Använda gammal rysk gasmask???

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tjabba!
Jag undrar om man kan använda en gammal rysk gasmask, GP5 rysk gasmask.
Om originalförslutning av masken fortfarande var på eller kan det var hälsofarligt?

Det innehåller inte asbest men andra saker som skulle kunna vara farliga om den har mycket skit i sig men som sagt var originalförslutningen på.

Vad är era tankar`? :3freak

Plocka ut filtret innan du ska stånka korv så är den ofarlig.

Eller ska du ut och demonstrera?

Jag har svårt att se att filterpatronen som brukar bestå av partikelfilter i olika grader avslutat med ett kolfilter åldras.

Vet att dykarare köpt rebreathers och nöduppstignings utrustning från ryska ubåtar och testat dom - gamla grejer som fan men dom har fungerat - enkla men hög kvalite.

Åldras gör dom ju, men först i kontakt med syre, dvs när förpackningen har blivit bruten. Bara att tuta och köra :tummenupp

Är det verkligen så? För någon sommar sen tömde jag förråd på folkskyddsmasker för att de var föråldrade, de var tydligt märkta med ett "bäst före" (som var någon gång på 70-talet:3freak). Fast det kanske handlar om en annan sorts masker.

Näe det är nog samma typ - gummi kan ju åldras och få sprickor - men filterpatronen tror jag knappast tar skada av lagring.

Förr i tiden brukade la hemvärnsgubbar skära av filterpatronen och sila fulspriten genom - volia - kvalitetsboz:hihi

Haha jäkla kommentarer man får!
Tack för hjälpen och för skratten!
Det är för halloween ofcourse! ;)
Samt en och annan bortrövning..

Du vill knappast andas genom filtret i onödan. Det är ganska jobbigt. Så slit/skär/bomba bort det så kommer du inte störas av masken LIKA mycket. Du kommer dock tycka att den är smärta i röven ändå så du lär inte ha den på dig så länge...

Du vill knappast andas genom filtret i onödan. Det är ganska jobbigt. Så slit/skär/bomba bort det så kommer du inte störas av masken LIKA mycket. Du kommer dock tycka att den är smärta i röven ändå så du lär inte ha den på dig så länge...

Värst vad du kan. Är det lördags nöjet som kommer fram?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back