Jag vill minnas från diskussioner om regeländringarna, att även Repsol-cykeln skulle få 24 liter och 12 motorer, om de tog standard-ecun i bruk.

Utan att veta hur bra/dålig standardelektroniken är, så kan man ju fråga sig om inte t.ex. Aprilia och varför inte Suzuki eventuellt skulle kunna ha större framgång med mer bensin/motorer. De kan ju bygga motorerna av 100% unobtainium, pruta på elektroniken men bränna mer bränsle och inte satsa på livslängd som en förkammardiesel.

Min gissning är att Aprilia kommer att göra just på det viset, medan Suzuki prompt vill göra som stora pojkarna Honda/Yamaha. Det baserar jag förstås på gissningar och fördomar.

Aprilia kör redan med egen elektronik och med tanke på att Magneti-Marellis paket förmodligen inte klarar pneumatiska ventiler verkar det väl inte så troligt att de skulle byta till standardpaketet? Om de inte kan köra med mjukvaran för ventilstyrning som en "piggyback" på MM-paketet och det fortfarande räknas som att det kör med standardelektronik.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT