App för att fjärrstyra/fixa farsans dator?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena!

Farsan är 74 och inte så slängd på datorer och jag bor 92 mil bort. Vad är enklaste och säkraste sättet för mig att kunna logga in och kolla igenom hans dator remote?

Jag har själv Vista och farsan kör XP. Jag undrar om man kan använda den inbygga remote-hjälpen mellan Vista och XP? Nån som vet? (PS. Jag är lite slö just nu och vill se på TV istället för att leta :))

Ja, du kan köra remote desktop. Det som behövs är att öppna port 3389 TCP i ev router hos farsan din och sen får inte lösenordet vara blankt på kontot du ansluter med (antagligen samma konto som din farsa använder dagligdags).

Sist måste du aktivera remote desktop på farsans maskin också, hur du gör det hittar du i hjälpen (eller googla på remote desktop).

Absolut enklaste måste vara fjärrhjälpen som finns i msn. Ingenting behöver ställas in där.

Det funkade klockrent! Jag har 100MBit och farsan 10MBit så det var som att köra på min egen burk i princip.

FireFox hade flippat ur så han fick en miljard popups om "ej kompatibelt" och kunde heller inte surfa annat än med IE där han inte har några bookmarks. Installerade över/om FF så det var inte så svårt att fixa :)

PS.
Vi körde varianten med att han fick skapa en inbjudnings-fil och maila till mig. När jag öppnar den så fick jag ange ett password vi kommit överens om. Sen fick han 1) OK:a att jag kopplar upp och 2) OK:a att jag tar över kontrollen.

PS2.
Det funkade oväntat direkt utan några problem med Firewall eller öppna portar osv.

Ja, du kan köra remote desktop. Det som behövs är att öppna port 3389 TCP i ev router hos farsan din och sen får inte lösenordet vara blankt på kontot du ansluter med (antagligen samma konto som din farsa använder dagligdags).

Sist måste du aktivera remote desktop på farsans maskin också, hur du gör det hittar du i hjälpen (eller googla på remote desktop).

Last edited:
Det funkade klockrent! Jag har 100MBit och farsan 10MBit så det var som att köra på min egen burk i princip.

FireFox hade flippat ur så han fick en miljard popups om "ej kompatibelt" och kunde heller inte surfa annat än med IE där han inte har några bookmarks. Installerade över/om FF så det var inte så svårt att fixa :)

PS.
Vi körde varianten med att han fick skapa en inbjudnings-fil och maila till mig. När jag öppnar den så fick jag ange ett password vi kommit överens om. Sen fick han 1) OK:a att jag kopplar upp och 2) OK:a att jag tar över kontrollen.

PS2.
Det funkade oväntat direkt utan några problem med Firewall eller öppna portar osv.

Kalas! Har aldrig provat den varianten själv, därför vågade jag inte föreslå den... :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT