Använder ni locktite??

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Jag och en kompis disskuterade följande ämne idag. Använder ni locktite på era hojar? Själv har ja fått spänna många skruvar då de har vibrerat sig lösa.. eller haft på locktite. Ska man göra så? Mao ska man använda locktite?
 
Asylum_Nakaza skrev:
Använder ni locktite på era hojar?
Ja. Och nej.
Jag använder alltid gängsäkring på alla skruv som är invändiga (ex vis i maskin) eller på annat sätt svåra att ta hand om ifall de släpper. Dock inte på skruv som ska dras till visst moment (ram- och vevlager med mer) eftersom gängsäkring då kan ge fel moment.
Jag använder endast sällan gängsäkring till externa skruv. Brukar inte ha trassel med bitar som lossnar.

Skruvar både nya och äldre knarrar. Har även åkt racing (4 hjul). Har alltid använt loctite till "invändiga" skruvar. Men som sagt inte till sånt som ska momentdras. Nja förresten, det händer att jag använder gängsäkring i såna sammanhang också men då handlar det om exvis kopplingsmutter, svänghjulsmutter/skruvar, skruvar till tryckplatta med mer, dvs roterande bitar. Känns som om dessa är extra viktiga att locka. Och de är oftast inte lika kritiska för exakt sträckning (= rätt moment) av skruvens kropp som skruvarna till överfall (vev- och ramlager) och liknande.
Robban.
 
Last edited:
jag har använt det till tex kåpskruvar, de är dragna med liten kraft.
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag har använt det till tex kåpskruvar, de är dragna med liten kraft.

Du kör ju rad4a - borde väll inte behövas locktight till den??
 
här är en lista på saker som har lossnat eller nästan på min hoj:

1. framhjulet, de 4 fyra skruvar längst ner på gaffeln hade blivit så lösa att jag var rädd att hjulet skulle lossna. man kunde flytta dem med lillfingret. :skrämd

2. en skruv till framskärmen. den hade lossnat. nu sitter där en ny me locktite. :confused:


En krashpuck hade även lossnat. har iofs inget att göra med locktite men kul att nämna.. när ja kollade imorse var den borta. den hade väl vibrerat av tänkte jag först. nope. halva bulten satt kvar på hojen... :skrämd
 
Kawor tappar skruv hela tiden....skulle nästan vara på plats med ett uppsamlingskärl under dom så man slipper köpa nya hela tiden.... :rolleyes:
 
Wiken skrev:
Va menar du/ni för "loctite"?
Loctite finns i över 20 olika sorter.

Förmodligen är det väl gängsäkring eftersom alla talar om skruvar, men du får gärna berätta om dina erfarenheter gällande locktite 401 snabblim eller deras hydraultätning eller flytande packning :p
Skämt åsido: jag känner bara till några sorter med gängsäkring men inte så många som 20 eller fler.
finns blå, gul, röd, hydraultätning, trycklufttätare, packningsklister med mera.
Vi använder det mycket i jobbet :intresseflaggssmilie:
 
det är gul jag har.. men vad ska man göra då? vill ju inte tappa en massa skruvar. :confused:
 
Bestryk alla skruvar du inte vill tappa med loctite så är det lungt, låt det bara härda igenom ordentligt innan du kör en cykel som har loctitade skruvar inuti motorn.
 
Jag använder 2 olika Loctite. Den ena "låser gängor" och den andra "låser gängor permanent".

Det började med att skruvarna som håller ihop slipon:et vibrerade bort och då menar jag de man lossar när man tar isär slipon:et. Köpte Loctite men det hjälpte inte, skruvarna fortsatte vibrera bort. Då köpte jag Loctite för permanent låsning vilket skulle innebära att det inte går att lossa skruvarna igen. Men de fortsatte trilla dän ändå och en kväll när jag kom hem efter en härlig runda så var slipon:et borta. Jag hade tappat det. Och jag hörde inte att jag tappade det för det var tömt på dämpningsull så den lät lika mycket med som utan dämpare. Trevligt!

Annars använder jag det till delar i motorn där det står i handböckerna att man ska använda det. Använder det även till skruvarna som håller fast bromsskivor mm.
 
Tyvärr soppatorsken, jag köpte ett nytt Micron-slipon i början av förra sommaren. Fint ljud måste jag säga.
 
Drar liv i den här gammla tråden, då jag gentemot MÅNGA andra, använde mig av "Sökfunktionen". :)

I KTM service manualen, så står det att man ska använda Loctite 243, när man drar fast broms oket fram. Vad menas med 243? Finns det olika sifferbetäckningar helt enkelt? Tacksam för svar!!
 
Drar liv i den här gammla tråden, då jag gentemot MÅNGA andra, använde mig av "Sökfunktionen". :)

I KTM service manualen, så står det att man ska använda Loctite 243, när man drar fast broms oket fram. Vad menas med 243? Finns det olika sifferbetäckningar helt enkelt? Tacksam för svar!!

Japp olika modeller, 243 har jag för mig är halvstark för gängor. Finns även för cylindrisk fastsättning osv.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top