Använda datorskärm som tv?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är på jakt efter en VIT tv till mitt nya badrum men det är fan i mig omöjligt att hitta BILLIGT.
Så tanken slog mig att istället köpa en datorskärm då dessa brukar finnas i vitt.

Så, funkar det? De flesta ingångar finns väl men ingen tuner och det går ju ändå inte att använda numera.
Jag kommer köra boxer samt en mediespelare vid HDMI.

Har ni några tips på specifik modell så tar jag gärna emot dem :tummenupp
Prisidé max 2000:- men så stor som möjligt.

Ös på med alla vettiga alternativ oavsett färg då jag med har tänkt köpa en ny för liknande ändamål.

... jag går i samma tankar men tvärtom... därför hyr jag in mig på tråden, sorry...

Vad "hindrar" en från att köpa en tv och använda som både tv och skärm?

Anders: Samsung har vita TVapparater från 19" och uppåt.

Gallianoman: En skärm som är avsedd som TV i första hand har sämre upplösning än datormonitorer.

Aaaa, misstänkte att det fanns en hake... Tack för snabbt svar... (bi-fråga: vad är det för upplösning på en ordinär lcd-tv?)

HD-Ready = 1280x720
FullHD = 1920x1080

Dock inte säkert att den klarar dessa upplösningar från en dator, en TV är inte alltid gjord att klara 1:1 på datorupplösningar (som är annorlunda).

Vanliga datorupplösningar:
1280x800, 1280x900, 1280x1024, 1440x900, 1440x1024, 1440x1280, 1600x1200... och ett hyffsat gäng till.

Anders: Samsung har vita TVapparater från 19" och uppåt.

Hmm, jag har sökt men ej funnit :( Var in på mediamarkt och gloode och hittade en som de använde för att visa reklam för nåt skit på, de hade ingen aning om de hade sålt den eller ej.
Den minsta tv'n i vitt de hade var 32" och kostade 8000:- *LED* och det är inte intressant...
Finns ju inget på prisjakt när man söker på kriterier. Jo, SwedX men sånt skit vill jag inte ha oavsett hur billigt det än är.

Aaaa, misstänkte att det fanns en hake... Tack för snabbt svar... (bi-fråga: vad är det för upplösning på en ordinär lcd-tv?)

Själv kör jag en LCD med fullHD på 3-4meters avstånd, det kan bli rätt jobbigt att läsa text.

Firefox med zoomen på snabbtangent är en klar fördel :tummenupp

Det där ser ut att vara vad jag söker! Kanske i minsta laget men det funkar tillsvidare om inte annat :tummenupp
Blir ett besök på NetonNet i mellandagarna ändå, har man tur kanske de har rea på den :näsblod
Tack för tipset!

Edit/ Hrr fan gör man utan fjärr :va Nu har jag iofs ett schysst stereosystem i badrummet men då högtalarna sitter placerade i taket så vet jag inte om ljudet kommer kännas korrekt återgivet när man glor på film och sånt där så det kan vara skönt med inbyggda då.
Men problemet dyker upp när det inte finns fjärr att höja och sänka volymen med.
Eller missar de bara att skriva med det i produktspecen?

Last edited:
Köper du en ny tv nu så klarar den galant i stort sett nästan alltid att brukas som displayskärm till även datorn.

En nackdel dock om du införskaffar en med något/några år på nacken är att om du har en hd-film på datorn som du skall se så klarar inte tv-skärmen av att visa hd-filmen, samma som äldre datorskärmar.

Har varit hos en drös vänner och de flesta, inte alla, men de flesta kopplar datorn till tv och kör även med boxer då. Kontra dator + dataskärm med inkopplad boxer.

Men det är klart, ska du spela xbox/playstation i badet fördras det såklart att bruka en datorskärm faktiskt (blir bättre bild och flyt in da game), inte tv då alltså :D

skål :2cool

Kanske dum fråga, men klarar standard tvs/skärmar fukten som är i badrum? :va

Det där ser ut att vara vad jag söker! Kanske i minsta laget men det funkar tillsvidare om inte annat :tummenupp
Blir ett besök på NetonNet i mellandagarna ändå, har man tur kanske de har rea på den :näsblod
Tack för tipset!

Edit/ Hrr fan gör man utan fjärr :va Nu har jag iofs ett schysst stereosystem i badrummet men då högtalarna sitter placerade i taket så vet jag inte om ljudet kommer kännas korrekt återgivet när man glor på film och sånt där så det kan vara skönt med inbyggda då.
Men problemet dyker upp när det inte finns fjärr att höja och sänka volymen med.
Eller missar de bara att skriva med det i produktspecen?

Dosa får du nog klara dig utan på en såndär skulle ja tro, ljud får man la sköta via den externa saken man pluggar in i skiten, digitalbox o sådär har väl även volymknappar på dosan sin.

Kanske dum fråga, men klarar standard tvs/skärmar fukten som är i badrum? :va

Ett tag åtminstone :näsblod Jag har dock ett jävligt överdimensionerat utsugssystem :fakta

Dosa får du nog klara dig utan på en såndär skulle ja tro, ljud får man la sköta via den externa saken man pluggar in i skiten, digitalbox o sådär har väl även volymknappar på dosan sin.

Förvisso sant, men ändå... Nåja, jag får leva med det helt enkelt även om det kommer bli svårt. Jävla I-landsproblem :mad:

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back