Använder du ryggskydd ?

använder du ryggskydd ?

• Antal röstningar
    0

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
klotade min hoj i tisdags på vår "TisdagsTur" med hojåkare från NV skåne
med utgång från Helsingborg.

ganska svag högerkurva & varken jag eller mina medåkare tyckte att det gick fort. bara jag som klantade mig.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53200

klarade mig från allvarliga skador på grund av bra utrustning.
speciellt då RYGGSKYDD.

så min fråga är ! använder du alltid ryggskydd ?

EDIT: letar efter bakram, gafflar & cuts till en R6:a 99-02 passar.

Last edited:
Absolut, alltid! Viktigaste skydd näst efter hjälmen!
Känns helt fel att köra utan...

Klart man använder skydd..

va r6an försäkrad? annasr hör av dig via pm..

Alltid! Armar och ben går att lappa ihop, men ryggen innehåller för mycket centrala delar för att framföras oskyddad. :fakta Känns dessutom skönt på lite längre turer när det finns något som stadgar upp ryggen. Muskulaturen blir inte lika trött.

Även om jag blir totallt orörlig så har jag nästan alltid det på mig,ska köpa ett med bättre passform.

NEJ.
Men efter att ha sett din vurpa i tisdags ska jag åka och köpa ett.
Någon rekomendation? märke?

Skönt att du inte skadade dig allvarligare :)

Weloz skrev:
NEJ.

tror jag hade brutit ryggen eller skadat den allvarligt om jag INTE haft det på mig...

jag har ett "billigt" ... 695:- på Honda Mc Center...

vet inte om Deinese (stavning?) för 1300:- e så jävla mycket bättre, men köp ett snarast, för man vet tamefan aldrig när olyckan e framme

Även fast jag har en liten moppe (Läs: 125:a) så använder jag det. Tycker staten borde gå ut med lite reklam o.s.v. för att visa hur effektiva skydd är vid en MC-krash.

A ryggskydd är ett absolut måste! Synd bara att jag alltid får sån fruktansvärd ryggsvett! Men det e de värt! :tungan

Jag har nyligen köpt ett ryggskydd. Bara använt det 2 gånger än. Men jag skulle aldrig sätta mig på en hojj utan att jag har ryggskyddet på mig nu...

// Lena

Har alltid ryggskydd när det är "åkning" som gäller. Får väl erkänna att en å annan tur till stranden eller stan kanske det får stanna hemma. Dumt, jag vet men det blir så j-vla mycket att släpa på .... Det går ju trots allt lugnt och fint när man kör utan skydd.

Ja, i stort sett alltid.

Har ett dainese för 1195:- och det är ju relativt bekvämt så länge det sitter som jag vill, tyvärr har det en förmåga att glida upp :4skrika

Hur ska ett ryggskydd sitta egentligen?
Jag försöker ha mitt så att det täcker svanskotan, och då hamnar toppen några cm nedanför axelhöjd...rätt?

Weloz skrev:

Själv använder jag Halvarssons. Det har fått bra betyg i tester och känns inte lika stumt som de med hårda skal. Säkerheten ska vara i toppklass men det kostar runt 1300:-.

Ja, jag använder ryggskydd. Skulle inte falla mig in att inte använda det? hur jäkla dumt som helst.

Dez skrev:
Ja, i stort sett alltid.

Har ett dainese för 1195:- och det är ju relativt bekvämt så länge det sitter som jag vill, tyvärr har det en förmåga att glida upp :4skrika

Hur ska ett ryggskydd sitta egentligen?
Jag försöker ha mitt så att det täcker svanskotan, och då hamnar toppen några cm nedanför axelhöjd...rätt?

Du ska ju ha så att njurbältet sitter under revbenen, över njurarna alltså.

Weloz skrev:
NEJ.

Var inne på Mc huset i Malmö och frågade vad dem rekommenderade. Av de skydden dem hade så tyckte dem själv att Dainese Safety west (tror jag det heter) är som en väst så det sitter där det ska alltid. Kostade 1795:- men var värt det och är jävligt bekvämt och följsamt. Kan inte annat än rekommendera detta.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti